هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اتاق بجنورد و سازمان توسعه تجارت ایران باهدف حمایت و تسهیل در فرایند صادرات تجار و بازرگانان استان خراسان شمالی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در این تفاهم‌نامه مواردی نظیر تأسیس مدرسه صادراتی، حمایت از ایجاد خوشه‌های صادراتی و حمایت از حوزه‌های مرتبط به صادرات موردتوجه قرار گرفته است.


اتاق بجنورد و سازمان توسعه تجارت ایران باهدف حمایت و تسهیل در فرایند صادرات تجار و بازرگانان استان خراسان شمالی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در این تفاهم‌نامه مواردی نظیر تأسیس مدرسه صادراتی، حمایت از ایجاد خوشه‌های صادراتی و حمایت از حوزه‌های مرتبط به صادرات موردتوجه قرار گرفته است.


رئیس اتاق بجنورد از امضای تفاهم‌نامه بخش خصوصی استان خراسان شمالی با سازمان توسعه تجارت ایران باهدف حمایت و تسهیل در فرایند صادرات تجار و بازرگانان استان در بخش‌های مختلف خبر داد.

سعید پورآبادی در نشست هم‌اندیشی اعضای هیات نمایندگان اتاق بجنورد با مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: این تفاهم‌نامه در 9 بند باهدف حمایت و تسهیل در فرایند صادرات تجار و بازرگانان استان در بخش‌های مختلف انجام شد.

او در مورد بندهای تفاهم‌نامه بخش خصوصی خراسان شمالی با سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه به مسائلی نظیر تأسیس اولین مرکز و مدرسه صادراتی کشور باهدف توانمندسازی، آموزش، برند سازی و توسعه صادرت صنایع کوچک در استان خراسان شمالی، حمایت از تأسیس و ایجاد خوشه‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات، حمایت از توسعه و ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل صادراتی و زیرساخت‌های لجستیک با رویکرد توسعه صادرت به بازار کشورهایی همسایه، بررسی امکان‌سنجی و اجرای طرح احداث پایانه صادراتی با رویکرد اجرای طرح‌های نوآوری، سورتینگ و بسته‌بندی انواع محصولات تولیدی استان توجه شده است.

 پورآبادی ادامه داد: از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه، ارائه تسهیلات و کمک بلاعوض برای اجرایی کردن برنامه‌های توسعه تجارت خارجی به‌منظور اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری خارجی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و برگزاری میزهای کالای مطابق با شیوه‌نامه‌های اجرایی بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، پیگیری و مساعدت در جهت تصویب لایحه تخفیف سود بازرگانی کالاهای وارده به گمرک استان به میزان 20 درصد، تخصیص کمک مالی جهت برند سازی 5 محصول صادراتی استان پس از تصویب در کارگروه توسعه صادرات استان و ارائه به سازمان توسعه تجارت ایران، کمک به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد ترکمنستان در سال 2020 میلادی با محوریت استان خراسان شمالی و کمک به ایجاد و تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت محصولات صادراتی در گمرک استان خراسان شمالی است.

رئیس اتاق بجنورد در ادامه به مشکلات صادرکنندگان در امر تعلیق کارت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: از 28 کارت بازرگانی فعال در استان تاکنون 13 کارت بازرگانی تعلیق شده است.

او افزود: تعلیق کارت‌های بازرگانی منجر به تعطیلی صادرات در استان شده است که نیازمند تدابیر ویژه مسئولان کشوری است.

در این نشست، بدری، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز به مشکلات ساختاری کشور در امر اقتصاد در بعد و قبل تحریم‌ها اشاره کرد و یکی از خواسته‌های بخش خصوصی در استان را بحث تخفیف سود بازرگانی کالاهای وارداتی به استان برای رونق گرفتن گمرک اعلام کرد.

او حمایت از برند سازی محصولات صادراتی استان، تهیه مشوق‌های صادراتی و حمایت از توسعه و ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل صادراتی و زیرساخت‌های لجستیک محصولات صادراتی ازجمله درخواست‌های بخش خصوصی استان ذکر کرد.

سید ابراهیم حسینی، مشاور رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران نیز در این نشست به کاهش 50 درصدی صادرات در ابتدای سال جاری (فروردین و اردیبهشت) به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: از خردادماه امسال با افزایش صادرات در کشور مواجه بودیم این بدین معناست که طی 7 ماهه نخست امسال 18 میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات انجام شد که با کاهش ۲۳ درصدی مواجه شد.

او افزود: در مهرماه امسال نسبت به شهریور 4 میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات انجام شد که نشان‌دهنده رشد 74 درصدی صادرات در کشور است.

حسینی تحقق صادراتی امسال را 41 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با افزایش صادرات در نیمه دوم سال جاری امیدواریم تا پایان سال به تحقق صادراتی برسیم.


 

کد خبر 10635

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید