هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در نشست معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران اظهار کرد: هیچ مانع سیاسی برای توسعه روابط ایران و آذربایجان وجود ندارد.


سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در نشست معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران اظهار کرد: هیچ مانع سیاسی برای توسعه روابط ایران و آذربایجان وجود ندارد.


معاونت بین‌الملل اتاق ایران با همکاری رؤسای کنفدراسیون ملی کارفرمایان و سازمان ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری  آذربایجان (آذپروما) نشست مشترکی برگزار کرد. هدف از این نشست آنلاین بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی، به‌ویژه مشارکت شرکت‌های ایرانی در طرح‌های بازسازی آذربایجان بود.

در این نشست سه مرحله روند بازسازی قره‌باغ تشریح شد: مین‌روبی و تأمین امنیت منطقه قره‌باغ؛ فراهم کردن زیرساخت‌ها و اجرای پروژه‌های بازسازی؛ و تأمین انرژی‌های پاک و نهایتاً بازگشت مردم و سرزندگی و حیات دوباره این مناطق.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مرحله اول و دوم را فرصت بسیار خوبی برای حضور شرکت‌های ایرانی برای همکاری عنوان کرد.

او ضمن قدردانی از هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده از سوی سفارت ایران در آذربایجان برای برگزاری این نشست گفت: پیوندهای فرهنگی و دینی کشور دو کشور بسیار قوی است. اما متأسفانه به‌رغم فرصت‌های همکاری مشترک که می‌تواند حجم روابط دو کشور را تا سه میلیارد دلار محقق کند، به نحو مطلوبی از مزیت‌های تجاری استفاده‌نشده است.

کرباسی تأکید کرد: با توجه به توانمندی شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، بسیاری از پروژه‌هایی که در آذربایجان در حال حاضر وجود دارد بخش خصوصی ایران  توان اجرای آنها را دارد. به‌خصوص اینکه با آزادسازی منطقه قره‌باغ فرصت برای بهره‌مندی از توان شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، بیش از قبل شکل گرفته است.

او اعلام کرد: لیست فعالان اقتصادی که آماده همکاری با آذربایجان هستند تهیه‌شده و متقابلاً ما هم خواهان دریافت اسامی فعالان اقتصادی آذربایجانی هستیم تا با ارائه این اطلاعات اهداف تعریف‌شده در حوزه اقتصادی عملیاتی شود.

مانعی برای تقویت همکاری‌ها وجود ندارد

در ادامه سید عباس موسوی، سفیر ایران در آذربایجان گفت: پیش از ورود به باکو یکی از مهم‌ترین اهداف خود را تجارت گذاشتیم اما متأسفانه به دلیل درگیری‌های پیش‌آمده عمده توجه‌ها به مسائل نظامی آذربایجان معطوف شد.

موسوی معتقد است: حجم تجارت ایران و آذربایجان در شأن روابط دو کشور نیست.

او با تأکید بر ضرورت برابری روابط تجاری ایران و آذربایجان گفت: 20 درصد از اراضی آذربایجان آزادشده و ما معتقدیم باید حداقل بیست درصد به حجم روابط اقتصادی ایران و آذربایجان اضافه شود. به‌خصوص اینکه اراده دو کشور هم مبنی بر گسترش روابط است.

سفیر ایران در آذربایجان ادامه داد: هیچ مانع سیاسی برای توسعه روابط وجود ندارد و امیدوار هستیم با عزم بخش‌های خصوصی دو کشور شاهد توسعه روابط باشیم.

او اشاره کرد: زیرساخت‌های آذربایجان آماده پذیرای حضور شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران در این کشور است.

موسوی با تأکید بر این نکته که باید ابتدا میزان خسارت به بخش‌های مختلف آذربایجان محاسبه شود، از تهیه طرح جامع بازسازی دولت آذربایجان خبر داد و همچنین پاک‌سازی مناطق آزادشده از مین را یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی عنوان کرد که از سوی شرکت‌های ایرانی قابلیت پیگیری دارد.

در ادامه، اکبر قهرمانی،مدیرکل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه گذاری و مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان در این نشست با اشاره به برگزاری چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در سال جاری گفت: در این نشست تفاهم‌نامه‌های خوبی صورت گرفته که امیدوار هستم تا قبل از برگزاری پانزدهمین نشست بتوانیم این تفاهم‌نامه‌ها را اجرایی کنیم.

او ادامه داد: یکی از مأموریت‌هایی که دولت به وزارت اقتصاد واگذار کرده است، حمایت از بخش خصوصی به خصوص تجارت با کشورهای همسایه و از جمله آذربایجان است. با این حال علی‌رغم نزدیکی و همسایگی دو کشور متأسفانه این روابط کمی که نشان دهنده تجارت بین دو کشور است، چندان قابل‌توجه نیست.

او بر ضرورت مشارکت شرکت‌های توانمند ایرانی در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ تاکید و اعلام کرد: در جریان برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصاد ایران و آذربایجان پیشنهاد تاسیس کمیته‌ای با هدف پیگیری امور مربوط به بازسازی قره‌باغ مطرح شده است که با فعالیت آن می‌توانیم شاهد تسهیل نقش‌آفرینی بخش خصوصی ایران در این منطقه باشیم.

برنامه توسعه راهبردی قره‌باغ به‌زودی تدوین می‌شود

در ادامه یوسف عبدالله‌اف، رئیس سازمان ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری (آذپروما) بر تعدد فرصت‌های همکاری بین ایران و آذربایجان تاکید کرد.

او به تشریح مهم‌ترین معافیت‌های در نظر گرفته‌شده برای تشویق سرمایه‌گذاری در آذربایجان پرداخت و تأکید این کشور به‌عنوان یک جزیره امن برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود تا حالی که سرمایه‌گذاران محدودیتی در نقل‌وانتقال مالی ندارند

او اعلام کرد: برنامه توسعه راهبری قره‌باغ به‌زودی تدوین نهایی می‌شود؛ اما لازم است پیش از اتمام این طرح آنچه لازمه تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ساختمان‌سازی است موردتوجه قرار گیرد.

به گفته او، در سند ۲۰۳۰ آذربایجان توجه ویژه‌ای به توسعه قره‌باغ داده‌شده و همان‌طور هم که وعده داده شده قره‌باغ به یکی از دیدنی‌ترین مناطق جهان تبدیل خواهد شد.

در ادامه محمد موسی‌اف، رئیس کنفدراسیون ملی کارفرمایان آذربایجان گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان همیشه موردتوجه رییس‌جمهور بوده است و دولت آذربایجان پیگیر موانع است.

او بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد و گفت:مطابق با تفاهم‌نامه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، می‌بایست اتاق مشترک تجارت ایران در آذربایجان تأسیس شود که در حال پیگیری است.

عبدالله‌اف تاکید کرد دولت آذربایجان آماده همکاری و انجام پشتیبانی‌های لازم برای توسعه روابط خود با ایران است.

تاسیس شهرک‌های صنعتی از جمله مهم‌ترین پیشنهادهای او برای توسعه روابط ایران و آذربایجان بود.

بعد از آن، نمایندگانی از اتاق مشترک ایران و آذربایجان، سندیکای صنعت برق ایران، انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران، انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت، فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران، انجمن شرکت‌های ساختمانی، انجمن کشت فراسرزمینی، کمیسیون انرژی اتاق و احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران بخش‌هایی از ظرفیت‌ها و توان بالا و همکاری‌های منطقه‌ای برای صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های انرژی، ساخت‌وساز و کشاورزی را تشریح و برای همکاری و مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای کشور آذربایجان اعلام آمادگی. ضمن اینکه مقرر شد  تشکل‌های ملی دو کشور در این عرصه به همکاری با یکدیگر بپردازند.

هیچ مانع سیاسی برای توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد
 

 

کد خبر 11298

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید