هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
پنج شنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
زمان مطالعه: 9 دقیقه

شصت و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان به‌صورت ویدئوکنفرانس با کنسولگری ایران در کربلا برگزار شد. این جلسه به بررسی ظرفیت‌های همکاری میان استان زنجان و شهرهای کربلا و بابل عراق اختصاص داشت.


شصت و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان به‌صورت ویدئوکنفرانس با کنسولگری ایران در کربلا برگزار شد. این جلسه به بررسی ظرفیت‌های همکاری میان استان زنجان و شهرهای کربلا و بابل عراق اختصاص داشت.


رئیس اتاق زنجان با اشاره و تقدیر از حضور سه شرکت سیم و کابل ابهر، توزیع ایران ترانسفو زنگان و گسترش صنایع روی ایرانیان از استان زنجان در جمع برترین‌های صادراتی سال ۱۳۹۹ ایران، اظهار داشت: هفته گذشته دو شرکت ایران ترانسفوی زنجان در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند که امید است با برچیده شدن تحریم‌های ظالمانه زمینه توسعه و صادرات هرچه بیشتر محصولات مختلف تولیدی از استان زنجان فراهم شود.

علی یگانه فرد در شصت و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با بیان اینکه در نقشه تجارت خارجی هم ظرفیت‌ها و هم کشورهای هدف‌گذاری شده دیده شده است، ابراز کرد: از ابتدای سال تاکنون 9 جلسه شورا برگزار شده که ۵۶ مصوبه در پی داشته که ۴۹ مصوبه استانی و 7 مصوبه ملی داشته که ۶۰ درصد مصوبات نیز اجرایی شده است.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه جلسات شورای گفتگو بر اساس نقشه راه تجارت خارجی استان ظرفیت‌های استانی در بخش‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل، شیلات، کشمش، زیتون، بورس و غیره موردبررسی قرار گرفته است: تصریح کرد: ذیل نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، همکاری با کشور بنگلادش و کشورهای عضو گروه دی 8 موردبررسی قرار گرفت و پس از سفر سفیر بنگلادش به استان، در حال حاضر 2 شرکت موفق به همکاری و ایجاد ارتباط جهت صادرات محصولات خود شده‌اند.

یگانه فرد با بیان اینکه ظرفیت‌های بازار شهر کربلا و عراق بررسی خواهد شد تا شاهد افزایش صادرات استان زنجان از ۲۸ به ۱۰۰ میلیون دلار باشیم، تصریح کرد: در رابطه با کار با کشور ارمنستان نیز مکاتبات صورت گرفته و این کشور می‌تواند هدف بعدی کار با استان زنجان ذیل نقشه راه تجارت خارجی باشد.

وی با بیان اینکه بحث آموزش در اتاق هرساله به‌صورت جدی پیگیری شده است، گفت: امسال نیز تاکنون ۲۱ دوره آموزش مختلف در اتاق برگزار شده که عمده مباحث آن تجارت و صادرات و به‌صورت مجازی و رایگان با توجه به شیوع ویروس کرونا بوده است.

رئیس اتاق زنجان همچنین اشاره‌ای به تهیه تدوین و طراحی کتاب توانمندی‌های تولیدی صادراتی استان زنجان در بخش کشاورزی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی داشت و گفت: این کتاب در سطح استان و همچنین در سطح کشور و اتاق‌های بازرگانی و مشترک و همچنین سفارتخانه‌ها توزیع شده است.

در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت اقتصادی زنجان و کربلا و زمینه‌های همکاری دو طرف به ابتکار اتاق زنجان ارائه شد که بر اساس این گزارش با توجه به تصویب نقشه راه تجارت خارجی استان و نیاز به توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان، بدون شک اهمیت عراق برای اقتصاد استان اهمیتی استراتژیک بوده و تراز تجاری مثبت با این کشور، نشانگر ارزآوری و ایجاد زمینه‌های اشتغال، حرکت به سمت تولید صادرات محور و افزایش درآمد استان خواهد بود. بر اساس نقشه راه تجارت خارجی هدف‌گذاری برای صادرات به عراق ابتدا حفظ بازار و سپس افزایش به میزان سه برابر مقدار کنونی است.

بر اساس این گزارش افزایش میزان صادرات استان زنجان به مقدار 100 میلیون دلار، گسترش و متنوع سازی اقلام صادراتی استان، گسترش و متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی سوم از طریق عراق، ارتقاء سطح کیفی تولیدات استان جهت رقابتی‌تر شدن کالاهای تولیدی و حرکت به سمت تولید صادرات محور با ترغیب واحدهای استان جهت ایجاد واحد R&D و ثبت برند بین‌المللی و بازاریابی از طریق مراکز بومی در عراق از اهداف کلی این مهم قلمداد شده است.

داود کلانتری معاون کنسولگری ایران در کربلای معلی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اداره استان‌ها در عراق به‌صورت فدرالی بوده و برخی از موضوعات همچون انتقال پول و مشکلات کلان امنیتی از اختیار استان‌ها خارج و به‌صورت کلان تصمیم‌گیری می‌شود، ابراز کرد: مشکلات مربوط به انتقال پول موجود بین تجار ایران و این کشور محسوس بوده و کنسولگری نیز به دنبال برطرف کردن موانع همکاری دو طرف است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو شهر کربلا و بابل جهت همکاری با ایران و استان زنجان، تصریح کرد: زمینه‌های مختلف برای همکاری ازجمله همکاری‌ها در بخش گلخانه، پرورش ماهی، خدمات فنی و مهندسی، هتلینگ و هتل‌سازی، تأمین تجهیزات و مصالح ساختمانی و تأمین تجهیزات پزشکی، راه‌سازی، آسفالت سازی، جاده‌سازی و نیازهای شهری در شهرداری و ... وجود دارد.

کلانتری با اشاره به تمایل عراقی‌ها جهت همکاری با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران، خاطرنشان کرد: ایران ترانسفو برند شناخته شده‌ای نه‌تنها در عراق بلکه در کل منطقه است و در سال‌های اخیر نیز شرکت‌هایی چون ماد ماشین از استان زنجان و کاله ایران حضور بسیار خوبی در بازار داشته و بازارهای خود را با ذائقه عراقی‌ها حفظ کرده‌اند.

معاون کنسولگری ایران در کربلا از آمادگی این کنسولگری جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای، وکیل تخصصی برای عقد قراردادها، شناسایی تجار و معرفی مترجم و در اختیار گذاشتن دفاتر به‌صورت هفتگی برای حضور شرکت‌های زنجانی و مذاکره با عراقی‌ها خبر داد و گفت: در شهر کربلا و بابل فرصت‌های بسیار زیادی جهت همکاری وجود دارد، می‌توان تیم‌هایی و هیئت‌های را کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین و بهترین خرمای عراق در شهر بابل تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: استان زنجان می‌تواند در بخش صنایع تکمیلی این محصول حضور فعالی داشته باشد چراکه میزان تولید خرما در این شهر بسیار بالا است.

کلانتری با بیان اینکه کشت فرا سرزمینی بابل با زمین‌های کشاورزی مرغوب با ظرفیت بالایی برای همکاری دو طرف دارد، گفت: همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها و ارتباط بیشتر با بخش خصوصی می‌تواند ظرفیت‌ها را شناسایی و معرفی نماید.

حجت‌الاسلام محسن کرمی دادستان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتاق زنجان طی ماهای اخیر اتفاقات و رخدادهای بسیار خوبی را رقم زده و حرکت‌های بسیار خوبی داشته است، ابراز کرد: حرکت اتاق زنجان رو به رشد و مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه با برنامه‌های مؤثر اقتصادی می‌توان در راستای امنیت گام برداشت و پیشرفت کرد و جای تردیدی نیست که این کارکرد عرصه کار جهادی و انقلابی است، ابراز کرد: در هدف‌گذاری‌های منطقه‌ای باید به‌صورت جدی حضور پیدا کنیم، بسیاری از کشورها روابط و جاذبه‌های خود را برای کار با ایران همچنان دارند و فارغ از تحریم‌ها و مشکلات دیگر ارتباط خود را با ایران حفظ کرده‌اند.

دادستان زنجان با اشاره به اینکه دایر کردن کنسولگری‌های به‌صورت افتخاری می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود، ابراز کرد: اتاق بازرگانی در زمینه تسهیلگری هر چه کار کند بازهم ظرفیت دارد، کمیته جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را باید بیشتر فعال کرد.

کرمی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی در مراقبت از برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور می‌تواند حضور مؤثری داشته باشد و به‌واقع افسران جنگ جبهه اقتصادی فعالان اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: نقش استان در توسعه ملی تبیین و این موضوع بررسی شود.

فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتاق در هر جلسه شورا بر اساس نقشه راه تجارت خارجی دستور جلسه عملیاتی و خروجی بسیار مطلوبی دارد، ابراز کرد: دستور جلسات این شورا بر اساس نقشه راهی که آماده و مصوب شده در جلسات مطرح و پیگیری می‌شود.

وی اینکه جلسه با کنسولگری کربلا نیز از دل همین جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استخراج شده و در حال انجام است، ابراز کرد: چرخه تولید در برخی از پروژه‌های مهم و استراتژیک در استان زنجان کامل است به این معنی است که استان زنجان خام‌فروشی ندارد.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد صادرات ما مربوط به مواد معدنی بوده که خام‌فروشی در آن صورت نمی‌گیرد، گفت: در بخش فولاد از صفر تا 100 چرخه تولید تکمیل و سپس به بازار عرضه می‌شود، در محصولات دیگری چون نساجی نیز افتتاح‌ها و کار واحدهای موجود با چرخه کامل صورت می‌گیرد.

 استاندار زنجان با بیان اینکه در موضوعات ملی نیز برخی موانع و مشکلات ازجمله موضوع ورود موقت را از مرکز پیگیری و حل کردیم، خاطرنشان کرد: جهش صادراتی ما در گمرک ثبت شده و بسیار خوب بوده است.

حقیقی با تأکید بر اینکه مرکز لجستیک زنجان سال آینده قطعی خواهد شد، ابراز کرد: می‌توان با بررسی ظرفیت‌های دو استان کربلا و بابل با استان زنجان ظرفیت‌های صادراتی به‌صورت دقیق بین دو طرف بررسی و در راستای عملیاتی کردن آن در گام‌های بعدی، حرکت کرد.

وی با تقدیر و تجلیل از سه شرکت استان زنجان که در بین صادرکنندگان نمونه کشور در سال 1399 حضور داشته‌اند، خاطرنشان کرد: ۴۲۰ نفر جدید در شرکت ایران ترانسفو به کار گرفته خواهند شد به کوری چشم دشمنان ایران و ایادی استکبار و اذناب آنها از دهه فجر کار خود را آغاز خواهند کرد.

وی همچنین برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی اتاق زنجان را بسیار مهم دانست و بر ادامه جدی و پیگیری آن تأکید کرد.


 

کد خبر 10938

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید