هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰
زمان مطالعه: 7 دقیقه

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرومان در نشستی که با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های مرتبط با تولید نظیر تأمین اجتماعی و امور مالیاتی به وضعیت تولیدکنندگان یادآور شد که با غفلت از تولید درآمدهای این دستگاه‌ها نیز از بین خواهد رفت.


سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرومان در نشستی که با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های مرتبط با تولید نظیر تأمین اجتماعی و امور مالیاتی به وضعیت تولیدکنندگان یادآور شد که با غفلت از تولید درآمدهای این دستگاه‌ها نیز از بین خواهد رفت.


رئیس اتاق کرمان گفت: اگر دولت به‌ویژه سازمان‌های تأمین اجتماعی و امور مالیاتی و همچنین بانک‌ها به تولید کمک نکنند از تولیدکننده خبری نخواهد بود که درآمدهای این دستگاه‌ها تأمین شود.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست فعالان اقتصادی با رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: 75 درصد از مشکلات فعالان اقتصادی در سه حوزه بانک، بیمه و مالیات است و متأسفانه محدودیت‌های قانونی و شدت پیگیری‌ها در وصول مالیات در کشور، باعث شده مدیران استانی نتوانند آن‌گونه که باید در خدمت فعالان اقتصادی باشند.

او ادامه داد: این پرسش مطرح شده که چه اتفاقی در توسعه اقتصادی و درآمد فعالان اقتصادی روی داده که هرسال میزان درآمدهای مالیاتی افزایش می‌یابد که کرمان رتبه اول رشد فزاینده مالیات در کشور را داراست.

طبیب زاده، با تأکید بر اینکه بخش خصوصی شرایط کشور و وابستگی شدید درآمدهای دولت به مالیات را می‌داند، تصریح کرد: نباید افزایش مالیات مشمول افراد شناسنامه‌دار و با عملکرد شفاف شود بلکه باید افراد با فرار مالیاتی، پایه‌های مالیاتی جدید و زیرزمینی‌ها را یافت و از آنها مالیات دریافت کرد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، تسهیلاتی را برای شرکت‌های تولیدی تصویب کرده که تسهیلات باید شامل اشخاص حقوقی تولیدکننده نیز شود و در این زمینه نیاز به اصلاح قوانین وجود دارد. وی افزود: در شرایط دشوار کنونی که مشکلات بسیاری مانند افزایش قیمت‌ها، پیمان‌سپاری ارزی و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها وجود دارد و سازمان امور مالیاتی نیز در سود آنها شریک است، باید با تفویض اختیارات به مدیران استانی و استفاده از ظرفیت‌های قانون به تولیدکنندگان کمک شود.

طبیب زاده اظهار کرد: دولت باید مالیاتی که حق است را دریافت کند و اشکالات در نظام مالیاتی را اصلاح کند تا رابطه متقابل دوستانه و منطقی با فعالان اقتصادی برقرار شود.

مالیات‌های رها شده در کشور پیگیری می‌شود

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این نشست گفت: وصول درآمد مالیاتی کشور به قیمت تحمیل شرایط سخت بر اقشار پایین جامعه نبوده و وصول مالیات به سمتی می‌رود که دهک‌های بالای جامعه باید بیشترین مالیات و دهک‌های پایین جامعه کمترین مالیات را پرداخت کنند.

امیدعلی پارسا، با تأکید بر اینکه همواره باید مالیات بر اشخاص حقوقی و تولیدکننده کاهش یابد و برخی مالیات‌های رها شده در کشور پیگیری شود، افزود: با اختصاص مالیات بر مجموع درآمدی افراد، مبلغی به‌عنوان مالیات عام به افراد داده می‌شود، مردم با درآمد حداقل معیشتی از مالیات معاف و نرخ مالیات پس‌ازآن تصاعدی فزاینده می‌شود.

او با اشاره به اینکه متوسط افزایش نرخ مالیاتی امسال ۲۸ درصد اعلام شده که در کرمان ۲۲ درصد و تهران ۳۲ درصد خواهد بود، بیان کرد: امسال 3.2 درصد درآمدهای مالیاتی کشور از کرمان تأمین می‌شود که البته ما ایمان داریم همان‌طور که ارزش‌افزوده را دریافت می‌کنیم استرداد نیز در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

پارسا، تصریح کرد: ۱۰۴ درصد متوسط وصولی مالیات استان کرمان بوده که بخش عمده‌ای از آن مربوط به شرکت‌های بزرگ این استان است و درمجموع برای کشور تبعیض منطقه‌ای بی‌معنی است و ظرفیت‌های امروز کرمان موجب افزایش درآمد مالیاتی کشور از این استان شده است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، با بیان اینکه مرکز دادرسی مستقل با قانون جدید تا پایان امسال در سازمان امور مالیاتی راه‌اندازی می‌شود، گفت: ۱۵ درصد از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی درآمد میلیاردی دارند که این افراد باید مالیات پرداخت کنند.

او بیان کرد: ابتدا اعلام شد افرادی که تا ۳۰ مهرماه سال گذشته مالیات خود را پرداخت کرده‌اند در تولید و خدمات مشمول ۱۰۰ درصد بخشودگی شوند که این میزان انتهای سال گذشته، بخشودگی ۹۰ درصدی برای تولید و ۸۰ درصد برای بخش غیر تولیدی در نظر گرفته شده بود.

پارسا عنوان کرد: از خردادماه امسال در نشست سران قوا مصوب شد که تمامی بدهی‌های پیش از ورود کرونا به کشور که قطعی و ابلاغ شده اگر تا پایان خردادماه پرداخت شود مشمول ۹۰ درصدی معافیت مالیاتی برای حوزه تولید و ۸۰ درصد برای بخش غیر تولید شد و پس‌ازآن هرماه دو درصد از این بخشودگی کاهش می‌یافت.

او با اشاره به اینکه سال آینده همین روند ادامه می‌یابد و میزان بخشودگی‌ها روال منطقی رو به کاهش خواهد داشت، افزود: یکی از مشکلات نظام مالیاتی کشور، بخشودگی‌های بی‌حساب است که در این خصوص جرائم مالیاتی در دنیا بسیار زیاد است و علت بالا بودن آن تقویت جنبه سلبی آن محسوب می‌شود.

اخذ مالیات باید بر اساس عملکرد باشد نه ممیز محور

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به اینکه بنا به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی ۲۷ میلیارد دلار منابع ارزی به سیستم بانکی کشور برنگشته است، گفت: باید مشوق‌های صادراتی در شرایط کنونی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود و رفتارهای مناسب صورت گیرد اما همواره اجازه نمی‌دهیم یک دلار از تعهد ارزی تسویه نشود.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: هر کس که ادعا می‌کند که تسویه ارزی انجام داده، میزان گردش ارزی و یا ریالی یا ثبت سفارش برای واردات و یا نام واردکننده‌ای که ارز را به او تحویل داده به بانک مرکزی اعلام کند تا راستی آزمایی و تأیید شود اما اگر ارز مربوط به سال 97 در بودجه سال 98 تسویه ارزی نشود، مشمول جرائم مالیاتی خواهد شد.

او ادامه داد: پیش‌نویس محورهایی برای حل مشکلات ارزی و نحوه تصمیم‌گیری در مورد صادرات غیرنفتی آماده شده که در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت که نظرات و پیشنهاد‌های خود را اعلام کنند تا پس از جمع‌بندی، این محورها در نشست با مسئولان کشور به نتیجه لازم برسد.

پورابراهیمی، تصریح کرد: رویکرد ما در وصول مالیات به دلیل نبودن اطلاعات کافی ممیز محور است که این رویه باید حذف و رویکرد سامانه محور و بر اساس عملکرد باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با ابراز امیدواری نسبت به رفع ایرادهای شورای نگهبان به اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تا پایان تابستان و همچنین اصلاح بندهای قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: در حال حاضر که نرخ تورم از سود سپرده‌ها بالاتر است دریافت مالیات از سود سپرده‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

او افزود: سال گذشته برخلاف قانون میزان درصد مالیات وصولی از استان‌ها افزایش یافت اما خواسته جدی ما در سال جاری این است که عدد وصول مالیات را بیشتر از قانون بودجه قرار ندهید، متوسط رشد مالیاتی نیز بر مبنای پایه سال 98 در نظر گرفته شود و مازاد درآمدهای مالیاتی به استان‌ها برگردانده شود.


 

کد خبر 10092

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید