هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ۱۵:۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در نشئت شورای گفت‌وگوی این استان به تبعات منفی شیوع کرونا بر حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و برای جبران این خسارت‌ها و کمک به حوزه گردشگری پیشنهاد داد شرکت‌های معدنی استان به‌عنوان معین گردشگری استان وارد عمل شوند.


سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در نشئت شورای گفت‌وگوی این استان به تبعات منفی شیوع کرونا بر حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و برای جبران این خسارت‌ها و کمک به حوزه گردشگری پیشنهاد داد شرکت‌های معدنی استان به‌عنوان معین گردشگری استان وارد عمل شوند.


پنجاه و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی آسیب‌های واردشده به گردشگری، صنایع‌دستی و فرش استان برگزار شد.

رئیس اتاق کرمان در این نشست با اشاره به اینکه حوزه گردشگری بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان پذیرفته است، گفت: با توجه به محدودیت منابع دولتی برای توسعه گردشگری، پیشنهاد می‌شود یکی از شرکت‌های معدنی و یا ترکیبی از شرکت‌های معدنی استان به‌عنوان معین گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های این حوزه معرفی شوند.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: منابع معدنی تجدید ناپذیر هستند و در صورت نبودن مواد اولیه، زنجیره تولید تمام می‌شود که باید در شرایط فعلی از منابع معدنی استفاده کرد و به نقش آنها در توسعه به‌خوبی پی برد.

او ادامه داد: گردشگری به لحاظ ظرفیت‌های فراوان در انتقال فرهنگ‌ها، تجربیات و اشتغال ایجاد شده می‌تواند پیشران اقتصاد استان باشد اما نیاز به باور، برنامه، ساختار قوی، هزینه و تبلیغات دارد که باید به این موارد پرداخته شود.

طبیب زاده، با تأکید بر اینکه باور جدی نسبت به گردشگری استان وجود ندارد، بیان کرد: فعالیت‌های گردشگری بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه تأثیرگذار هستند که از مسئولان درخواست داریم به مسائل پیچیده این حوزه در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... بپردازند.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه اصلی‌ترین فعالیت در گردشگری بازاریابی و معرفی جاذبه‌های این حوزه است، گفت: در تحقیقی با جامعه آماری 100 نفر در تهران مشخص شد که 75 نفر از آنها تاکنون به کرمان نیامدند و حتی قصد آمدن به کرمان را هم ندارند که این مسئله جای تفکر و انجام اقدام لازم را دارد.

بیکاری 5 هزار نفر در گردشگری کرمان

در ادامه این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در سه‌ماهه سال جاری کرونا بیش از 346 میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت بر بخش‌های مختلف گردشگری استان وارد کرده که نتیجه آن بیکاری پنج هزار نفر بوده است.

فریدون فعالی، افزود: کاهش اشتغال، تغییر شغل، تعدیل نیروهای آموزش‌دیده و متخصص، افزایش مهاجرت‌ها و خواب محصول، کاهش سرمایه در گردش در حوزه صنایع‌دستی، پرداخت نشدن تسهیلات بلندمدت و کم‌بهره، نامتقارن و نامتناسب پرداخت شدن بیمه بیکاری و کمبود اعتبارات دولتی ملی و استانی در حوزه گردشگری، ازجمله مسائل این بخش به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است.

او بیان کرد: 546 واحد گردشگری با مجموع 4 هزار و 48 نفر نیروی کار فعال هستند و همچنین هزار و 660 میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری در دست اقدام در این حوزه وجود دارد.

فعالی، ادامه داد: از مجموع 8 میلیون و 600 هزار نفر گردشگر خارجی کشور در سال 98 بیش از 29 هزار و 500 نفر سهم استان کرمان بوده که این آمار در سه ماه نخست سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا به 53 نفر رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان، با تأکید بر اینکه فرصت ازدست‌رفته در گردشگری دیگر به دست نمی‌آید، اظهار کرد: بسیاری از فعالان گردشگری متضرر شدند و زمین خوردند که باید توجه ویژه به آنها شود.

راه‌اندازی فراکسیون اقتصاد گردشگری در مجلس

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید شرایط پیش آمده به دلیل شیوع بیماری کرونا را پذیرفت و با همین شرایط برای نجات گردشگری و جبران خسارت‌های وارده برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

محمدرضا پورابراهیمی، با بیان اینکه باید در پرداخت مالیات، بیمه و هزینه‌های آب، برق و گاز با تسهیلات بیشتری به واحدهای گردشگری کمک کرد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد وزارت گردشگری در این موارد برنامه جامعی ندارد که مجلس آمادگی خود را برای ارائه طرح پیشنهادی اعلام می‌کند.

او خاطرنشان کرد: با هماهنگی دولت و مجلس، قصد داریم فراکسیون اقتصاد گردشگری را راه‌اندازی و مسائل این حوزه را پیگیری کنیم.

استاندار کرمان نیز در این نشست با تأکید بر حل مشکلات فعالان گردشگری با توجه به آسیب‌های وارد شده به واحدهای فعال این حوزه به علت شیوع ویروس کرونا گفت: باید شرایطی فراهم شود تا فعالان گردشگری بتوانند در سامانه کارا ثبت‌نام و از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

محمدجواد فدائی افزود: طرح جامع گردشگری استان نیز باید سریع‌تر تدوین و اجرایی شود.


 

کد خبر 10078

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید