هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان، با اشاره به اینکه در دنیا فقط اندکی از درآمد ناخالص از محل سوخت، نفت، گاز و معدن تأمین می‌شود، گفت: شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ استان کرمان باید منابع مالی خود را صرف سرمایه‌گذاری‌های اساسی و تجدید پذیر کنند تا با کم شدن منابع معدنی، استان بتواند روی پای خود بایستد.


سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان، با اشاره به اینکه در دنیا فقط اندکی از درآمد ناخالص از محل سوخت، نفت، گاز و معدن تأمین می‌شود، گفت: شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ استان کرمان باید منابع مالی خود را صرف سرمایه‌گذاری‌های اساسی و تجدید پذیر کنند تا با کم شدن منابع معدنی، استان بتواند روی پای خود بایستد.


رئیس اتاق کرمان گفت: منابع مالی شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ استان صرف سرمایه‌گذاری‌های اساسی و تجدید پذیر شود تا در 20 سال آینده با پایان یافتن منابع معدنی، استان بتواند روی پای خود بایستد.

سیدمهدی طبیب زاده، در پنجاه و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان که با موضوع تأمین مالی پروژه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی استان برگزار شد، افزود: بنگاه‌های بزرگ فعال در استان، اقتصاد مبتنی بر منابع و نه مبتنی بر دانش دارند که این مسئله در دنیا عکس این موضوع است به‌طوری‌که از 87 هزار میلیارد دلار درآمد ناخالص دنیا فقط چهار هزار و 500 میلیارد دلار آن مربوط به سوخت، نفت، گاز و معدن است که سهم مواد معدنی دراین‌بین بسیار کم و حدود هزار میلیارد دلار است.

او با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان کمتر از نیم درصد درآمد ناخالص کشور و سهم کرمان نیز بسیار کمتر از این مقدار است، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه حداکثر ظرفیت معادن کشور با اکتشاف‌های جدید 15 تا 20 سال است و باید صنعت زنجیره‌ای فولاد به منابع تجدیدپذیر تبدیل شوند.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: استان از وجود صنایع بزرگ مالیات، خدمات اجتماعی و اشتغال را تأمین می‌کند که نباید بر این صنایع تکیه کرد زیرا اگر روزی ماده معدنی نباشد استان با بحران جدی مواجه خواهد شد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: در چشم‌انداز 1404 ایران باید 55 میلیون تن فولاد تولید کند، حداکثر نیاز مصرفی کشور 20 میلیون تن است و مابقی آن باید صادر شود که در این زمینه ما مزیت رقابتی با کشورهایی مانند چین و ترکیه و... نخواهیم داشت.

او ادامه داد: بر اساس نظرات کارشناسی، در صنعت فولاد و مس باید سرمایه‌گذاری‌ها متوقف و از منابع شرکت‌های بزرگ برای تشکیل شرکت‌های ثروت آفرین در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و صنایع بازیافت استفاده شود.

طبیب زاده، با بیان اینکه باید برنامه‌ای برای رفع انحصار، توجه کمتر به این حوزه و هدایت درآمد حاصل از این منابع در نظر گرفته شود، افزود: در این زمینه پرداختن به حوزه دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد.

او در بخش دیگری به روش‌های تأمین مالی برای پروژه‌ها و بنگاه‌های استان پرداخت و گفت: تأمین مالی پروژه‌ها و نقدینگی موردنیاز بنگاه‌ها از اساسی‌ترین نیازهای توسعه و سرمایه‌گذاری در همه جوامع و به‌ویژه در استان کرمان است.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل پروژه‌های نیمه‌تمام، تداوم فعالیت پروژه‌های فعلی، تداوم بنگاه‌های در حال کار، نیمه‌تمام و فعال کمتر از ظرفیت خود، تأمین نقدینگی است که باید به آن توجه و راه‌های آن را بررسی کرد.

او با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تأمین سرمایه و نقدینگی، بانک‌ها هستند و کشور ما بانک محور است، خاطرنشان کرد: بر اساس برخی آمارها بیش از 90 درصد تأمین مالی از سوی بانک‌ها انجام می‌شود که به دلیل محدودیت‌های بانک‌ها و مشکلات در تخصیص تسهیلات، در عمل واحدهای صنعتی و کشاورزی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در این صف طولانی با تأخیر زیاد روبرو می‌شوند که باید در گام نخست بحث تسهیلات بانک‌ها و تسهیل در تخصیص وام را در دستور کار قرار داد.

طبیب زاده در ادامه استفاده از بازار سرمایه را یکی از راه‌های تأمین مالی و نقدینگی موردنیاز پروژه‌ها و بنگاه‌های استان عنوان کرد و افزود: استان کرمان سهم خوبی در بازار سرمایه دارد و بیش از 11 درصد ارزش بازار مربوط به بنگاه‌های کرمان و 550 هزار میلیارد تومان ارزش سهام آنهاست که تاکنون نتوانسته‌ایم از این منبع عظیم برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده کنیم.

او اظهار کرد: بخشی از این موضوع به خود بنگاه‌ها برمی‌گردد که آمادگی عرضه در بورس و انتشار اوراق را ندارند که وظیفه داریم آموزش‌های لازم را ارائه و آمادگی لازم را ایجاد کنیم.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: رفتن در مسیر استفاده از تسهیلات بازار سرمایه بسیار پیچیده، هزینه‌بر و سخت است اما در آغاز راه قرار داریم و باید از این ظرفیت استفاده کرد. وی گفت: کرمان فاقد نهادهای مالی مانند شرکت‌های تأمین سرمایه و مشاوره سرمایه‌گذاری است که بتوانند تأمین سرمایه را پوشش دهند که این موضوع در دستور کار شورا قرار گرفته تا بتوان در این زمینه اقدامی انجام داد.

طبیب زاده، سرمایه‌گذاری خارجی را نیز یکی از راه‌های تأمین مالی دانست و افزود: در شرایط فعلی نمی‌توان انتظاری از سرمایه‌گذاری خارجی داشت اما زمانی که تحریم نبودیم نیز سهم زیادی از سرمایه‌گذاری خارجی در استان نداشتیم که اگر بخواهیم بعد از تحریم‌ها از این منبع استفاده کنیم باید شرایط بهتری را تأمین و از فاینانس‌های بانک‌های خارجی و تضامین در قانون بودجه استفاده کرد.

او اظهار کرد: نهادهای بزرگی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان و... باید به تأمین سرمایه استان کمک کنند.


 

کد خبر 11180

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید