هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
دوشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تازه‌ترین نشست ماهانه کمیسیون گردشگری اتاق ایران برگزار و در این نشست با توجه به اهمیت تشکیل کمیته آموزش و پژوهش، تاکید شد: آموزش نیروی انسانی رابطه معناداری با سطح رضایتمندی گردشگران به عنوان یکی از شاخص های توسعه گردشگری دارد.


تازه‌ترین نشست ماهانه کمیسیون گردشگری اتاق ایران برگزار و در این نشست با توجه به اهمیت تشکیل کمیته آموزش و پژوهش، تاکید شد: آموزش نیروی انسانی رابطه معناداری با سطح رضایتمندی گردشگران به عنوان یکی از شاخص های توسعه گردشگری دارد.


نشست ماهانه کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران با حضور حداکثری اعضا برگزار شد. همچنین با معرفی رئیس و اهداف کمیته آموزش و پژوهش، این کمیته ذیل کمیسیون گردشگری اتاق ایران رسما آغاز به کار کرد.

علی اکبرعبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران توضیحاتی درباره وضعیت و چشم‌انداز صنعت گردشگری با توجه به تغییر و تحولات بین‌المللی ارایه داد.

عبدالملکی با انتقاد از عدم حمایت دولت از صنعت گردشگری و عدم تخصیص بودجه کافی برای تقویت زیرساخت‌های این صنعت، اظهار کرد: مشکلات صنعت گردشگری ریشه‌ای است. آن زمانی که دولت‌ها می‌توانستند نفت بفروشند کسی به فکر تقویت صنعت گردشگری نبود. امروز که درآمدهای نفتی نزدیک صفر شده است، دولت‌ مدام بر اهمیت صنعت گردشگری تاکید می‌کند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ادامه داد: امروزه گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین فعالیت خدماتی دنیا درتجدیدحیات جوامع انسانی واحیای فرهنگی آن، اشتغال ودرآمدزایی، حفاظت از فضاهای طبیعی ومحیط زیست و... درنتیجه توسعه همه جانبه جوامع نقش بسزایی دارد .حال گردشگری بعنوان فعالیتی گسترده، عظیم وتوانمند باید به نحوی سازمان و توسعه یابدکه درعین دستیابی به اهداف موردنظر بتواند شاخص‌های توسعه را در برگرفته و با کسب رضایت گردشگران و ایجاد خاطره خوش در اذهان آنها فرصت بازگشت مجدد و تبلیغ و ترویج مقصد گردشگری را فراهم آورد و اثرات مثبت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی را موجب شود.

او با اشاره به اهمیت تاسیس کمیته پژوهش کمیسیون گردشگری اتاق ایران افزود: با رشد گردشگری، نیاز به آموزش و جذب نیروی انسانی در این فعالیت انسان محور، اهمیت ویژه‌ای یافته است. واضح است که تنها فراوانی نیروی انسانی نمی‌تواند ضامن عملکرد خوب برای دستیابی به توسعه این بخش باشد؛ بلکه علاوه بر تعداد، میزان دانش نظری و آشنایی خدمات دهندگان با مهارت‌های حرفه‌ای نیز تعیین کننده است. بنابراین تدوین و اجرای استراتژی توسعه‌ی منابع انسانی گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آموزش مهمترین نقش را در این راستا ایفا می‌کند.

او تصریح کرد: نتایج پژوهش‌های مختلف حاکی از این است که آموزش نیروی انسانی رابطه معناداری با سطح رضایتمندی گردشگران به عنوان یکی از شاخص های توسعه گردشگری دارد.

او همچنین از راه‌اندازی اتاق فکر مشترک بین مجلس یازدهم و کمیسیون گردشگری اتاق ایران خبر داد و خواستار مشارکت کمیسیون گردشگری، به خصوص کمیته پژوهش این کمیسیون در تدوین دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و لوایحی شد که از اتاق ایران خواسته می‌شود درباره آنها نظر دهد.

صنعت گردشگری، نیازمند آموزش‌های عملیاتی

در ادامه، مهنا نیک‌بین رئیس کمیته پژوهش و آموزش کمیسیون گردشگری اتاق ایران به ارایه توضیحاتی پرداخت و افزود: صنعت گردشگری سومین صنعت صادراتی در دنیا محسوب می‌شود که تا پیش از شیوع کرونا، آمارها حاکی از آن بودند که 1.5 میلیارد گردشگر در سراسر دنیا در حال جابه‌جایی بودند، اما متاسفانه در حال حاضر با شیوع این پاندمی شاهد رشدی تا منفی 70 درصدی گردشگری هستیم. آمار نگران کننده‌ای که حتی گفته می‌شود این صنعت تا سال 2024 هم نخواهد توانست به وضعیت قبل خود برگردد.

او ادامه داد: در حالی که بسیاری از کشورها، این وضعیت را به عنوان یک دوره تنفس قلمداد و اقدام به تقویت زیرساخت‌های گردشگری خود کردند اما ما متاسفانه کاری نکردیم تا بتوانیم در پساکرونا شاهد جذب گردشگری باشیم.

نیک‌بین همچنین افزود: بسیاری از کشورها با بهره‌گیری از خدمات آنلاین و ابتکار در معرفی جاذبه‌های گردشگری خود مقدمات حضور گردشگران را پس از اتمام کرونا فراهم می‌کنند. به عنوان نمونه، نتایج مطالعه‌ای که سازمان جهانی گردشگری در خصوص اهمیت بازدیدهای آنلاین موزه‌ها در این دوران منتشر کرده، نشان می‌دهد که این اقدام بعد از کرونا نقش مهمی در بازدید حضوری گردشگران ایفا می‌کند.

نیک‌بین باتاکید بر ضرورت اهمیت آموزش در صنعت گردشگری تصریح کرد: آموزش‌های صنعت گردشگری تا به حال تئوریک بودند، در حالی که ما به آموزش‌های عملی نیاز داریم تا منابع انسانی این صنعت از بازدهی بالایی برخوردار شوند.

نیک‌بین آموزش زیربنایی را یکی از مهم‌ترین اهدافی عنوان کرد که کمیته پژوهش کمیسیون گردشگری آن را دنبال می‌کند. او همچنین آموزش در حوزه گردشگری فرهنگی برای جذب گردشگران در این حوزه را از دیگر برنامه‌های کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون گردشگری اتاق ایران عنوان کرد.

او همچنین اعلام کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میان کمیسیون گردشگری و مرکز پژوهش‎های اتاق ایران،  برنامه‌ها و اهداف کمیته آموزش و پژوهش با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به اجرا در خواهد آمد.

ضرورت تدوین و اجرای استراتژی توسعه‌ منابع انسانی گردشگری

 

کد خبر 10963

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید