هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان معتقد است برای احیای مناسبات بین دو کشور باید قوانین تجاری با طرف یونانی و اتحادیه اروپا را به‌روز و روی انعقاد تفاهم‌نامه‌های جاده‌ای و ارتقای سطح استانداردهای محصولات و خدمات کشور تمرکز کرد.


دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان معتقد است برای احیای مناسبات بین دو کشور باید قوانین تجاری با طرف یونانی و اتحادیه اروپا را به‌روز و روی انعقاد تفاهم‌نامه‌های جاده‌ای و ارتقای سطح استانداردهای محصولات و خدمات کشور تمرکز کرد.


دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان با بیان این مطلب که در دوران تحریم امکان دسترسی به بازارهای بین‌المللی از جمله یونان به دلیل حضور قدرتمندتر رقبا از دست رفت، گفت: حال باید دید بعد از رفع تحریم‌ها تا چه اندازه شرکای تجاری نسبت به احیای مناسبات خود با طرف‌های ایرانی تمایل دارند.

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با توجه به این نکته که سیستم پالایشگاهی یونان در قبل از انقلاب بر اساس ترکیب نفت و انرژی ایران طراحی شده است، احتمال از سرگیری مراودات نفت و انرژی بین ایران و یونان را بسیار بالا پیش‌بینی کرد و تنها رقیب ایران در بازار یونان را عراق دانست.

بر اساس گفته‌های او کشور یونان به عنوان یک هاب صادرات مجدد به شمار می‌آید و بسیاری از کشورها از جمله چین بر اساس همین الگو از ظرفیت‌های این کشور استفاده می‌کنند.

این فعال اقتصادی، به‌روزرسانی قوانین تجاری، سیستم حمل‌ونقل و از همه مهم‌تر شبکه بانکی کشور را یکی از اصلی‌ترین اقداماتی برشمرد که باید پیش از لغو تحریم‌ها برای آنها فکری کرد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان همچنین توجه به پروتکل‌ها و استانداردهای بهداشتی در ارتباط با کشورهایی نظیر یونان که جزو اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: این کشورها بر اساس قوانین خاص و مشخصی با دیگر کشورها مراوده می‌کنند، بنابراین لازم است ضمن شناسایی این قوانین و رعایت آنها، گواهی‌نامه‌های موردنیاز را نیز دریافت کنیم تا قادر به حضور در این بازارها باشیم.

موافق قدیری، یکی از نقاط ضعف جدی کالاهای صادراتی ایران را نوع و کیفیت بسته‌بندی آنها عنوان کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از بازارهای صادراتی محصولات ایرانی را به دلیل نوع بسته‌بندی آنها از دست دادیم. توجه به سلیقه بازار و نوع مصرف مردم در دیگر کشورها یکی از شاخص‌هایی است که باید در بسته‌بندی مورد توجه قرار بگیرد.

به باور او تبلیغات و معرفی مناسب محصولات و نوع خدمات صادراتی در بازارهای هدف در کنار برندسازی از جمله موضوعاتی هستند که همواره نسبت به آنها بی‌توجه بوده‌ایم. به طور مثال همین الآن بخش قابل توجهی از بازار زعفران ایران به دلیل اهمال و بی‌توجهی به اصول اولیه صادرات در اختیار افغانستان قرار گرفته است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان خاطرنشان کرد: شاید با لغو تحریم‌ها، بخشی از محدودیت‌های صادراتی ایران برطرف شود اما همچنان ضعف‌های قانونی، زیرساختی و تولیدی مانع از توسعه موردانتظار صادرات غیرنفتی کشور خواهد شد.

او در ادامه گفت‌وگوی خود به احیای خط هوایی مستقیم بین تهران و آتن اشاره کرد و با بیان این مطلب که پیش از شروع تحریم‌ها در هفته 3 پرواز بین پایتخت دو کشور توسط خط ملی یونان انجام می‌شد، احیای این خط هوایی را برای توسعه سطح مناسبات دو کشور ضروری خواند.

بر اساس اظهارات موافق قدیری در حال حاضر مراودات بین ایران و یونان به صورت جاده‌ای و دریایی انجام می‌شود، خطوط کشتی‌رانی یونان بیشتر به صورت فله بر طراحی شده اما خطوط کشتی‌رانی ایرانی اغلب به صورت کانتینری هستند. با وجود تحریم‌ها علیه ایران، روابط دریایی بین دو کشور به طور کامل قطع نشد. به صورت جاده‌ای هم از خاک ترکیه و هم بلغارستان با یونان در ارتباط هستیم. با توجه به نوع روابط ترکیه و یونان ضرورت دارد که مسیر جایگزین بلغارستان را بیشتر موردتوجه قرار دهیم. در این راستا باید پروتکل‌ها و تفاهمات جاده‌ای را نیز در نظر بگیریم.

این فعال اقتصادی در ادامه به کالاهای تجاری که بین دو کشور رد و بدل می‌شود اشاره و تصریح کرد: نفت، گاز و محصولات پتروشیمی، خشکبار، مواد شیمیایی، سنگ و مواد معدنی مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به یونان و انواع ماشین‌آلات، دارو، پوشاک و زیتون، اصلی‌ترین کالاهای وارداتی از یونان به ایران هستند.

او تمرکز بر همکاری‌های مشترک بین دو کشور در صنعت گردشگری را پیشنهاد داد و تأکید کرد: یونان و ایران در حوزه گردشگری، ظرفیت‌های بالایی دارند و می‌توانند با همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک از ظرفیت‌های موجود بهترین بهره را ببرند. در حوزه استانداردسازی هتل‌ها و بهبود سطح صنایع غذایی کشور، یونان ظرفیت‌های مناسبی در اختیار دارد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و یونان سطح مناسبات بین دو کشور در دوران قبل از تحریم را 1.2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حجم صادرات به یونان 29 میلیون دلار و واردات از این کشور 21 میلیون دلار برآورد می‌شود.


 

کد خبر 10944

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید