هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۵:۱۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان گفت: در راستای تسهیل صادرات و کسب تعهد ارزی واقعی از صادرکنندگان، گمرک باید در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی تجدیدنظر کند.


علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان گفت: در راستای تسهیل صادرات و کسب تعهد ارزی واقعی از صادرکنندگان، گمرک باید در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی تجدیدنظر کند.


سی و یکمین نشست اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با دستور جلسه بررسی مسائل امور بانکی، شرکت‌های دانش‌بنیان، ارزش‌گذاری گمرکی کالاهای صادراتی، طرح موضوع انباشت سیب‌زمینی و افت شدید قیمت داخلی این محصول و برخی دیگر از موانع امور فعالان اقتصادی استان با حضور ظاهر پورمجاهد معاون امور اقتصادی استاندار، علی‌اصغر زبردست دبیر شورا و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به نارضایتی برخی از فعالان اقتصادی استان گفت: تجدیدنظر در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی ضروری است و گمرک در این رابطه اقدام کند.

علی‌اصغر زبردست در این جلسه افزود: در راستای تسهیل در صادرات استان و کسب تعهد ارزی واقعی از صادرکنندگان نیازمند مساعدت گمرک هستیم.

او خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۶ قانون امور گمرکی، گمرک موظف است که ارزش گمرکی را بر اساس قیمت فروش کالا و هزینه‌های متعلقه را بر اساس اسناد ارائه شده توسط صادرکنندگان تعیین کند.

زبردست خواستار تفویض اختیار و تشکیل کمیته‌های ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی به‌صورت استانی شد تا رفع مشکلات و گرفتاری فعالان اقتصادی با شتاب بیشتری انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: در پی اعلام اسامی صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی و تأکید دولت بر بازگشت ارز حاصل از صادرات برخی از فعالان اقتصادی استان به تفاوت ارزش گمرکی درج شده در پروانه گمرکی و قیمت واقعی محصولات صادراتی اعتراض دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این نشست گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان تحت حمایت دولت قرار دارند و معافیت مالیاتی، پرداخت تسهیلات با سود کم و تأمین زیرساخت برای استقرار این واحدها نمونه‌هایی از پشتیبانی دولت است.

ظاهر پورمجاهد افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان را به هر طریق که بتوانیم حمایت می‌کنیم تا به مرحله تولید انبوه و صادرات برسند. وی از بانک‌های استان خواست: برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان مجوز پارک علم فناوری را بپذیرند و این افراد را درگیر مسائل و گرفتاری‌های عدیده نکنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به استعدادهای خوبی که جذب پارک علم و فناوری شده تأکید کرد: تولیدات این جوانان ارزشمند است و برای برداشتن موانع پیش روی آنها باید تلاش کنیم.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: محصولاتی که پروسه تولید را در پارک علم و فناوری می‌گذرانند از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

او با بیان اینکه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات توسط بانک عامل به‌عنوان جبران کسری وثیقه غیرقانونی است تأکید کرد: این کار خلاف قانون است و با متخلفان برخورد می‌شود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان واحدهای صنعتی موجود برای اجرای طرح توسعه مشکلی ندارند و اگر اهلیت و صلاحیت آنها برای ما محرز شود در اولویت نیز قرار می‌گیرند.

پورمجاهد، حفظ خطوط تولید و اشتغال موجود را وظیفه مسئولان استان دانست و افزود: در سال جهش تولید این راهبرد را به‌صورت ویژه پیگیری کرده و برای جذب سرمایه‌گذاران جدید تلاش می‌کنیم.

موضوع دیگری که در این نشست موردبحث و بررسی قرار گرفت مشکلات سیب‌زمینی‌کاران استان بود که توسط خسرو طالبی رحیق، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات ارائه شد:

به‌تازگی کشورهای آسیای میانه که مهم‌ترین مشتری سیب‌زمینی همدان هستند دست رد به سینه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول زده‌اند که انباشت سیب‌زمینی و افت قیمت آن در بازارهای داخلی را در پی داشت.

همدان رکورددار تولید سیب‌زمینی در کشور است و این محصول را به‌صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه کشت و برداشت می‌کند و با بهره‌مندی ۹۵ درصد مزارع از سیستم‌های نوین آبیاری توانسته در حفاظت آب‌وخاک هم موفق باشد.


 

کد خبر 10384

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید