هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۴۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه

معاون کسب‌وکار اتاق ایران هدف از انتقال فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت را سهولت در فرآیندها دانست و گفت: متاسفانه تاکنون به هدف موردنظر نرسیده‌ایم.


معاون کسب‌وکار اتاق ایران هدف از انتقال فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت را سهولت در فرآیندها دانست و گفت: متاسفانه تاکنون به هدف موردنظر نرسیده‌ایم.


نشست بررسی مسائل و مشکلات فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت به میزبانی معاونت کسب‌وکار اتاق ایران و با حضور مدیران خدمات بازرگانی اتاق‌های استانی برگزار شد.

علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران در ابتدای این نشست بیان کرد: بالغ بر 10 ماه است که از ورود فرآیند صدور کارت به سامانه تجارت می‌گذرد. هدف از انتقال فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت ایجاد سهولت و تسهیل فرآیند ها برای فعالان اقتصادی بود اما در عمل نه تنها تسهیل و سهولت در فرآیندها ایجاد نشد بلکه موجب پیچیدگی، سردرگمی متقاضیان و افزایش مدت زمان تمدید و صدور کارت های بازرگانی شد.

او تشریح کرد: در ابتدای پروژه، برقراری ارتباط بین سامانه اتاق ایران با سامانه جامع تجارت بسیار پیچیده و مشکل بود ولی به تدریج مسائل فنی تا حدودی برطرف شد و کم‌کم با مشکلات مرتبط با بحث‌های قانونی مربوط به روند صدور کارت مواجه شدیم که امیدواریم با اصلاحات موردنظر در آیین‌نامه‌ها و مقررات این معضلات نیز حل شود.

معاون کسب‌وکار اتاق ایران در این جلسه اعلام کرد: سعی داشتیم ظرف ۶ ماه کلیه پروسه تمدید و صدور کارت بازرگانی را در قالب سامانه جامع تجارت با سهولت بیشتر نسبت به گذشته انجام دهیم؛ اما متاسفانه با حدود گذشت ۱۰ ماه همچنان مسائل و چالش‌های جدی مطرح است. بنابراین باید هر چه سریع‌تر برای حل آنها چاره‌ای اندیشیده شود. 

بر اساس اظهارات ملایی نشست‌های متعددی با هدف حل مشکلات موجود در اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شده؛ اما متاسفانه بسیاری از موارد همچنان پابرجا می باشد.

معاون کسب‌ وکار اتاق ایران هدف از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت را سهولت در روند کار دانست و یادآور شد: عدم اجرای دقیق و مناسب بندهای آیین‌نامه صدور و تمدید کارت بازرگانی به صورت کامل و تفسیرهای شخصی در شیوه شناسایی شرایط صدور و همچنین تمدید کارت بازرگانی موجب شده است در این ۱۰ ماه آنچه محقق نشده، سهولت در مراحل کار باشد.

او تصریح کرد: عدم اجرای تعهدات سامانه جامع تجارت در مهلت‌های مقرر بر اساس توافقات انجام شده، عدم تکمیل سایر فرآیندهای مرتبط با کارت بازرگانی از جمله تغییر مدیرعامل و صدور المثنی و همچنین ایجاد رویه ثابت و یکسان در فرآیند صدور کارت بازرگانی با تمدید کارت‌های بازرگانی فعالان با سابقه و خوش‌نام اقتصادی کشور که سالیان سال در این حوزه مشغول فعالیت بوده‌اند موجب شده است که نارضایتی بالایی از عملکرد سامانه جامع تجارت در بین فعالان اقتصادی ایجاد شود و امیدواریم تا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از سالگرد راه‌اندازی سامانه بتوانیم چالش‌های موجود را برطرف کنیم.

در این نشست مشکلاتی از سوی مدیران و مسئولان خدمات بازرگانی اتاق‌های سراسر کشور ارائه شد که از آن جمله می‌توان به اعمال سلیقه‌ دراجرای آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه، درخواست بارگزاری مجموعه‌ای از مدارک که قرار بود با ارتباط آنلاین سامانه جامع تجارت با دیگر بانک‌های اطلاعاتی دریافت شوند، مشکلات مربوط به ثبت اطلاعات اتباع خارجی در سامانه، عدم توجه به صلاحیت متقاضیان، بارگزاری مجدد سوء پیشینه و اظهارنامه ثبت در دفاتر برای تمدید کارت بازرگانی، الزام فعالان اقتصادی به دریافت کارت بازرگانی تنها از محلی که دفتر مرکزی آنها مستقر است بدون در نظر گرفتن محل کارخانه و فعالیت اصلی شرکت، اجبار به بروزرسانی تغییر رشته و فعالیت فعالان اقتصادی، مشکلات صدور دسته چک صیادی برای بنگاه‌های تولیدی که معوقه بانکی دارند، اشاره کرد.

بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد در حال حاضر این موارد منجر به پیچیدگی و طولانی شدن روند صدور و تمدید کارت بازرگانی شده است.  


 

کد خبر 11608

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید