هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۴۵
زمان مطالعه: 10 دقیقه

رئیس اتاق بیرجند می‌گوید: برخی محصولات تولیدی خراسان جنوبی می‌تواند با برند استان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود؛ اما مسائلی مانند هزینه ورود، ناهماهنگی در تصمیم‌گیری و ... مانع این اتفاق است که باید برطرف شود.


رئیس اتاق بیرجند می‌گوید: برخی محصولات تولیدی خراسان جنوبی می‌تواند با برند استان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود؛ اما مسائلی مانند هزینه ورود، ناهماهنگی در تصمیم‌گیری و ... مانع این اتفاق است که باید برطرف شود.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این نشست گفت: برخی محصولات تولیدی خراسان جنوبی می‌تواند با برند استان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود اما هزینه ورود این کالاها به فروشگاه برای تولیدکننده گران است.

محسن احتشام در سی و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: ورود کالا در استان‌ها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای از عهده تولیدکننده خرد برنمی‌آید از طرفی باید فروشگاه‌های مرکزی در این زمینه تصمیم‌گیری و موافقت کنند.

وی اظهار کرد: برای تسهیل در این زمینه باید مدیران استان با مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مرکز نشستی برگزار و محصولات تولیدی استان با برند تولیدی احصا و معرفی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند عنوان کرد: باید با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نماینده اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مربوطه نشستی در مرکز با فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار و از محصولات تولیدی استان نیز بازدید شود.

وی یادآور شد: همچنین لیستی از واحدهای موجود تولیدی و برندهای استان تهیه و به مرکز ارائه شود تا نسبت به ورود محصولات به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام شود.

مهری دستجردی، سرپرست دبیرخانه شورای گفت‌وگو با اشاره به مصوبات جلسه کارشناسی دوازده خردادماه به ریاست سرپرست محترم هماهنگی امور اقتصادی استانداری افزود: این جلسه 11 مصوبه داشت ازجمله اینکه مقرر شد اتاق اصناف پیشنهادات خود در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای پیگیری به دبیرخانه کمیسیون نظارت استان ارسال کند که این مهم انجام شده است.

وی ادامه داد: مکاتبه‌ای ماه جاری با امضای استاندار محترم خراسان جنوبی به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عالی نظارت بر بازرگانی با موضوع ارائه پیشنهاد در خصوص فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شد.

سرپرست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان، در ادامه به شرح پیشنهادات استان در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اقدامات انجام پرداخت، عرضه محصولات محلی، انتفاع استان از درآمد مالیاتی این فروشگاه‌ها و ... از اهم این موارد بود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: برخی از محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان که قابل‌عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند احصا شده است.

احمد بیکس افزود: درخواست داریم محصولات تولیدی حداقل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان عرضه شود.

وی بیان کرد: محصولات بخش کشاورزی قابل‌عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گواهینامه و استاندارد لازم را دارند، لذا برای عرضه در فروشگاه‌ها باید با دفاتر مرکزی موضوع پیگیری شود ما نیز بستر لازم را در استان فراهم می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: در جلسه قبل مقرر شد از ظرفیت استانی برای عرضه محصولات تولیدی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام شود.

رضا علیزاده افزود: قرار شد جهاد کشاورزی موضوع را پیگیری کند تا محصولات تولیدی با برند استان در فروشگاه‌های سطح کشور عرضه شود که ابتدا باید زمینه در فروشگاه‌های داخلی استان فراهم شود.

کارشناس دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: اگر قرار است مصوبه‌ای از استان به شورای ملی ارسال شود باید در خصوص اصلاحات آیین‌نامه‌ای باشد.

علی ناصری با بیان اینکه همه استان‌ها خواستار عرضه محصولات تولیدی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند افزود: بازرگانی کل این برندها متمرکز است، برخی برندها را می‌توان به‌صورت منطقه‌ای در فروشگاه‌ها عرضه کرد.

وی بیان کرد: درخواست داریم در اصلاحیه آیین‌نامه، انتخاب برندهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای اختیاری به استان‌ها داده شود تا مدیر منطقه بتواند تصمیم محلی بگیرد و برندهای استان را در فروشگاه عرضه کند.

کارشناس دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: برندها و محصولات تولیدی استان که قابلیت رقابت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند را باید احصا و به فروشگاه‌ها معرفی شود.

روند طولانی انتقال صنوف آلاینده بیرجند

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در این زمینه گفت: بیش از ۱۲ سال است که پروژه انتقال صنوف آلاینده بیرجند به خارج از شهر طول کشیده و مشکلاتی برای صنف‌های مرتبط ایجاد کرده است.

رضا علیزاده با بیان اینکه باید پاسخگوی مردم و اعضای شرکت تعاونی صنوف آلاینده باشیم، افزود: حداقل هفته‌ای چند مورد اعتراض مردمی در این خصوص به ما ارجاع می‌شود و هرچه این پروژه طولانی‌تر شود مشکلات اقتصادی آن بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: به اذعان برخی از متقاضیان انتقال صنوف آلاینده، با هزینه‌ای که اکنون متقاضی تنها برای انشعابات یا آسفالت باید بپردازد می‌توانست در چند سال گذشته زمینی خریداری و نسبت به احداث واحد اقدام کنند.

مسئول اتحادیه تراشکاران و ریخته‌گران بیرجند هم با بیان اینکه موضوع انتقال صنوف آلاینده از سال ۸۵ کلید خورده است گفت: در این چند سال مشکلات زیادی در خصوص تهیه زمین داشتیم، ۵۵ هکتار زمین از طریق راه و شهرسازی واگذار شد اما بعد مشخص شد املاک معارض داد و درگیر دستگاه قضایی شدیم که چند سال کار را عقب انداخت.

یوسفی ادامه داد: در این پروژه دو قطعه زمین مربوط به شهرداری بود که بعد از جلسات متعدد، قرار شد در قالب مزایده اراضی به اعضا واگذار شود، مزایده برگزار و اعضا مشخص شدند اما وقتی برای تأیید به شورای شهر ارسال شد علیرغم اینکه از مردم پول دریافت شده بود اما شورا موضوع را رد کرد.

مسئول اتحادیه تراشکاران و ریخته‌گران بیرجند اظهار کرد: در اراضی راه و شهرسازی نیز یکسری افراد مالک پیدا شد و سپس باعث شد روند کار انتقال صنوف کند شود.

وی تصریح کرد: در طول این پروژه هم‌زمان از مردم برای انشعابات و آسفالت پول گرفته شده است، تاکنون زیرسازی حدود 60 درصد سایت انجام شده است.

انتقال صنوف آلاینده معمای سخت نظام‌مهندسی استان

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: صنوف آلاینده به یک معمای سخت در نظام‌مهندسی تبدیل شده که به هر شکلی موضوع را حل می‌کنیم یک جای کار دچار مشکل می‌شود.

عامری وی بیان کرد: جهت تسهیل روند اجرای این طرح مقرر شد برای هر 5 واحد یک مجری ذی‌صلاح تعیین شود و همچنین 40 درصد تخفیف در بحث مجریان ذی‌صلاح در نظر گرفته شده است.

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان پیشنهاد خود جهت رفع مشکلات صنوف آلاینده را پرداخت تسهیلات کم‌بهره اعلام نمود.

وی عنوان کرد: در مابقی هزینه‌های نظام‌مهندسی ازجمله طراحی و نظارت نیز ۳۰ درصد تخفیف می‌دهیم اما نظام‌مهندسی صاحب منافعی نیست که بخشی از هزینه‌ها را تخفیف دهد لذا این تخفیف‌ها از جیب مهندسان پرداخت می‌شود و هر کاری از دست ما برآمده انجام داده‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: اعتباراتی که برای صندوق و حوزه‌های کاری در نظر گرفته شده محدود است و اعتبارات ماده 18 در حال پرداخت است.

غلامرضا اشرفی افزود: در حال حاضر نیز صندوق کارآفرینی امید 1.5 برابر اعتباراتی که دارد پرونده تشکیل داده و در نوبت هستند مگر اینکه انصرافی باشد که نمی‌توان به آن تکیه کرد.

وی پیشنهاد کرد: برای پرداخت تسهیلات جلسه‌ای با بانک‌های توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید برگزار و در قالب انعقاد تفاهم‌نامه موضوع بررسی و پیگیری شود چون هر واحد حداقل 200 میلیون تومان تسهیلات نیاز دارد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: یکی از دلایل عدم واگذاری زمین، وجود معارض اعلام شد، درحالی‌که موضوع معارض در تمامی اراضی حل شده و تنها برای سه هکتار باقی مانده است.

حسن علیزاده افزود: در خصوص اینکه گفته شد زمین به شهرداری واگذار شود مشکلی نداریم اما ابتدا باید تکلیف این سایت مشخص شود.

وی بیان کرد: در تمام اطراف شهر بیرجند معارض داریم در هر قسمتی بخواهیم ورود کنیم با اراضی که مربوط به اشخاص یا نهادهای مختلف است برخورد می‌کنیم لذا قبول کنید هر زمینی که بخواهد واگذار شود حتماً معارض خواهد داشت.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: در هر ساخت‌وسازی در نظام‌مهندسی به متراژ کار توجه نمی‌کنیم بلکه به ساخت‌وساز مربوط است، که برای تسهیل در روند اجرا برای هر پنج واحد یک مجری در نظر گرفته شده است.

احداث 16 پست برق در سایت صنوف آلاینده

مدیرعامل شرکت برق خراسان جنوبی هم گفت: در خصوص برق سایت صنوف آلاینده جلسات متعددی برگزار شده است، تاکنون سه میلیارد تومان در سال‌های قبل و سه میلیارد تومان پارسال از محل اعتبارات استانی به اداره برق شهرستان بیرجند برای این پروژه اختصاص یافته است.

مهدی دادگر افزود: هزینه اقلام برقی به‌قدری افزایش یافته که قابل‌مقایسه نیست و اکنون برای این حجم از پروژه تخصیص یک میلیارد تومان کارگشا نبوده و کار را فرسایشی می‌کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر حدود هفت کیلومتر از شبکه سایت اجرا شده و 16 دستگاه پست نیز در سایت نصب خواهد شد و در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت برق خراسان جنوبی تصریح کرد: هرچه ساخت‌وساز انجام شده، برق‌رسانی نیز انجام شده و هزینه اجرای کابل تا واحد با فرد است ضمن اینکه با توجه به بُعد مسافت و نحوه تأمین برق، داخل شهر هم اجرای کابل با واحد است.

وی عنوان کرد: هر چه تقاضا سمت ما آمده با همه محدودیت‌ها جواب داده‌ایم، تا متقاضی بتواند باوجود همه مشکلات و قرض‌های که دارد واحد را به بهره‌برداری برساند.

دادگر یادآور شد: از سازمان مدیریت درخواست کرده‌ایم که موافقت‌نامه را امانی کنند، سایت بزرگی است و اکثر واحدها صنعتی و دارای مصارف بالا هستند و بالغ‌بر ۵۰ تا ۶۰ پست باید احداث شود.

وی با بیان اینکه تمام اهتمام خود را برای پروژه گذاشته‌ایم گفت: پروژه فرسایشی شده و طولانی شدن این پروژه به ضرر همه است که امیدواریم هر چه زودتر تکمیل و به بهره‌برداری برسد چون اکنون محیط تاریک است و دغدغه‌های برای متقاضیان ایجاد کرده است.

پرداخت تسهیلات به متقاضیان صنوف آلاینده بیرجند از ماده 16 پیگیری می‌شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به درخواست متقاضیان واحدهای صنفی برای دریافت تسهیلات گفت: برای پیگیری در خصوص جذب تسهیلات در قالب تبصره 16 که البته برای اشتغال‌زایی است تحت عنوان تثبیت اشتغال اعلام آمادگی می‌کنیم.

جواد اشرفی افزود: تسهیلات تبصره ۱۶ با کارمزد پایین تاکنون تا سقف 100 میلیون تومان برای هر فرد پرداخت شده است که درخواست کردیم این سقف افزایش یابد لذا برای تثبیت اشتغال قول پیگیری ویژه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه باید بسته حمایتی در خصوص صنوف آلاینده احصا شود گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی خدمات حمایتی، تخفیفات یا مشوق‌هایی را برای سایت صنوف آلاینده در نظر گرفته‌اند که باید همه این خدمات احصا شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون هزار و ۶۰۰ نفر برای انتقال به سایت صنوف آلاینده شناسایی شده است که تعداد دیگری نیز هستند و باید تکلیف این سایت مشخص شود.

وی ادامه داد: هنوز در خصوص زیرساخت‌های اولیه فاز اول سایت صنوف آلاینده دچار مشکل هستیم لذا نمی‌توان برای فاز دوم تصمیم‌گیری کرد بنابراین فرمانداری یا شهرداری بیرجند باید واحدهای دارای قابلیت انتقال به خارج از شهر را احصا کنند تا در فازهای متعدد برنامه‌ریزی شود.


 

کد خبر 12061

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید