هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۱۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دوازدهمین جشنواره ملی بهره‌وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی برگزار شد.


دوازدهمین جشنواره ملی بهره‌وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی برگزار شد.


 دوازدهمین جشنواره ملی بهره‌وری با همراهی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تهران برگزار شد. هدف از برگزاری این جشنواره کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه درباره بهره‌وری و لزوم بهره‌گیری از سازوکار اجرایی آن برای تحقق چشم‌انداز 20 ساله نظام است. همچنین در این جشنواره اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی مورد توجه است.

 دستاوردهای این جشنواره پس از برگزاری دوازده دوره به شرح زیر است:

-اندازه‌گیری 180 شاخص مالی، اقتصادی و بهره‌وری برای بیش از 5000 بنگاه اقتصادی به دو نرخ جاری و ثابت در قالب 52 گروه تولیدی و خدماتی با دقت و سرعت‌بالا و بر اساس متدولوژی سازمان ملی بهره‌وری ایران از سال 1382 تاکنون

-ایجاد پایگاه داده بیش از 750 تجربه موفق ارتقای عملکرد و بهره‌وری

-ایجاد پایگاه داده نزدیک به 85 تجربه موفق بهینه‌کاوی در سازمان‌های ایرانی

-اندازه‌گیری شاخص رضایت کارکنان برای نزدیک به 143 بنگاه اقتصادی

-ایجاد شبکه‌ای متشکل از 6500 متخصص در صنایع مختلف به‌عنوان داور جشنواره ملی بهره‌وری.

این جشنواره متشکل از پنج مسابقه است: مسابقه ملی بهره‌وری، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه ملی بهینه کاوی و مسابقه ملی توان اجرایی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که درمجموع بتوانند 750 امتیاز کسب کنند، موفق به کسب تندیس ملی بهره‌وری خواهند شد. در دوازده همین دوره جشنواره، هیچ سازمانی موفق به دریافت تندیس ملی بهره‌وری نشد.

در بخشی از این بیانیه آمده، نظر به اینکه صاحب‌نظران اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌پذیری و عدم رشد مناسب اقتصاد ایران را عدم رشد بهره‌وری در کشور طی 50 سال گذشته می‌دانند، کم‌توجه‌ی مسئولان اقتصادی به‌روز ملی بهره‌وری طی دهه‌های گذشته جای تأمل بسیار دارد در این راستا بخش خصوصی ایران تلاش کرده که در این دوران سخت اقتصادی، پرچم بهره‌وری را در حد توان خود افراشته نگه دارد.

در مراسم روز ملی بهره‌وری 1401 توصیه شد: جشنواره ملی بهره‌وری، به‌عنوان یک‌نهاد غیرانتفاعی، امکان ارائه کارنامه بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی را به‌صورت رایگان فراهم نموده است. این کارنامه شامل اندازه‌گیری شاخص‌های مهم بهره‌وری و مقایسه رشد آن‌ها با میانگین صنعت و اهداف رشد بهره‌وری در برنامه ششم توسعه است. به این منظور هر بنگاه اقتصادی می‌تواند با ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده خود طی سه سال گذشته کارنامه بهره‌وری خود را به‌طور رایگان دریافت کنند.

جشنواره ملی بهره‌وری همگام با بهره‌ورترین فعالان اقتصادی شناسایی‌شده در گروه‌های اقتصادی مختلف و به نمایندگی از کسب‌وکار کشور که سهم به سزایی در توسعه نهضت ملی بهره‌وری در سطح ملی و توسعه پایگاه داده ملی در حوزه شاخص‌های عملکردی مالی، اقتصادی و بهره‌وری ایفا کرده است، بر لزوم اجرای سریع، صحیح و کامل قوانین مرتبط با شفافیت اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات اقتصادی در کشور تأکید می‌کند.

در این جشنواره تاکید شد: سرمایه‌گذاری‌های خارجی درصورتی‌که بتواند با موضوع انتقال تکنولوژی و انتقال دانش و تجربه به کشور همراه باشد و به افزایش سطح توان مدیریتی در سازمان‌ها کمک نماید، می‌تواند راه مناسبی برای ارتقای بهره‌وری در شرایط کنونی در کشور باشد. باید توسعه نظام آموزش‌وپرورش مهارت محور در کشور مورد تأیید قرار گیرد.

در ادمه تاکید شده: تولید آمار و اطلاعات بخش خصوصی جهت بهره‌برداری و استفاده در مدیریت بخش خصوصی و ارائه اطلاعات مستقل به حاکمیت مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در این جشنواره تاکید شد: با توجه به لزوم ایجاد دیدگاه بلندمدت در برنامه‌ریزی‌های کلان، در اقتصاد و کسب‌وکار در کشور ضروری است به‌منظور پایداری و بقای بنگاه‌های اقتصادی، موضوع اندازه و حجم تولید اقتصادی و همچنین مکان‌یابی‌های مناسب جهت احداث و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق ایجاد نوآوری در محصولات خود (همانند استارت‌آپ‌ها) و تلاش برای رسیدن به حجم تولید اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده اما دارای توجیه اقتصادی در کشور فعالیت‌های خود را توسعه دهند و حمایت دولت صرفاً برای حفظ شرکت‌های کوچک و متوسط فقط با هدف کاهش نرخ بیکاری نمی‌تواند در بلندمدت به سود اقتصاد بهره‌ور باشد.

توصیه نهایی جشنواره ملی بهره‌وری آن است که مشوق‌های بهبود بهره‌وری در کشور ساماندهی شود و بنگاه‌های بهره‌ور کشور راه خود را به‌سوی رقابت‌پذیری بیشتر ببینید.

بر اساس طراحی‌های انجام‌شده کمیته علمی جشنواره، نظام داوری بر اساس تخصیص آرا به شرکت‌های عضو آکادمی کسب‌وکارهای رقابت‌پذیر ایران خواهد بود که دعوت‌نامه عضویت در آکادمی برای 1000 شرکت مشارکت‌کننده در ادوار جشنواره ملی بهره‌وری در تابستان 1401 ارسال خواهد شد و پس از تأیید مدیران عامل شرکت‌ها گواهینامه عضویت در آکادمی صادر می‌شود که هر شرکت براساس میزان رقابت‌پذیری خود ضریب حق رأی خواهد داشت.

در این مسابقه ملی، 9 پروژه موفق به دریافت لوح تقدیر شدند؛ 10 پروژه موفق به دریافت سپاس‌نامه شد. همچنین در مسابقه ملی بهینه کاوی تنها پروژه «ساخت ماشین‌آلات تخصصی و مکانیزه نصب خطوط ریلی» شرکت جنرال مکانیک موفق به دریافت لوح تقدیر شد و در این مسابقه از ارائه پروژه «تولید مواد مؤثره دارویی ضد ویروس با اولویت بالا» شرکت تحقیقاتی و مهندسی توفیق دارو قدردانی شد.

در مسابقه بهترین محل برای کار «شرکت نفت پارس» موفق به دریافت لوح تقدیر شد و «شرکت چوب و کاغذ مازندران» سپاس‌نامه این مسابقه را دریافت کرد. همچنین در مسابقه برترین توان اجرا «شرکت چوب و کاغذ مازندران» لوح تقدیر دریافت کرد و «شرکت نفت پارس» سپاس‌نامه دریافت کرد. در این دوره هیچ‌یک از شرکت‌ها موفق به دریافت تندیس جشنواره نشد.


 

کد خبر 12060

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید