هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
جمعه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار در فصل زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد این شاخص ملی در آخرین فصل سال گذشته با 0.11 واحد بهبود به 5.83 واحد رسیده است.


نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار در فصل زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد این شاخص ملی در آخرین فصل سال گذشته با 0.11 واحد بهبود به 5.83 واحد رسیده است.


بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در زمستان ۱۴۰۰، رقم شاخص ملی، 5.83 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه شده که تا حدودی از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (پاییز ۱۴۰۰ با میانگین 5.94) بهتر است.

در زمستان ۱۴۰۰، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

همچنین بر اساس یافته‌های طرح نشان می‌دهد، میانگین ظرفیت تولیدی (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در فصل زمستان معادل 41 درصد بوده است.

فعالان اقتصادی به‌طور متوسط، میزان تأثیر کرونا بر کسب‌وکار را 5.77 ارزیابی کرده‌اند. لازم به ذکر است که شاخص کل کشور، شاخص استانی و سایر شاخص‌ها نیز در این فصل با در نظر گرفتن این عامل محاسبه و گزارش شده‌اند.

محیط کسب‌وکار در زمستان 1400 اندکی مساعد شد

شاخص کسب‌وکار در استان‌ها

بر اساس یافته‌های این طرح در زمستان ۱۴۰۰، استان‌های سیستان و بلوچستان، قم و چهارمحال و بختیاری به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی و فارس به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

محیط کسب‌وکار در زمستان 1400 اندکی مساعد شد

وضعیت کسب‌وکارها در بخش‌های سه‌گانه اقتصاد

بر اساس نتایج این پایش در زمستان ۱۴۰۰، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات (5.77) در مقایسه با بخش‌های کشاورزی (5.69) و صنعت (5.62) نامناسب‌تر ارزیابی شده است.

در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های «املاک و مستغلات»، «سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت‌های خدماتی» دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار بوده‌اند و در مقابل رشته فعالیت‌های «مالی و بیمه»، «اداری و خدمات پشتیبانی» و «هنر، سرگرمی و تفریح» بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور تجربه کرده‌اند.

محیط کسب‌وکار در زمستان 1400 اندکی مساعد شد

 وضعیت بنگاه‌ها

نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار در فصل زمستان ۱۴۰۰ برحسب تعداد کارکنان شاغل در بنگاه‌ها نشان می‌دهد در این فصل بنگاه‌های با 11 تا 49 کارکن (5.83) دارای بدترین وضعیت و بنگاه‌های دارای 101 تا 200 کارکن (5.54) دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر بنگاه‌ها ارزیابی شده‌اند.

همچنین بررسی وضعیت محیط کسب‌وکار کشور برحسب سال تأسیس بنگاه اقتصادی نشان می‌دهد که در کارگاه‌های 11 تا 15 سال، بدترین وضعیت (5.81) و در کارگاه‌های کمتر از 2 سال، بهترین وضعیت (5.49) ارزیابی شده است.

 

شاخص محیط کسب‌وکار بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین

شاخص ملی محیط کسب‌وکار ایران در زمستان ۱۴۰۰ بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین عدد 6.05 (عدد 10 بدترین ارزیابی است) به‌دست‌آمده است که بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (پاییز 1400 با میانگین 6.14) است. میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد 6.31 است که در ارزیابی فصل گذشته عدد 6.41 حاصل شده بود و میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد 5.84 است که در فصل گذشته عدد 5.92 ارزیابی شده بود.

بر این اساس، محیط جغرافیایی با عدد 5.23 و محیط مالی با عدد 8.20 به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده‌اند. لازم به ذکر است که شاخص شین به دلیل در نظر گرفتن وزن عوامل مختلف در محاسبه، از دقت بیشتری نسبت به شاخص کل کشور برخوردار است.

محیط کسب‌وکار در زمستان 1400 اندکی مساعد شد

رد پای کرونا در محیط کسب‌وکار

در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4 در فصل زمستان ۱۴۰۰، فعالیت‌های «سایر فعالیت‌های خدماتی (8.22)»، «املاک و مستغلات (7.27)» و «تأمین جا و غذا شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی (6.87)» بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا تحمل کرده‌اند و در مقابل رشته فعالیت‌های «مالی و بیمه (3.50)»، «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه (4.46)» و «استخراج معدن (5.02) کمترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا نسبت به سایر فعالیت‌ها متحمل شده‌اند.

همچنین در فصل زمستان ۱۴۰۰، میزان آسیب وارده بر کسب‌وکارها از شیوع ویروس کرونا در استان‌های اردبیل (7.92)، خراسان جنوبی (7.78)، گلستان (7.51) و کردستان (7.07)، بیشترین مقدار و در استان‌های مرکزی (4.27)، آذربایجان شرقی (4.49)، اصفهان (4.96) و سمنان (5.07) کمترین مقدار نسبت به سایر استان‌ها توسط فعالان اقتصادی ارزیابی شده‌اند.

 

متن کامل گزارش پایش کسب و کار در زمستان۱۴۰۰ را اینجا دریافت کنید


 

کد خبر 11820

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید