هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رئیس اتاق اردبیل با اشاره به اینکه همه تولیدکنندگان از ارز ترجیحی بهره‌مند نبودند و سود این ارز به جیب عده‌ای خاص می‌رفت، می‌گوید: حذف ارز ترجیحی به زیان تولیدکنندگان نیست و اثرات آن در اقتصاد کلان مشاهده خواهد شد.


رئیس اتاق اردبیل با اشاره به اینکه همه تولیدکنندگان از ارز ترجیحی بهره‌مند نبودند و سود این ارز به جیب عده‌ای خاص می‌رفت، می‌گوید: حذف ارز ترجیحی به زیان تولیدکنندگان نیست و اثرات آن در اقتصاد کلان مشاهده خواهد شد.


رئیس اتاق اردبیل گفت: حذف ارز ترجیحی و اصلاحات اقتصادی به ضرر واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی فکر نیست و قطعاً تأثیر مثبت این اتفاق در اقتصاد کلان باعث حل بسیاری از مشکلات آنها خواهد شد.

حسین پیرموذن در صد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، افزود: واحدهای تولیدی استان اردبیل و بسیاری از استان‌های کم‌برخوردار از ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاً بهره‌مند نمی‌شدند و شاید فقط یک یا دو واحد می‌توانستند از این ارز استفاده کنند، درنتیجه سود ارز ترجیحی تنها به جیب رانت‌خواران بزرگ وارد می‌شد.

وی تأکید کرد: امروز اولین روز جراحی اقتصاد ایران است، رسانه‌های خارجی در این مورد تبلیغات منفی می‌کنند اما این‌طور نیست که از امروز یارانه قطع شود، بلکه از امروز یارانه به‌صورت هدفمند و مستقیم به جیب مردم می‌رود و رانت‌خواری‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود.

پیرموذن با اشاره به درخواست‌های بخش خصوصی در خصوص حذف یارانه ترجیحی، بیان کرد: در بخش خصوصی درخواست داریم که در اجرای طرح یکپارچه کردن یارانه‌ها نظارت دقیقی اتفاق بیفتد و بر قیمت‌ها و نحوه توزیع مواد غذایی موردنیاز مردم نظارت شود و در دادن یارانه به قشر آسیب‌پذیر جامعه عدالت رعایت گردد و با یک مکانیسم دقیق همه مشمولان شناسایی شود و اگر احیاناً کسانی که تاکنون نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند شرایط ثبت‌نام برای آنها نیز فراهم شود و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی درخواست مهم دیگر ما است.

رئیس اتاق اردبیل همچنین در مورد دستور دیگر این جلسه گفت: چند جلسه گذشته شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل در موردبررسی قوانین مخل کسب‌وکار و رفع آنها برگزار شد که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و بخش‌نامه‌هایی در رابطه با سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی صادر شده و ادامه هم دارد که این اقدامات در تسهیل محیط کسب‌وکار تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: دولت در جلسات کشوری شورای گفت‌وگو، سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی را بیشتر مورد نقد قرار داده است و برای تسهیل محیط کسب‌وکار بیشتر روی این سازمان‌ها تأکید دارد و به نظر می‌رسد سیاست‌های تشویقی برای توسعه واحدهای صنعتی و تولید، به این سازمان‌ها ابلاغ خواهد شد.

عملکرد مدیران دستگاه‌های استانی مرتبط با تولید، از سوی تولیدکنندگان ارزیابی می‌شود

استاندار اردبیل نیز در ادامه این نشست گفت: یکی از تصمیمات مهمی که امروز مصوب می‌شود ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با تولید است که از سوی تولیدکنندگان انجام خواهد شد که باید اتاق بازرگانی فرمتی را برای اجرای این کار تعریف کند.

سیدحامد عاملی افزود: بر این اساس مدیرانی که حامی تولید هستند تشویق می‌شوند و کسانی که مانع رشد و توسعه سرمایه‌گذاری در استان هستند تذکر بگیرند.

وی تأکید کرد: در حوزه امور مالیاتی در جلسات قبل، در مورد بخشودگی جرائم و تقسیط مالیات بحث کردیم و دستورالعملی که امسال صادر شده بود مورد نقد بود که با پیگیری‌های انجام شده امروز دستورالعمل جدیدی صادر شد و انتظار می‌رود که شرایط برای واحدهای تولیدی در حوزه مالیاتی بهتر شود.

عاملی در خصوص قوانین مخل کسب‌وکار نیز گفت: تعدادی قوانین مخل و فرآیندهای اضافه در محیط کسب‌وکار وجود دارند که شرایط را برای صاحبان مشاغل سخت می‌کنند و طی جلسات گذشته سعی کردیم این مورد را بررسی کنیم و فرآیندهای اضافه را حذف کنیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: حذف ارز ترجیحی از دغدغه‌های این روزهای بخش خصوصی است که در این جلسه جوانب آن را بررسی کردیم و مقرر شد مجموعه جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در زمینه تأمین سرمایه در گردش به تولیدکنندگان کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در مورد حذف ارز ترجیحی باید به آن توجه کرد این است که بحث رقابت‌پذیری تولید و ارائه تولیدات با قیمت واقعی و همچنین افزایش صادرات محصولات تولیدی با این اقدام اتفاق خواهند افتاد.


 

کد خبر 11831

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید