هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری در نشست هیات نمایندگان این اتاق، به پیگیری و مطالبه‌گری بخش خصوصی اشاره کرد و با بیان اینکه ابزارهای موردنیاز برای حل مشکلات در اختیار دولت است، گفت: ستاد تسهیل تولید و شورای گفت‌وگو برای شناسایی و رفع مشکلات ایجاد شده اما برخی مدیران دولتی حضور در جلسات این نهادها را جدی نمی‌گیرند درحالی‌که باید مسئولیت‌پذیر باشند تا هدف‌گذاری‌های بالادستی به نتیجه مطلوب منجر شود.


عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری در نشست هیات نمایندگان این اتاق، به پیگیری و مطالبه‌گری بخش خصوصی اشاره کرد و با بیان اینکه ابزارهای موردنیاز برای حل مشکلات در اختیار دولت است، گفت: ستاد تسهیل تولید و شورای گفت‌وگو برای شناسایی و رفع مشکلات ایجاد شده اما برخی مدیران دولتی حضور در جلسات این نهادها را جدی نمی‌گیرند درحالی‌که باید مسئولیت‌پذیر باشند تا هدف‌گذاری‌های بالادستی به نتیجه مطلوب منجر شود.


چهاردهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق ساری با طرح مباحثی نظیر تشدید نظارت‌ها و کنترل بر نقل و انتقالات مالی، آسان‌گیری در فعالیت‌های حلال، پیگیری و جدی گرفتن جلسات و به‌کارگیری مدیران توانمند و پیگیر برگزار شد.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه بخش خصوصی مطالبه گر و پیگیر است؛ اما ابزار لازم برای حل مشکلات در دست دولت قرار دارد، از بی‌توجهی برخی مدیران دولتی به حضور در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گلایه کرد و گفت: برخی از مدیران نسبت به اهمیت این جلسات توجیه نیستند و موارد عنوان شده را جدی نمی‌گیرند.

او با تأکید بر اینکه اگر مدیران پای‌کار بیایند و در حوزه اختیارات خود پیگیر مسائل تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشند، موانع را زودتر از سر راه بر می‌داریم، افزود: در وضعیتی قرار داریم که قیمت ارز افزایش چند برابری یافته، با تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه هستیم و شرایط قانونی برای فعالیت در فضای کنونی مهیا نیست.

رئیس اتاق ساری با اشاره به پیگیری‌ها و تلاش‌های این مجموعه جهت حل مشکلات صادرکنندگان و سایر فعالان اقتصادی استان، اظهار کرد: اکنون اتاق به بلوغی رسیده است که می‌توانیم به‌راحتی برای رفع موانع همه گروه‌های اقتصادی، با مسئولان استانی و ملی گفت‌وگو و نشست داشته و مکاتبه و پیگیری کنیم.

مهاجر دارابی با انتقاد از خروج غیراصولی مرکبات، هلو و شلیل و کیوی از مازندران که به اقتصاد استان لطمه می‌زند، گفت: سال گذشته ۱۷۵ هزار تن پرتقال و ۱۶۰ هزار تن کیوی از مازندران خارج شد اما به نام استان ثبت نشده و خیلی‌ها نیز به‌صورت پیله‌وری منتقل شده است، لذا مطالبه ما از دولت این است که نظارت‌ها را در این بخش افزایش دهد.

همکاری و حمایت دولت از بخش خصوصی، حیاتی است

نایب‌رئیس اتاق ساری هم در این نشست از پتانسیل خوب اقتصادی در مازندران گفت اما شرایط را خوب ندانست و معتقد است حتی اگر بهترین ماشین را داشته باشیم ولی جاده و بنزین مهیا نباشد، فایده‌ای ندارد.

محمد چلنگری جویباری از دست‌اندازی‌های فراوان در حوزه اقتصاد و نبود سرمایه در گردش و نقدینگی گفت که حال سرمایه‌گذاران را گرفته است و بسیاری از آنها با ورشکستگی و مشکل مواجه شده‌اند.

او ادامه داد: ما زمانی می‌خواهیم بلندپروازی کنیم و خرید جدید داشته باشیم اما به دلیل موانعی که هست، گیر می‌کنیم و در کار می‌مانیم.

مدیران، شایسته‌سالاری را مدنظر قرار دهند

رضا رستمی، نایب‌رئیس اتاق ساری نیز با بیان اینکه بیشتر مشکلات امروز از مدیران ناکارآمد و تصمیمات نادرست آنهاست، افزود: باید مدیران ترسو را کنار بزنیم، مدیر باید به کار زیرمجموعه خود اشرافیت داشته باشد، از طرفی بعضاً تغییرات مدیریتی را می‌بینیم اما هیچ تغییری در زیرمجموعه اتفاق نمی‌افتد؛ حال‌آنکه برخی از مشکلات به کارشناسان و کارمندان ناکارآمد نیز بازمی‌گردد. بنابراین یک مدیر لایق باید به شایسته‌سالاری اهمیت بدهد.

نبوده اراده جدی برای راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران

علی تقی‌پور خزانه‌دار اتاق ساری نیز در این نشست اظهار کرد: تجربه نشان داده که تصمیم در حوزه کسب‌وکار بدون بخش خصوصی کارنامه خوبی نداشته است، لذا حضور این بخش در جلسات تصمیم‌گیری حائز اهمیت است.

او با انتقاد از مجوزی که از سال پیش قرار بود برای شرکت‌های متقاضی جهت راه‌اندازی پایانه حمل‌ونقل بین‌المللی صادر شود اما انجام نگرفت، افزود: پیگیری توسط بخش خصوصی انجام اما اراده‌ای در برخی نهادها نسبت به این موضوع وجود ندارد.

او بیان کرد: مازندران از سال 86 تاکنون شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ندارد و پس از پیگیری‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که دستور وزیر نادیده گرفته شده است.

تقی‌پور همچنین با اشاره به مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: در شرایط فعلی ترجیح می‌دهیم صادرات نکنیم، ما حتی اگر بزرگ‌ترین تولیدکننده هم باشیم اما وقتی بستر برای فعالیت فراهم نباشد، صادرات نمی‌کنیم.


 

کد خبر 10051

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید