هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۴۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

وبینار بررسی ظرفیت‌های تجاری بین ایران و گرجستان از سوی معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران برگزار در این نشست، مهم‌ترین فرصت‌های تجاری پیش روی ایران و گرجستان تشریح شد.


وبینار بررسی ظرفیت‌های تجاری بین ایران و گرجستان از سوی معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران برگزار در این نشست، مهم‌ترین فرصت‌های تجاری پیش روی ایران و گرجستان تشریح شد.


 وبینار بررسی ظرفیت‌های تجاری بین ایران و گرجستان با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و فاطمه مقیمی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان، روسا و نمایندگان اتاق‌های استانی، کمیسیون‌های تخصصی و تشکل‌ها برگزار شد.

 در این نشست، فرصت‌ها، چالش‌ها و موانع مربوط به همکاری بخش خصوصی با کشور گرجستان مطرح و بررسی و همچنین گزارشی از آخرین وضعیت تحولات منطقه، همکاری‌های دو کشور و چشم‌انداز توسعه مناسبات و همکاری‌ها و فرصت‌های موجود بین دو کشور از سوی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان ارائه داده شد.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران به تشریح مهم‌ترین مزایای تجارت ایران با گرجستان پرداخت و رشد اقتصادی متوازن گرجستان در سال‌های گذشته. دسترسی به آب‌های آزاد، موقعیت استراتژیکی ترانزیتی برای انتقال کالاهای ایران به اروپا و رتبه بالای شاخص سهولت کسب‌وکار در گرجستان با توجه به اصلاحات ساختاری که در آن پدید آمده را به‌عنوان مهم‌ترین مزیت‌های تجاری گرجستان دانست و بر فراهم شدن زمینه‌های لازم برای همکاری دو کشور در بلندمدت تأکید کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تأکید کرد: برای توسعه تجارت ایران و گرجستان نیازمند امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور هستیم. در همین زمینه، برای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده پیشنهاد امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی داده‌شده است.

او توضیح داد: گرجستان موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا دارد. به همین دلیل، اروپا برای صادرات محصولات لبنی خود به گرجستان با عوارض صفر درصدی مواجه است ولی لبنیات ایرانی بیش از 12 درصد عوارض باید پرداخت کنند که قیمت رقابتی را با مخاطره مواجه می‌کند و باید در این خصوص مذاکره‌های لازم صورت گیرد.

کرباسی خاطرنشان کرد: امکان سرمایه‌گذاری مشترک و استفاده از تعرفه صفر گرجستان با اروپا می‌تواند برای ایران ظرفیت صادرات به اروپا را تسهیل کرده و افزایش دهد.

او همچنین خواستار فراهم شدن امکانی برای عبور و ترانزیت کامیون‌های ایرانی شد.

کرباسی با توجه به موقعیت خاص گرجستان برای تجارت،اعزام رایزن اقتصادی و حضور مشاوران اقتصادی اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان در این کشور را ضروری دانست.

تشریح مهم‌ترین مزیت‌های تجارت با گرجستان

در ادامه فاطمه مقیمی، به تشریح مهم‌ترین فرصت‌های تجاری پیش روی ایران و گرجستان پرداخت و اظهار کرد: ارسال‌های اخیرکشورگرجستان نسبت به کشورهای اطراف خودوهمچنین کشورهای هم‌تراز خود از اقتصادی پیشرفته و نوین برخوردار شده است ورودی قابل‌توجه درروند رشد اقتصاد گرجستان مشاهده می‌شود. ضمن اینکه گرجستان دروازه بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود و در حال حاضر کشورهای مختلفی ازجمله چین و امارات در این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

او با اشاره به پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی این کشور تأکید کرد که ایران باید استراتژی‌ خود در مقابل این کشور تغییر دهد و اهداف سیاسی و اقتصادی را باهم دنبال می‌کردیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان، نبود رایزن بازرگانی و اقتصادی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: از میان کشورهای دنیا، ایران تنها 2 رایزن بازرگانی در کشورهای طرف عضو برای تجارت دارد.

او تأکید کرد: توسعه روابط اقتصادی در گروی بهره‌مندی فعالان اقتصادی از اطلاعات اقتصادی و تجاری به‌روز است که در این زمینه رایزنان بازرگانی می‎توانند نقش مهمی ایفا کنند اما متأسفانه ما از داشتن آن‌ها محروم هستیم.

او با اشاره به حمایت از اقتصاد گرجستان، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، افزود: حداقل 70 میلیون یورو کمک‌هزینه برای دسترسی آسان‌تر کسب‌وکارهای گرجستان و افراد خویش کارفرما به خطوط ارزی و کمک‌های مالی برای تقویت و بازیابی کسب‌وکارها پس از بحران فراهم خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان گردشگری را یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها برای همکاری مشترک ایران و گرجستان معرفی کرد و افزود: بر اساس آخرین گزارش ارائه‌شده درباره امنیت کشورهای جهان، گرجستان به‌عنوان ششمین کشور امن جهان شناخته شده است.

مقیمی علاوه بر گردشگری، پرورش آبزیان، کشاورزی و احداث گلخانه و دامپروری را به عنوان مهم‌ترین حوزه‌های همکاری ایران و گرجستان معرفی و شناخت دقیق از بازارهای این کشور را مهم‌ترین رمز موفقیت برای سرمایه‌گذاران عنوان کرد.

او عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صادرات، عدم دریافت هیچگونه تعرفه گمرکی از صادرات و صادرات مجدد، سیستم نوین گمرکی و ثبت شرکت آسان را به عنوان مهم‌ترین مزیت‌های تجارت در گرجستان دانست.

در پایان، حاضران در وبینار به طرح سؤالات خود از رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان پرداختند.

فایل پی‌دی‌اف گزارش ارایه شده در خصوص فرصت‌های تجاری ایران و گرجستان را از اینجا دانلود کنید.


 

کد خبر 10932

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید