هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۷:۱۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان با اشاره به انتشار گزارش بانک مرکزی از میزان رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع صادرات استان اصفهان توسط کارتهای بازرگانی صادر یا تمدید شده در سال 98، فقط حدود 10 درصد با عدم رفع تعهد ارزی همراه بوده و 90 درصد ارز حاصل از صادرات این کارت‌ها رفع تعهد شده ‌است.


مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان با اشاره به انتشار گزارش بانک مرکزی از میزان رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع صادرات استان اصفهان توسط کارتهای بازرگانی صادر یا تمدید شده در سال 98، فقط حدود 10 درصد با عدم رفع تعهد ارزی همراه بوده و 90 درصد ارز حاصل از صادرات این کارت‌ها رفع تعهد شده ‌است.


رئیس اتاق اصفهان با اشاره به ابلاغ لیست جدید تحریم‌های شبکه بانکی و پولی کشور، به‌ویژه مهلت 45 روزه برای اتمام مراودات پولی توسط حساب‌های ایرانیان خارج از کشور و تحت تأثیر قرار گرفتن حوزه تجارت، تبادلات پولی و روابط بین‌المللی، بر ضرورت توجه هرچه بیشتر بر بخش خصوصی، صادرکنندگان و واردکنندگان واقعی در این برهه تأکید کرد.

مسعود گلشیرازی در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان سیاست‌های راهبردی در توسعه صادرات غیرنفتی، برگشت ارز و تأمین نیازهای صنایع را نیازمند تعامل دوسویه قوی‌تر و مبتنی بر تشویق، احترام و رشد بخش خصوصی دانست و خواستار رسیدگی ویژه به این مهم در سطح استانی و ملی شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان اصفهان در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر میزان رضایتمندی فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با شاخص‌های کسب‌وکار استان، خواستار توجه جدی تمامی دستگاه‌ها بر تعامل دوسویه مطلوب میان آنها و ارباب‌رجوع و توجه بر پیامدهای این امر، به‌ویژه در شرایط کنونی شد.

او گفت: لازم است شاخص بهبود رضایتمندی فعالان اقتصادی از دستگاه‌های اجرایی در دستور کار تمامی دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

گلشیرازی با اشاره به انتشار گزارش میزان رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات از سوی بانک مرکزی تصریح کرد: صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی از ابتدای سال 98 گویای این است که از مجموع صادرات استان تنها قریب 10 درصد با عدم رفع تعهد ارزی همراه بوده ‌است.

او این امر را نشان‌دهنده مطلوب بودن وضعیت استان در این زمینه و ضرورت حمایت عملیاتی هرچه بیش‌تر از فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار و نتیجه‌بخش بودن دقت نظر در فرایند صدور کارت‌های بازرگانی دانست.

استاندار اصفهان نیز در این نشست با اشاره به تأثیرات منفی بحران کرونا بر جایگاه اقتصادی این استان، به‌ویژه در صنعت گردشگری، توجه جدی دستگاه‌های اجرایی، فعالان اقتصادی، دانشگاه‌ها و اصناف استان به این حوزه را خواستار شد.

عباس رضایی همچنین از سفر معاون اول رئیس‌جمهور به اصفهان طی هفته‌های آتی به‌منظور طرح مشکلات فعالان اقتصادی استان و ضرورت ایجاد سازوکاری برای حمایت هرچه بیش‌تر دولت در این زمینه خبر داد.

ضرورت برندسازی در پوشاک اصفهان

همچنین در این جلسه مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر شبکه‌سازی و خوشه سازی پوشاک در اصفهان تأکید کرد و گفت: در صورت بالا بودن تقاضا، واحدهای تولیدی تمایل به توسعه دارند.

او با بیان اینکه ظرفیت هزینه تمام‌شده تولیدات حوزه پوشاک در حال حاضر برای صادرات به‌صرفه است، برندسازی در پوشاک اصفهان را ضروری دانست و خواستار شبکه‌سازی خوشه‌ای در این زمینه از طریق بخش صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی با تعامل اتاق بازرگانی، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان نیز در این نشست، ضمن تقدیر از اتاق اصفهان برای راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار، هدف از تشکیل این پنجره را کوتاه کردن زمان تأسیس و راه‌اندازی فعالیت شرکت‌ها به‌منظور کمک به ارتقای رتبه کشور در شاخص‌های محیط کسب‌وکار عنوان کرد.

علی صبوحی، خواستار توسعه فضای استقرار نمایندگان دستگاه‌های عضو برای توسعه ارائه خدمات به متقاضیان ثبت شرکت‌های سهامی خاص، افزایش تعداد نمایندگان مستقر از اداره ثبت شرکت‌ها و پذیرش پنجره واحد یا افزایش خدمات پنجره واحد و اصلاح سامانه ثبت شرکت‌ها به‌منظور ارجاع تمامی متقاضیان ثبت شرکت با مسئولیت محدود به پنجره واحد شد، که مقرر شد جلسه‌ای با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دستگاه‌های عضو پنجره واحد کسب‌وکار تشکیل و مشکلات اعلامی از سوی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بررسی و در راستای رفع آن اقدام شود.

همچنین در این نشست، پس از طرح مشکلات صنعت نساجی استان از سوی حبیب اله شاه کرمی، رئیس انجمن صنایع نساجی استان مقرر شد واردات الیاف پلی‌استر و انواع نخ‌های سیستم پنبه‌ای و الیاف مصنوعی صرفاً با تأیید کمیته فنی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد و همچنین نماینده‌ای از انجمن نساجی استان اصفهان برای شرکت در جلسات کمیته فنی زارت صمت معرفی شود.

در ادامه جلسه مشکلات تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان وازلین در استان با حضور مدیرعامل شرکت نفت ایرانول به‌عنوان تنها تولیدکننده ماده اولیه وازلین مطرح و بیان شد: کمبود ماده اولیه تولید وازلین «پترولاتوم» مشکلاتی را برای بنگاه‌های تولیدی این حوزه ایجاد کرده است و در صورت عدم تأمین مواد اولیه، واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد.

همچنین در این نشست، استاندار اصفهان از سوی محمدعلی دهقانی دهنوی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی در راستای راه‌اندازی پنجره واحد شروع کسب‌وکار در اتاق بازرگانی اصفهان، لوح تقدیری را به مسعود گلشیرازی تقدیم کرد.


 

کد خبر 10496

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید