هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۵:۴۵
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در نشست شورای گفت‌وگوی استان بوشهر با اشاره به اینکه حساسیت گمرکات قطر منجر به معطلی کالاهای صادراتی ایران به این کشور شده، بر ضرورت پیگیری رفع این مشکل تأکید شد.


در نشست شورای گفت‌وگوی استان بوشهر با اشاره به اینکه حساسیت گمرکات قطر منجر به معطلی کالاهای صادراتی ایران به این کشور شده، بر ضرورت پیگیری رفع این مشکل تأکید شد.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر قطر یکی از عمده‌ترین بازارهای هدف محصولات صادراتی ایران تبدیل شده، گفت: در این شرایط، استان بوشهر به‌عنوان درگاه صادراتی محصولات ایرانی، به قطب صادرات به کشور قطر تبدیل شده که همین امر موجب رونق بنادر استان بوشهر به‌ویژه بندر دیر بوده و به ایجاد اشتغال کمک شایانی کرده است.

خورشید گزدرازی در چهل و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر افزود: محصولات صادراتی از بنادر بوشهر از قبیل، میوه و تره‌بار، انواع مواد غذایی و لبنی و نوشیدنی، محصولات معدنی، محصولات فلزی و... مستقیماً به دو بندر حمد و الرویس قطر ارسال و پس از انجام تشریفات بندری و گمرکی روانه بازار می‌شود.

 گزدرازی تصریح کرد: در حال حاضر بنا به شرایط خاص و امنیتی مسئولان قطری نسبت به ترخیص کالای ایرانی حساسیت نشان داده و با رسوب کالا در گمرک بین 6 الی 10 روز مواجه شده‌ایم که این مسئله موجب از بین رفتن کالا یا افت کیفیت آن و حتی انبوهی از کالای برگشتی منجر می‌شود و مشکلات بزرگی برای بخش بازرگانی کشور ایجاد کرده است.

گزدرازی اضافه کرد: بنادر قطر در چند سال اخیر یکی از ظرفیت‌های صادراتی استان بوشهر است که باید تسهیل لازم پیرامون آن صورت گیرد.

او تصریح کرد: در سال ۹۹ میزان صادرات استان بوشهر به قطر اندکی کاهش داشت که بدون شک بخشی از این کاهش متأثر از طولانی بودن تشریفات گمرکی است.

گزدرازی ادامه داد: در ارتباط با حوزه صادرات و واردات در سال جاری دستورالعمل جدیدی در ارتباط با کارت‌های بازرگانی صادره با موضوع سقف و سابقه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام شده که در زمان حاضر بسیاری از صاحبان کالاها را با مشکل روبرو کرده است. این در حالی است که وزارت صمت، دارندگان کارت بازرگانی را تشویق به رتبه‌بندی می‌کند ولی گویا در عمل اعتبارسنجی کارت بازرگانی بی‌اثر است.

وی اظهار کرد: با ادامه این وضعیت در آینده نزدیک انبوهی از کالاها در گمرک‌ها رسوب می‌کند که باید نسبت به آن چاره‌‎اندیشی مناسبی صورت گیرد.

رئیس اتاق بوشهر با تأکید بر ضرورت تحقق شعار سال مبنی بر "تولید، پشتیبانی‌‎ها، مانع زدایی‌‎ها"که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شده است، اظهار کرد: تحقق این مهم همراهی سه قوه را می‌طلبد که باید در کنار بخش خصوصی از نزدیک موانع تولید را شناسایی و با برطرف کردن آنها از تولید حمایت کنند.

گزدرازی ادامه داد: حمایت از تولید و مانع زدایی از این بخش بدون همدلی مجموعه سه قوا و دریافت مشورت از بخش خصوصی امکان‌پذیر نخواهد بود.

گزدرازی اظهار کرد: با توجه به همه محدودیت‌ها، مشکلات و تحریم‌های ظالمانه و بیماری کرونا، همه کسب‌وکارها دچار آسیب‌هایی جدی شده و بخش‌‏های مختلف با موجی از بیکاری و تبعات سوء آن درگیر هستند.

او افزود: در این زمینه باید ایرادات قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی و بخشنامه‌های صادره و موجود را شناسایی و برای پایش و بهبود فضای کسب‌وکار و حمایت از تولید در اختیار این شورا قرار دهند.

به عقیده گزدرازی، بدنه کارشناسی دستگاه‎‌ها نیز باید به اجرای دستورات قانونی مکلف شوند و از تفسیر سلیقه‎‌ای قوانین اجتناب کنند.

او یادآور شد: همچنین با توجه به نبود نقدینگی در نزد واحدهای تولیدی باید برای امهال بدهی‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی و بانکی آنها همکاری لازم صورت گیرد و از صدور ابلاغیه‌های مکرر خودداری شود.

او در پایان اظهار کرد: ملزم شدن گمرک جهت استقرار و تسریع در خرید دستگاه X-Ray در بندر دیر و صدور گواهی بازدید X-Ray به زبان فارسی- انگلیسی و عربی و انعقاد تفاهم‌نامه بین طرفین در جهت بازدید نمونه‌ای، یکی از کارهایی است که باید برای رفع این مشکل انجام شود.

همچنین گراوند، تهیه نامه توسط نمایندگی وزارت امور خارجه در بوشهر و ارسال به سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر و پیگیری موضوع را ضروری دانست.

عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر نیز در این نشست، با تأکید بر عملیاتی شدن شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها گفت: امسال با نام‌گذاری تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری فرصت طلایی برای کاهش مشکلات فعالان اقتصادی، توسعه اشتغال‌زایی و رونق تولید است.

استاندار بوشهر اصلاح موانع در حوزه قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه‌ها از طرف دولت و مقررات زدایی از سوی بخش‌های مختلف وزارتخانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: باید همه دستگاه‌های اجرایی در رفع موانع در حوزه اقتصادی، تولیدی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و دیگر بخش‌ها مشارکت کنند تا از این فرصت زمینه رونق تولید و اقتصاد در جامعه فراهم شود.

گراوند همدلی و همگرایی در رفع مشکلات و موانع را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: با تقویت همدلی و همگرایی در حوزه کسب‌وکار طرح‌های مهم و قابل‌توجهی اجرا می‌شود.

 دولت موظف به حل مشکلات فعالان اقتصادی است

در بخشی از این نشست، رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس، ظرفیت‌های اقتصادی استان را برشمرد و با تأکید بر استفاده از شعار امسال برای رفع مشکلات این حوزه گفت: کمک به حل مشکلات فعالان اقتصادی استان بوشهر وظیفه دولت است.

عبدالکریم جمیری با اشاره به ظرفیت‌های استان بوشهر و فعالیت در عرصه تجارت دریایی اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر در عرصه مبادلات تجاری به‌ویژه صادرات است که این استان دارای پیشینه تاریخی بسیار کهن در این عرصه است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس بخشی از مشکلات حوزه اقتصادی را مدیریتی دانست و تأکید کرد: حل مشکلات اقتصادی استان بوشهر آثار آن به تمام کشور برمی‌گردد که همه مسئولان موظف هستند نسبت به رونق اقتصادی استان به‌ویژه در عرصه رفع مشکلات صادرکنندگان تلاش کنند.

گراوند با تأکید بر تشکیل کارگروه تخصصی برای حل مشکلات فعالان اقتصادی در عرصه صادرات از بنادر استان بوشهر گفت: برای رونق صادرات از بندر دیر به بنادر کشور قطر، راه‌اندازی ایکس ری کانتینری در این بندر ضروری است.

 در حق ‌خرماکاران دشتستان اجحاف می‌شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس نیز در این نشست گفت: درحالی‌که خرما این شهرستان در منطقه کیلویی ۵۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است در مرکز کشور ۵۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ابراهیم رضایی با تأکید بر نقش مهم تولید و صادرکنندگان در جامعه اظهار کرد: فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند و آمادگی هرگونه خدمتگزاری برای رفع مشکلات آنان از سوی نمایندگان مجلس فراهم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توجه به رونق تولید را در اولویت دانست و تصریح کرد: کمک به رفع موانع تولید مورد توجه ویژه قرار دارد و در این راستا صادرکنندگان و تولیدکنندگان که هرکدام مشکل دارند می‌توانند از ظرفیت نمایندگان برای رفع موانع استفاده کنند.

او تسهیل در حوزه کسب‌وکار و تسهیل در امور را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به نقش بانک‌ها در این عرصه خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌ها در بخش کسب‌وکار، بانک‌ها محسوب می‌شوند و در این راستا عملکرد بانک‌ها مورد رضایت نیست.


 

کد خبر 11424

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید