هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۰۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در یادداشت خود، تشویق نقدینگی به حضور در حوزه مولد و هدایت آن به سمت تولید را از عوامل اصلی در جلوگیری از ایجاد بازارهای کاذب در اقتصاد معرفی کرده و بر لزوم توجه به آن تأکید دارد.


شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در یادداشت خود، تشویق نقدینگی به حضور در حوزه مولد و هدایت آن به سمت تولید را از عوامل اصلی در جلوگیری از ایجاد بازارهای کاذب در اقتصاد معرفی کرده و بر لزوم توجه به آن تأکید دارد.


امروزه رشد نقدینگی در کشورمان تبعات زیادی را در حوزه اقتصادی به همراه داشته است به‌نحوی‌که حجم بالای آن باعث بروز مشکلات شده است که ضرورت دارد نقدینگی با ریل‌گذاری اصولی و کارشناسانه به مسیر درستی هدایت شود.

نقدینگی لازمه اقتصاد است اما رشد فزاینده نقدینگی و هدایت غیراصولی آن به سمت ارز، طلا، خودرو و مسکن باعث شده که همچون سیلاب آثار مخربی را بر اقتصاد تحمیل کند که به نظر می‌رسد به این راحتی قابل جبران نخواهد بود.

هدایت سیلاب گونه نقدینگی به کانال ارز و طلا و ایجاد بازارهای کاذب در این بخش باعث به وجود آمدن مشکلاتی و نوسانات شدید در عرصه اقتصادی شده که تنها دلالان در این حوزه به سودهای بادآورده‌ای می‌رسند و کسانی که احساسی وارد این دور باطل شده‌اند در باتلاق بزرگی فرو رفته‌اند به‌نحوی‌که نه راه پس دارند و نه راه پیش.

به دنبال کاهش سود بانکی برای سپرده‌گذاران، اکنون بخش زیادی از این نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و در دست مردم بوده و هرازگاهی در مسیرهای غیرتولیدی قرار می‌گیرد که بدون تردید اگر این حجم بالای نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود، می‌تواند آسیب‌زا و جدی باشد.

تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید برای بهبود این وضعیت و هدایت منطقی و اصولی نقدینگی و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش تولید چاره‌اندیشی کرده و مشوق‌های خاصی را در نظر گیرند تا از ورود غیراصولی نقدینگی به سمت بازارهای کاذب در بخش ارز و طلا و .... جلوگیری شود.

هدایت اصولی نقدینگی به سمت تولید زمینه‌ساز جهش تولید، افزایش صادرات و اشتغال، خودکفایی و حمایت از کسب‌وکار است که بانک مرکزی باید برای تحقق این مهم فعالانه‌تر اقدام کند و مسیر درستی را برای شکوفایی اقتصاد ترسیم کند.

مدیریت نقدینگی و هدایت منطقی به سمت تولید جزو اصولی‌ترین راهبردهای در حوزه اقتصادی به شمار می‌رود که این فرایند به‌عنوان مأموریتی بزرگ در حوزه اقتصادی باید با همکاری دولت و بخش خصوصی به سرانجام برسد.

البته در ماه‌های اخیر برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری نقدینگی در قالب بورس انجام شده که می‌طلبد این اقدام نیز توأم با برداشت اصولی و منطقی و خارج از هیجانات باشد و دولت با استفاده منطقی از ظرفیت بورس تلاش کند در شرایطی که تحریم و مشکلات ناشی از کرونا، تولید را زمین‌گیر کرده با به گردش درآوردن چرخه‌های اقتصادی تولید به مدار پویایی برسد.


 

کد خبر 10205

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید