هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت و گوی استان کرمان گفت: مهارت آموزی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور و استان کرمان است که با راه‌اندازی مراکز ارتقا حرفه‌ای می‌توان آن را جبران کرد. به عقیده او با توجه به وضعیت امروز جامعه، نظام آموزش مهارتی کشور نیازمند مدلی از مشارکت بین بخش های دولتی و خصوصی است.


رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت و گوی استان کرمان گفت: مهارت آموزی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور و استان کرمان است که با راه‌اندازی مراکز ارتقا حرفه‌ای می‌توان آن را جبران کرد. به عقیده او با توجه به وضعیت امروز جامعه، نظام آموزش مهارتی کشور نیازمند مدلی از مشارکت بین بخش های دولتی و خصوصی است.


رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه مهارت آموزی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور و استان کرمان است، گفت: با توجه به وضعیت امروز جامعه، نظام آموزش مهارتی کشور نیازمند مدلی از مشارکت بین بخش های دولتی و خصوصی است که با راه‌اندازی مراکز ارتقا حرفه‌ای می‌توان به این مهم دست یافت.

سیدمهدی طبیب زاده در پنجاه و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی و رفع موانع توسعه مهارت‌های شغلی در استان کرمان و نشست مشترک شورا با کارگروه توسعه صادرات افزود: دانشگاه‌ها در حال حاضر نمی‌توانند نیاز صنعت و تولید را برآورده کنند و تشکیل شبکه‌ای برای اجرای این مدل به عنوان مدل بلوغ ضروری است. وی با بیان اینکه مهارت آموزی کلید توسعه پایدار است، ادامه داد: متاسفانه در ایران دروس دانشگاهی20 درصد با نیاز بخش تولید و صنعت انطباق دارد که این آمار در چین90 درصد است.

طبیب زاده اظهار کرد: 70 درصد افراد متقاضی شرکت در دوره های آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند و از سوی دیگر نیز بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی به دنبال استفاده از توان افراد با مهارت های لازم در مجموعه های خود هستند. رئیس اتاق کرمان اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد قوانین جدید را از جمله موارد مهم برای جدی گرفتن و پرداختن به مهارت آموزی عنوان و بیان کرد: هند به عنوان یک الگو موفق در این زمینه مطرح است که پایتخت سرمایه مهارت آموزی در جهان شناخته می شود و وزارت مهارت کارآفرینی در این کشور فعال است.

وی با اشاره به اینکه همه کشورها به سمت افزایش مهارت رفته اند، گفت: ما نیز می توانیم با مشارکت بین موسسات آموزشی و صنعت و شرکت های خصوصی برای ایجاد نیروی کار مناسب و ماهر، تهیه چارچوب های ملی صلاحیت با همکاری صنعت و بخش خصوصی، تهیه برنامه های درسی با توجه به نیاز بنگاه های اقتصادی مرتبط برای تولید نیروی کار ماهر، سیاست ها و شیوه های آموزش مداوم، همراهی با راهنمایی و مشاوره شغلی برای رفع نیازهای مداوم در بازار کار، ارتباط بین موسسات آموزش عالی و تامین منابع متنوع با پشتیبانی بخش دولتی و خصوصی، مهارت ها را افزایش دهیم.

طبیب زاده، در بخش دیگری از این نشست به مشکل تامین تسهیلات صادراتی برای صادرکنندگان در آستانه فصل صادرات دو محصول پسته و خرما استان اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته تسهیلات صادراتی با بهره 14.5 درصد به صادرکنندگان داده شده و در شرایط خاص مشکل بخشی از صادرکنندگان را برطرف کرده اما متاسفانه در سال جاری اعلام شده برای دریافت تسهیلات باید در سامانه سپیدار ثبت نام صورت گیرد در حالی که این سامانه از نظر زیرساختی مشکل دارد. رئیس اتاق کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه کرمان استانی صادراتی است و فصل صادرات پسته و خرما بزودی آغاز می شود درخواست داریم امسال نیز مانند روال سال های گذشته تسهیلات صادراتی پرداخت شود تا استان و کشور از عدم صادرات این دو محصول مهم متضرر نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید با پذیرش برخی مسئولیت ها برای صادرات چاره اندیشی شود، افزود: همچنین برای صدور و تمدید کارت بازرگانی نیز با مشکلی به نام ثبت نام در سامانه جامع تجارت روبرو شده اند که این سامانه نیز مشکل دارد و درخواست می شود حداقل دو ماه کارت های بازرگانی تعلیق نشوند تا فرصت صادرات از دست نرود.

چند رشته دانشگاهی در حوزه مهارت آموزی پیش می رود

استاندار کرمان با بیان اینکه آموزش‌ های دانشگاهی باید در راستای ایجاد اشتغال قرار داشته و رشته ‌های تحصیلی منطبق با نیازهای استان باشند، گفت: در استان این آمادگی وجود دارد که چند رشته دانشگاهی را با الگوبرداری از دانشگاه‌ های برتر دنیا در حوزه مهارت‌آموزی پیش برد. محمدجواد فدائی، افزود: طرح کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط کار از سال‌ها قبل در استان کرمان آغاز شده اما در عمل انتظار ما از آنها محقق نشد که یکی از دلایل آن، عدم انگیزه‌ های لازم برای کارفرمایان در این طرح ها بود.

وی در بخش دیگری در خصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان نیز بیان کرد: در این زمینه جلسات متعددی با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شده که طبق توافق صورت گرفته و تفاهم نامه امضا شده بین صادرکنندگان استان با واحدهای تولیدی، ارز با قیمت توافقی مبادله شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع کارت های بازرگانی برای صادرات استان، هفته آینده نشستی را با شورای نظارت برای تمدید کارت‌ های بازرگانی برگزار خواهیم کرد.

تنبیه صادرکنندگان برای بازگشت ارز درست نیست

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید در شرایط جنگ اقتصادی و نیاز کشور به ارز، سیاست‌ها و مشوق های صادراتی را پیش بگیرد و از دولت انتظار می رود که روش بازگشت ارز حاصل از صادرات به گونه ای اصلاح شود که به تولید هزینه بالایی تحمیل نشود. محمدرضا پورابراهیمی، با تاکید بر اینکه تراز تجاری کشور را باید مثبت کرد، افزود: حق نداریم حتی یک دلار ناشی از صادرات را به کشور برنگردانیم اما روش تنبیه صادرکنندگان در این مسیر درست نیست و باید به جای آن ترغیب هایی در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: استان کرمان دارای صادرکنندگان خوب، متعهد و خوشنامی است و باید در این شرایط سخت از صادرکنندگانی که ارز را وارد کشور می کنند، تجلیل و تقدیر کرد. پورابراهیمی، بیان کرد: همچنین معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی مهمترین اقدام است که از دولت درخواست می شود سریعتر وزیر را معرفی کند.

پیشنهاد رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با شیب ملایم

در ادامه این نشست رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: صادرکنندگان استان کرمان حدود ۴۳۰ میلیون دلار رفع تعهد ارزی (کمتر از 70 درصد) مربوط به سال های 97 و 98 را انجام نداده‌اند که 200 میلیون دلار از این تعهد ارزی مربوط به صادرکنندگانی است که تاکنون هیچ رفع تعهدی را انجام نداده اند و مابقی آن مربوط به صادرکنندگانی است که 5 تا 69 درصد تعهد ارزی خود را انجام داده اند. مهدی حسینی‌نژاد افزود: اگر تا پایان شهریورماه جاری این مشکل برطرف نشود ۱۵۰ کارت بازرگانی تعلیق خواهد شد و در شرایطی که پاییز فصل صادرات محصولات مهم استان است، در صورت عدم صادرات، صادرکننده و تولیدکننده به شدت متضرر خواهند شد. وی ادامه داد: درخواست ما برای برطرف شدن مشکلات تعهد ارزی صادرکنندگان این است که این رفع تعهد با شیب ملایم تسویه شود و شرایط صادرات استان به ویژه در ماه های آینده نیز مدنظر قرار گیرد.

گفتنی است در این نشست جمعی از اساتید دانشگاه در رابطه با مهارت آموزی و توسعه مهارت ‌های شغلی و جمعی از فعالان اقتصادی در رابطه با مشکلات رفع تعهد ارزی و دریافت تسهیلات صادراتی به بیان نظرات خود پرداختند


 

کد خبر 10373

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید