هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بیست و نهمین نشست اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با بررسی موضوعات مرتبط با حوزه کشاورزی. مشکلات ایجاد شده در حوزه قیمت‌گذاری این بخش برگزار شد. در این نشست بر لزوم تأمین منافع حلقه اول تولید در حوزه کشاورزی و شنیده شدن مطالبات مرغداران و دامداران تأکید شد.


بیست و نهمین نشست اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با بررسی موضوعات مرتبط با حوزه کشاورزی. مشکلات ایجاد شده در حوزه قیمت‌گذاری این بخش برگزار شد. در این نشست بر لزوم تأمین منافع حلقه اول تولید در حوزه کشاورزی و شنیده شدن مطالبات مرغداران و دامداران تأکید شد.


بیست و نهمین نشست اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با بررسی موضوعات کشاورزی برگزار شد. افزایش قیمت ذرت پس از فروش و تحویل کالا و مطالبه مابه‌التفاوت قیمت از جانب شرکت پشتیبانی امور دام ازجمله این موارد بود.

همچنین طرح موضوع‌های مربوط به سامانه بازارگاه، حمل‌ونقل نهاده‌های کشاورزی، سیاست‌های جهاد در حمایت از صنایع لبنیاتی و تولید شیر استان همدان و عقب‌ماندگی بهبود تولیدات دامی به نسبت توسعه کارخانجات لبنی از موارد دیگری بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

استمرار و افزایش عرضه لبنیات غیراستاندارد، صادرات بی‌رویه شیر خشک و افزایش قیمت شیر خام و صادرات ارزی و ریالی محصولات کشاورزی به‌خصوص محصولات فسادپذیر نیز از مسائل دیگری بود که با حضور سعید شاهرخی، استاندار همدان، علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق در جلسه شورای گفت‌وگوی این استان مطرح شد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان گفت: سرمایه‌گذاری‌های جدید در زمینه احداث گاوداری‌های مدرن و صنعتی در استان انجام می‌شود و بهره‌برداری از این طرح‌ها تحول بزرگی در صنعت شیر همدان محسوب می‌شود، قرارداد ساخت سه گاوداری ۶ هزار راسی در شهرهای استان با سرمایه‌گذاری شرکت شستا و چند شرکت خصوصی دیگر منعقد شده که تحول بزرگی در صنعت شیر و لبنیات استان به وجود می‌آورد.

سعید شاهرخی تأکید کرد: آب‌وخاک مرغوب همدان موجب تولید علوفه و تغذیه مناسب دام و طیور شده و زمینه برای راه‌اندازی دامداری‌های صنعتی فراهم ازلحاظ فراهم است.

استاندار همدان افزود سامانه بازارگاه برای خریدوفروش خوراک دامداری و مرغداری‌ها راه‌اندازی شده و تولیدکنندگان از این طریق باید اقلام موردنیاز خود را تهیه کنند تا اسیر دست دلالان و واسطه‌ها نشوند.

شاهرخی در مورد فرازو نشیب‌های بازار مرغ در استان یادآور شد: نظارت بر قیمت مرغ و فرآورده‌های گوشتی از مواردی است که برای مردم اهمیت دارد و نهادهای متولی بدانند قیمت‌گذاری مرغ و فراورده‌های گوشتی باید طوری باشد که ضرر و زیانی به تولیدکننده نرسد و مصرف‌کنندگان هم راضی باشند.

استاندار همدان افزود: فعالان اقتصادی استان به‌عنوان سربازان قانع و صبور جبهه تحریم و مشکلات اقتصادی هستند و دولت با همه توان یار و یاور تولیدکنندگان، صنعتگران و صادرکنندگان است و برای برداشتن باری از روی دوش این قشر از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی نباید به خواسته‌های مرغداران و دامداران که نخستین حلقه تولید محسوب می‌شوند، بی‌تفاوت باشد.

علی‌اصغر زبردست با انتقاد از سیستم عرضه نهاده در سامانه بازارگاه می‌گوید: کارخانه‌های روغن‌کشی در حالی کنجاله سویا به خریداران می‌فروشند و بهایش را دریافت می‌کنند که شواهد و مستندات حکایت از این دارد که انبارهای این صنایع خالی از سویا است و این فرایند «پیش‌فروش» ضرر و زیان فراوانی به خریداران تحمیل می‌کند که سزاوار نیست.

او از کافی نبودن نهاده عرضه شده در این سامانه هم انتقاد کرد و گفت: وقتی خریدوفروش تمام نهاده‌ها طبق دستور دولت باید از طریق بازارگاه انجام شود پس باید نهاده به میزان کافی برای هر استان تأمین شود که شوربختانه موجودی این سامانه کفایت نمی‌کند به‌طوری‌که در سه‌ماهه گذشته تنها ۳۰ درصد ذرت موردنیاز مرغدار و دامدار این منطقه فراهم شده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان افزود: بانک کشاورزی یکی از پایه‌های اصلی سامانه بازارگاه است و طبق دستورالعمل‌های موجود این بانک متعهد به تأمین نقدینگی موردنیاز خریداران در سیستم بازارگاه شده، اتفاقی که تاکنون کمتر دیده و شنیده‌ایم.

منکر نقایص بازارگاه نیستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در دفاع از سامانه بازارگاه گفت: اهمیت مدیریت و برنامه‌ریزی فرآیندهای تولید، تأمین، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و توزیع محصولات استراتژیک کشاورزی موجب شد سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی طراحی و پیاده‌سازی شود.

منصور رضوانی جلال افزود: بازارگاه در اوایل راه‌اندازی مشکلات بسیاری داشت که این مسائل به‌صورت مکتوب گزارش و تاکنون برخی از آنها مرتفع و در آخرین نامه‌نگاری مورخ اواخر خرداد نیز بخشی دیگر از کم و کسری‌های موجود برای اصلاح و بازنگری گزارش شده است.

به اعتقاد او پیش‌ازاین، طرفین معامله خوراک دام هیچ اثری از خود به جا نمی‌گذاشتند و جایی ثبت نمی‌شد اما در بازارگاه میزان دادوستد نهاده‌های کشاورزی ثبت و ضبط شده و بانک اطلاعاتی سودمندی تشکیل داده که فواید بسیاری دارد.

رضوانی جلال تأکید کرد: نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد کشور شده و در این سامانه عرضه می‌شود تا دست دلالان و سودجویان از این بازار کوتاه شود و درعین‌حال این اقلام از شبکه توزیع رسمی کشور خارج نشود.


 

کد خبر 10039

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید