هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم با اشاره به اینکه برخی مسائل و موضوعات در سطح ملی، به بروز مشکلات برای فعالان اقتصادی دامن زده، می‌گوید: مسائل ارزی بانک مرکزی، محاسبه تفاوت نرخ ارز تأمین مواد اولیه و همچنین عدم همکاری گمرک، ازجمله مسائلی است که کار را برای فعالان اقتصادی سخت‌تر کرده است.


ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم با اشاره به اینکه برخی مسائل و موضوعات در سطح ملی، به بروز مشکلات برای فعالان اقتصادی دامن زده، می‌گوید: مسائل ارزی بانک مرکزی، محاسبه تفاوت نرخ ارز تأمین مواد اولیه و همچنین عدم همکاری گمرک، ازجمله مسائلی است که کار را برای فعالان اقتصادی سخت‌تر کرده است.


رئیس اتاق قم با اشاره به اینکه مشکلات فعالان اقتصادی عمدتاً فرا استانی است گفت: مسائل ارزی بانک مرکزی محدودیت‌هایی را برای واحدهای تولیدی در صادرات و واردات ایجاد کرده و همچنین این بانک در موضوع تأمین مواد اولیه که از سوی واحدهای تولیدی انجام می‌پذیرد تفاوت‌های نرخ ارز را محاسبه کرده و این موضوع نارضایتی بین واحدهای صنعتی در کشور را به دنبال دارد.

ابوالفضل خاکی در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت  با فعالان اقتصادی افزود: بانک مرکزی باوجود مکاتبات وزارت صنعت، معدن و تجارت  در مورد سندیت کالاهای مرتبط به خط تولید بعد از ۲ سال به دنبال تفاوت ارزی ماشین‌آلات وارد شده و فعال در کارخانجات است.

او در مورد حل مشکلات ارز صادراتی با کمک‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت  گفت: واحدهای صادرکننده برای تسویه ارزی خود مشکلات بسیاری داشتند که قبلاً اجازه استفاده از ارز صادراتی خود را نداشتند.

خاکی ابراز امیدواری کرد: این مسائل باعث نشود تا تولیدکنندگانی که طی سال‌ها بازارهای خوبی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده‌اند با یک بخشنامه از چرخه رقابت حذف شوند چراکه ایجاد ساختار جدید و نفرات جدید در بازارهای جهانی برای واحدهای صادرکننده بسیار مشکل است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: گمرک ایران (بندرعباس) همکاری خوبی با وزارتخانه‌ها ندارد، باوجود مکاتبه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت  و صدور مجوز، گمرک در مورد برخی کالاها ممنوعیت واردات را مطرح می‌کند این در حالی است که مجدداً از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت  طی مکاتبه‌ای واردات بلامانع است و این عدم همراهی گمرک خسارات زیادی را به تولیدکننده وارد کرده است. در روزهای اخیر نیز به دلیل بروز مشکلات فنی گمرک با تعطیلی چهار روزه مواجه شده و هزینه‌های گمرکی که متحمل تولیدکننده می‌شود را پاسخگو نیستند.

خاکی معتقد است: ارزش واقعی کالا بعضاٌ تا ۳ برابر در گمرک ثبت می‌شود که این موضوع تعهد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند، این در حالی است که مستندات صادرکنندگان ارائه شده اما متأسفانه با مخالفت گمرک مواجه می‌شوند

رئیس اتاق قم ادامه داد: در سال جهش تولید به‌جای اینکه تولیدات خود را افزایش دهیم با ۳۰ درصد کاهش صادرات در سطح کشور روبرو شده‌ایم و واقعیت این است باید راه‌ها برای افزایش تولید باز شود وی ابراز امیدواری کرد با همراهی دولتمردان این موانع رفع گردد.

خاکی همچنین درخواست بخش خصوصی در مورد افزایش اختیارات مدیران دولتی را مطرح کرد و گفت: مدیران کل در استان‌ها برای صدور برخی مجوزها مجبور به مکاتبه با وزارتخانه‌ها هستند و این زمان و فرصت لازم را از بنگاه‌های اقتصادی صرف می‌کند.


 

کد خبر 10947

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید