هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، گزینه مناسبی برای حمایت از صنایع است و با هدف تقویت صادرات از مسیر حمایت از صنایع کوچک فعالیت می‌کند.


رئیس اتاق کرمان می‌گوید: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، گزینه مناسبی برای حمایت از صنایع است و با هدف تقویت صادرات از مسیر حمایت از صنایع کوچک فعالیت می‌کند.


رئیس اتاق کرمان گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به‌عنوان واسطه، گزینه مناسبی برای حمایت از صنایع محسوب می‌شود و برخی اولویت‌های اتاق منطبق با اولویت‌های این صندوق است.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست آنلاین معرفی خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: تأمین مالی پروژه‌ها به‌ویژه در صنایع کوچک استان از اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی اتاق کرمان است زیرا واحدهای بزرگ با تجدید منابع خود در بانک‌ها امکان تأمین مالی را دارند.

او ادامه داد: بیش از 80 درصد ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن استان مربوط به بنگاه‌های بزرگ و 20 درصد مربوط به واحدهای کوچک و متوسط است اما از نظر تعداد واحدها با توجه به برعکس بودن این آمار، توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط ضروری است.

طبیب زاده تصریح کرد: در حال حاضر برای عبور از شکاف تکنولوژیک و به دلیل تحریم‌ها که نمی‌توان از دانش روز استفاده کرد، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان راه میان‌بر است که اتاق کرمان در این راستا انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل داده که در حال تهیه نقشه راه و تهیه سند فناوری استان است.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: اولویت دیگر صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به‌عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی اتاق کرمان توجه به توسعه صادرات است زیرا صادرات در همه کشورهایی که با رشد و پیشرفت همراه بوده‌اند، به‌خوبی توسعه یافته است.

او ادامه داد: اگر برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیشتر از 60 درصد بتوان از خدمات این صندوق استفاده کرد به ایجاد اشتغال، زمان مناسب و فعال شدن سرمایه‌های ملی کمک می‌کند.

طبیب زاده، اظهار کرد: همچنین 70 درصد واحدهای صنعتی استان با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که از طریق تأمین سرمایه در گردش برای این واحدها می‌توان ظرفیت‌های بالقوه را فعال و طرح‌های اشتغال‌زا را در اولویت قرار داد.

او افزود: تأمین مالی پروژه‌ها با دشواری‌های بسیاری روبرو شده و بانک‌ها ادعا دارند که مصارف آنها از منابع پیشی گرفته و در عمل امکان تأمین مالی وجود ندارد.

رئیس اتاق کرمان، با اشاره به اینکه استفاده از فاینانس خارجی در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: بازار سرمایه چندان نقش مؤثری در تأمین مالی شرکت‌های کرمان ندارد که باید برنامه‌ای برای ورود شرکت‌ها به این بازار فراهم آورد تا بتوان بخشی از تأمین مالی را انجام داد.

طبیب زاده گفت: اگرچه استان کرمان از صنایع بزرگ برخوردار است اما بنیه صنعتی هر استانی را صنایع کوچک آن تشکیل می‌دهند که می‌توان با اجرای نظام پیمانکاری فرعی، استفاده از فناوری‌های جدید، بهبود فضای کسب‌وکار و تأمین مالی از این صنایع حمایت کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در این نشست به بیان برخی مشکلات فعالان اقتصادی در خصوص خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک پرداخت و بیان کرد: برخی بانک‌ها طرف قرارداد این صندوق نیستند و ضمانت‌نامه‌ها را نمی‌پذیرند.

عباس جبالبارزی افزود: برخی فعالان اقتصادی معتقدند که وثایق موردنظر صندوق چندین تفاوتی با بانک‌ها ندارند و سخت‌گیرانه هستند، که انتظار حمایت بیشتری وجود دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ادامه داد: در حال حاضر ارائه خدمات این صندوق در استان از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک انجام می‌شود که پیشنهاد ما واگذاری نمایندگی صندوق به اتاق‌های بازرگانی است تا خدمات بهتر و مراجعه حضوری به تهران کمتر صورت گیرد.

او خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به معنای واقعی به فعالان اقتصادی کمک و صدور ضمانت‌نامه‌ها بخشی از مشکلات آنها را برطرف کرده است.

در ادامه این نشست مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، با اشاره به اینکه این صندوق در سال 1383 تأسیس شده و تابع قانون است، گفت: فراهم آوردن موجبات توسعه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنایع کوچک، کوتاه کردن مدت‌زمان اجرای طرح‌های اشتغال‌زا و دارای توجیه اقتصادی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و تضمین و تسهیل در وثیقه‌های تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به صنایع کوچک ازجمله اهداف و وظایف این صندوق است.

محمدحسین مقیسه، افزود: از اولویت‌های موضوعی صندوق در حوزه صدور ضمانت‌نامه، می‌توان به طرح‌های دانش‌بنیان، واحدهای صادراتی، طرح‌های ایجادی با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد، تأمین سرمایه در گردش برای افزایش ظرفیت تولید برای واحدهای فعال، طرح‌های توسعه‌ای فعال با ظرفیت کامل و طرح‌های اشتغال‌زا اشاره کرد.

او در خصوص دریافت وثایق برای صدور ضمانت‌نامه‌ها گفت: بر اساس قانون، باید محل اجرای طرح به‌عنوان وثیقه پذیرفته شود که ما موظف هستیم به این مهم عمل کنیم و در موردتعامل با بانک‌ها نیز تفاهم‌نامه‌هایی با برخی بانک‌ها منعقد شده تا بیشترین همکاری را برای پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق داشته باشند.


 

کد خبر 10542

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید