هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۳۰
زمان مطالعه: 2 دقیقه

رئیس اتاق بجنورد با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی در بلندمدت موجب رونق اقتصادی خواهد شد، از دستگاه‌های ناظر خواست هم‌زمان با اجرای این سیاست بر بازار نظارت ویژه‌ای داشته باشند.


رئیس اتاق بجنورد با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی در بلندمدت موجب رونق اقتصادی خواهد شد، از دستگاه‌های ناظر خواست هم‌زمان با اجرای این سیاست بر بازار نظارت ویژه‌ای داشته باشند.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد گفت: ارز ترجیحی سال‌هاست که آثار منفی خود را به اقتصاد تحمیل کرده است و حذف آن در بلندمدت موجب رونق اقتصادی می‌شود.

سعید پورآبادی افزود: توزیع ارز ترجیحی برای بهبود چالش‌های اقتصادی جامعه برنامه‌ریزی شد؛ اما این سیاست با گذشت چند سال هنوز نتوانسته مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند و اکنون زمان این جراحی اقتصادی فرا رسیده است.

وی تصریح کرد: زمانی که ارز ترجیحی عرضه شد، برخی افراد با ارز ارزان کالاهای لوکس وارد و با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فروش می‌رساندند و به سودهای زیادی از کنار این سیاست بیمار دست می‌یافتند که موجب نارضایتی مردم شد.

رئیس اتاق بجنورد افزود: اجرای سیاست‌های بزرگ اقتصادی در ابتدا با چالش‌هایی همراه است و در کوتاه‌مدت بر بازار اثر می‌گذارد اما در بلندمدت موجب کاهش تدریجی رانت، افزایش شفافیت و کاهش مداخلات دولت در اقتصاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت حذف ارز ترجیحی ممکن است تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه به دلیل کمبود نقدینگی دچار مشکل شوند، چراکه مواد اولیه را باید با قیمت بالاتری بخرند ولی تبعات مثبت این سیاست در درازمدت بر موقعیت اقتصادی آنان نیز تأثیرگذار است.

پورآبادی عنوان کرد: دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است و یارانه آن نیز به حساب مستقیم مردم به‌صورت اعتباری اختصاص داده می‌شود.

وی خواستار تشدید بازرسی‌ها هم‌زمان با اجرای این سیاست اقتصادی شد و گفت: دستگاه‌های ناظر و ذی‌ربط باید در زمان لازم بر بازار نظارت ویژه کنند و اجازه ندهند تا سودجویان از این فرصت برای احتکار و بر هم زدن نظام اقتصادی کشور استفاده کنند.

 


 

کد خبر 11813

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید