هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۴۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ممنوعیت‌های تجاری آمریکا تأثیر مستقیم بر شرکت‌های اروپایی ندارد، اما تأثیرهای ثانویه این تحریم‌ها، شرکت‌ها را تحت‌تأثیر جدی قرار داده است. اگر این شرکت‌ها بخواهند خودرو یا قطعات آن به آمریکا بفروشند، با سیاست‌های تجاری آمریکا برخورد خواهند…

 

خروج از برجام مسبب زیان خودرو سازان آلمانی و فرانسوی
 

به گزارش اتاق 24 ،مجله آمریکایی فوربس به نقل از تحلیلگران اعلام کرد: شرکت‌های خودرویی فرانسوی «پژو» و «رنو» و نیز شرکت دایملر آلمان بیشترین خسارت را از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران خواهند دید.

 به نقل از فوربس، به گفته تحلیگران شرکت خودروسازی پژو و شرکت خودروسازی رنو فرانسه و دایملر آلمان که حضور خود را در ایران از زمان توافق هسته‌ای در ۲۰۱۵ محکم‌تر کرده‌اند، بیشترین آسیب را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهند دید.

ممنوعیت‌های تجاری آمریکا تأثیر مستقیم بر شرکت‌های اروپایی ندارد، اما تأثیرهای ثانویه این تحریم‌ها، شرکت‌ها را تحت‌تأثیر جدی قرار داده است. اگر این شرکت‌ها بخواهند خودرو یا قطعات آن به آمریکا بفروشند، با سیاست‌های تجاری آمریکا برخورد خواهند کرد. 

در حال حاضر رنو خودرویی در آمریکا نمی‌فروشد، درحالی‌که شرکت نیسان ژاپن فروش تجاری در این کشور دارد. پژو در سال ۱۹۹۱ پای خود را از آمریکا بیرون کشید، اما اخیراً اعلام کرده است قصد دارد تجارت خود را با این کشور ادامه دهد.

مرسدس نیز نه‌تنها بسیاری از خودروهای خود را در آمریکا می‌فروشد، بلکه در این کشور کارخانه هم دارد.

بر اساس تحقیقات BMI ابهامات زیادی درباره این ممنوعیت‌های تجاری وجود دارد. شرکت‌های خودرویی جزو آن دسته از شرکت‌هایی بودند که از توافق هسته‌ای بیشترین سود را می‌بردند؛ چراکه دروازه ایران برای سرمایه‌گذاری برای خودروهایی مانند پژو و رنو  باز شد و سهم آنها را نسبت به قبل از توافق بسیار افزایش داد.

بررسی‌های BMI نشان می‌دهد. مهم‌ترین تأثیر آنی عقب‌نشینی ترامپ از برجام می‌تواند کاهش سرمایه‌گذاری‌های شرکت خودرویی و فروش قطعات آنها باشد به ویژه برای شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند، تأثیر بیشتری خواهد داشت؛ چراکه آنها با تحریم‌های ثانویه آمریکا که شرکت‌های آنها را هدف قرار گرفته، مواجه خواهند شد.

BMI همچنین نشان داد یک فرصت دوره آماده‌سازی ۱۲۰ روزه قبل از تحریم‌های جدید آمریکا وجود خواهد داشت که شرکت‌های خودرویی می‌توانند در این مدت خودشان را با شرایط تطبیق دهند.

جفری، محقق سرمایه‌گذاری اعلام کرد: تأثیر مالی روی پژو و رنو که حدود ۱.۶ میلیون خودرو ایرانی‌ها را در سال یعنی ۴۰ درصد نیاز آنها را تأمین می‌کنند، برای آنها رقم بزرگی است.

پژو پیشتر اعلام کرده است امیدوار است اتحادیه اروپا موضع مشترکی در برابر ایران داشته باشند.

همچنین اورکور، محقق دیگری در حوزه سرمایه‌گذاری اعلام کرد:‌کارخانه‌های فرانسه اگر اروپا مدیریتی برای ماندن در برجام نداشته باشد، متضرر خواهد شد.

عقب‌نشینی ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند تهدیدی برای سرمایه‌های پژو و رنو باشد مگر اینکه اتحادیه اروپا بخواهد برای ماندن در برجام پافشاری کند.

عدم حضور خودروسازان فرانسوی در بازار آمریکا باعث می‌شود آنها آسیب‌پذیری کمتری در برابر جریمه‌های تحریم‌های آمریکا داشته باشند. 

در حال حاضر شرکت خودروسازی دایملر در ایران فعال است و در دو بخش مونتاژ کامیون و مونتاژ خودروهای مرسدس فعالیت می‌کند.

BMI گفت: به مذاکره خود درباره ایران ادامه خواهند داد اینکه چگونه این قراردادها را ادامه دهند یا قرارداد دیگری را جایگزین کنند و این یک پیام مثبتی برای خودروسازان است.

 

کد خبر 7782

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید