هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۴:۴۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان در سال ۱۴۰۰ به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار و بر عملیاتی شدن نقشه راه تجارت خارجی این استان در سال 1400 تأکید شد.


نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان در سال ۱۴۰۰ به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار و بر عملیاتی شدن نقشه راه تجارت خارجی این استان در سال 1400 تأکید شد.


رئیس اتاق زنجان با اشاره به شهادت دو تن از محیط‌بانان وظیفه‌شناس استان زنجان در هفته گذشته، شهادت این مأموران وظیفه‌شناس را به عموم مردم ایران و خانواده محترم شهدا تسلیت گفت.

علی یگانه فرد، در نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی استان زنجان در سال 1400، با بیان اینکه سال گذشته سال بسیار سختی برای عموم مردم ایران و بالأخص برای فعالان اقتصادی بود، تصریح کرد: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده و از طرف دیگر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متأسفانه تحریم‌های مضاعف داخلی، فضا را برای فعالان اقتصادی تنگ کرده بود که امید است امسال در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها که از طرف مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است، شاهد رونق کسب‌وکار و تجارت در کشور باشیم.

او با اشاره به اینکه تقویم جلسات شورا به‌صورت منظم برای سال جاری تدوین شده است، اظهار کرد: برای هر جلسه در طول سال جاری موضوعات مشخص شده تا با نظرات کارشناسی که اخذ و اعمال می‌شود، نتایج مطلوبی حاصل و در کنار آن پیگیری سایر مشکلات نیز در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به ویرایش جدید نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، گفت: برای چهارفصل اقداماتی که باید انجام و عملیاتی شوند مشخص شده که امید است در این راستا گام‌های عملیاتی برداشته شود.

در ادامه این جلسه گزارشی کارشناسی از سوی اتاق بازرگانی با عنوان برنامه‌های پیش‌نیاز تحقق شعار سال و انتظارات بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ ارائه شد.

در بخشی از این گزارش مشکلات و پیشنهادات احصا شده در راستای حمایت از تولید مطرح شد که بر اساس آن در این بخش ضعف فناوری در بخش کشاورزی، صنعت و معدن استان، فاصله زیاد از تولید فناورانه، تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها، اجرا نشدن صحیح الگوی کشت محصولات کشاورزی ازجمله مشکلات بود که برای حل آنها پیشنهاداتی ازجمله تقویت آموزش و پژوهش در واحدهای صنعتی و تولیدی و مراکز تحقیق و توسعه، پشتیبانی هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان، حل‌وفصل دعاوی و داوری مشکلات واحدهای صنعتی تولیدی با حکمیت اتاق بازرگانی، تقویت بیمه محصولات کشاورزی و ترویج و اجرای کشاورزی قراردادی و غیره در نظر گرفته شده بود.

در بخش پشتیبانی‌ها نیز مشکلاتی ازجمله نبود اطلاعات مشترک از مشکلات و موانع کسب‌وکار میان ستادها، کارگروه و شوراهای استانی، همکاری و هم‌افزایی کم‌رنگ همه دستگاه‌های ذی‌ربط و قوا، سرعت پایین برنامه‌ریزی و اقدامات برای رفع موانع تولید و زمان‌بر بوروکراتیک احصا شده بود و پیشنهاداتی ازجمله همفکری و آگاهی از مشکلات و موانع کسب‌وکار تولید در استان در قالب نشست‌ها پی‌درپی و مشترک ستادها و کارگروه‌های استانی، افزایش سطح اختیارات کارشناسی دستگاه‌های اجرایی استان، تشکیل کارگروه موانع یا عضویت دستگاه‌های ذی‌ربط و غیره پیشنهاد شده بود.

در بخش مانع زدایی ها نیز مشکلاتی ازجمله رسیدگی به دفاتر ۱۰ سال گذشته شرکت‌ها، اعمال رویه واحد در پذیرش چک و سفته و وثایق در زمان تقسیط بدهی، عدم استفاده از اختیارات تقسیط بدهی، عدم تطابق برخی استانداردها با استانداردهای جهانی، کمبود نیروی انسانی در گمرک، محدودیت منابع بانکی و مشکل در گشایش اعتبارات اسنادی احصا شده بود و پیشنهاداتی ازجمله محدود نمودن رسیدگی به دفاتر شرکت‌ها صرفاً در یک سال آخر مالی، بازنگری در سهم بیمه کارفرما، اعمال مساعدت در پذیرش سایر اسناد در زمان تسویه بدهی، افزایش سقف اعتبارات بانک‌ها در استان‌ها، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین بانک‌ها و بخش خصوصی در استان و ... ارائه شده بود.

در پایان این جلسه فتح‌الله حقیقی، استاندار زنجان با بیان اینکه امید است امسال سال خوبی برای همه مردم ایران با حذف کرونا و مشکلات دیگر باشد، اظهار کرد: با تسلیت شهادت مظلومانه دو محیط‌بان استان آن را دردآور عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه شاخص‌های سال گذشته استان مطلوب بوده و پروژه‌های بسیار خوبی در استان اجرا شده است، گفت: از اقدامات و برنامه‌های اتاق زنجان باید به‌صورت ویژه تقدیر شود.

حقیقی با تأکید بر اینکه دلیل موفق بودن اتاق زنجان برنامه محور بودن است، ابراز کرد: البته به دلیل کرونا موفق به مبادلات مطلوب، برگزاری نمایشگاه و ارتباطات خوب تجاری خارجی نشدیم که همه اینها به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داد.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه اتاق برنامه محور بوده و جای تقدیر دارد که برنامه یک‌ساله شورای گفتگو را تدوین و آماده کرده است، گفت: خوشبختانه ۲۱ درصد صادرات ما طی سال گذشته افزایش داشته، باوجوداینکه بیش از سه ماه مرز ترکیه بسته بود.

حقیقی با بیان اینکه ورود موقت ما ۴۳ درصد، واردات نیز ۱۹ درصد و درآمد گمرک 17 درصد افزایش پیدا کرده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از بانوان فعال در حوزه اقتصاد یکی دیگر از اقدامات بسیار خوبی بود که اتاق در سال جاری انجام داده است.

 حقیقی با تأکید بر لزوم برگزاری جلسات مشترک با فعالان حوزه اقتصاد خارجی و همچنین دعوت از سفرا برای ارتباطات جدید، ابراز کرد: حضور در بازارهای جدید افزون بر حفظ بازارهای موجود نیز بسیار خوب است.

استاندار زنجان پراکندگی جلسات و تصمیمات موازی را یکی از موانع بر سر راه تولید و تجارت عنوان کرد و ابراز داشت: این موازی کاری باید حذف شود.

او با تأکید بر اینکه نظر صریح مقام معظم رهبری برداشته شدن موانع است و اگر در حال حاضر برای سرمایه‌گذار موانع ایجاد شود، مقصر ما هستیم، گفت: اگر می‌خواهیم اقدامات مطلوب باشد باید شفاف بوده و سرعت گیرد.

حقیقی با اشاره به اینکه در سال گذشته اقدامات خوب و ارزشمندی صورت گرفت و زحمات زیادی برای آن کشیده شد که نتایج آن باید فوق‌العاده می‌شد، تأکید کرد: از تجربه‌ها باید استفاده کرد و زمانی که مقام معظم رهبری بر مانع زدایی تأکید دارند، همه باید وارد میدان شده و پای‌کار بود.


 

کد خبر 11340

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید