هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۰۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه
با خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر وضعیت بازار مسکن، همانطور با امضای برجام تاثیری در بازار مسکن رخ نداد اکنون نیز با خروج آمریکا از این توافق تغییری در نرخ مسکن رخ نخواهد داد. با توجه به اینکه برای خرید زمین نیازی به ارایه ارز یا دلار نبوده و…

وضعیت بازار مسکن در شش ماه اول سال جاری
 

 

به گزارش اتاق 24 ، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، با بیان اینکه روند معاملات مسکن در خرداد ماه مقارن با ماه رمضان افت قیمت را تجربه می کند، گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ قیمت مسکن در حوزه خرید و فروش مسکن بیش از نرخ تورم نخواهد بود.

حسام عقبایی ، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر وضعیت بازار مسکن، گفت: همانطور با امضای برجام تاثیری در بازار مسکن رخ نداد اکنون نیز با خروج آمریکا از این توافق تغییری در نرخ مسکن رخ نخواهد داد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، با تاکید بر اینکه 70 تا 90 درصد قیمت مسکن مربوط به زمین می شود، افزود: با توجه به اینکه برای خرید زمین نیازی به ارایه ارز یا دلار نبوده و مجبور به واردات نیستیم از این رو تغییری در نرخ مسکن با تغییرات اخیر رخ نخواهد داد.

عامل اصلی تاثیر گذار بر نرخ مسکن جو روانی حاکم بر بازار است

عقبایی با بیان اینکه مصالح ساختمانی و هزینه های شهرداری هزینه های تحمیل شده به مسکن هستند، تصریح کرد: اکنون بیش از هر چیزی فضای روانی بر بازار تاثیر داشته از این رو مدیریت این فضا در آینده نرخ ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: همانطور که در زمان برجام اتفاق خاصی در قیمت مسکن رخ نداد خروج آمریکا از این توافق نیز تاثیری نخواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، با اشاره به عامل رشد نرخ مسکن در چند ماه اخیر، گفت: وضعیت معاملات مسکن در سه ماهه پایانی سال 96 به سمت و سویی رفت که با توجه به نوساناتی که  در حوزه ارز وجود داشت، شاهد رشد نامتعارف و غیر منطقی قیمت مسکن در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ بودیم.

میزان معاملات مسکن در فروردین ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه کاهش یافت

وی با بیان اینکه در بهمن و اسفندماه سال 96 حتی رشد قیمت مسکن در برخی مناطق شهر تهران به بیش از 30 درصد هم رسید، افزود: با توجه به تعطیلی دو هفته ای ماه نخست سال 97 تغییری در بازار رخ نداد اما در هفته دوم فروردین ماه باز هم نوسانات نرخ ارز در بازار مسکن تغییر و تحول خاصی نه از نظر میزان معاملات و نه از نظر قیمت ایجاد نکرد و حتی میزان معاملات در فروردین 97 نسبت به مدت مشابه کاهش یافت.

عقبایی با تاکید بر اینکه بازار مسکن از اردیبهشت ماه سال جاری باید  از نظر معاملاتی نرخ رشد کلید می خورد، تصریح کرد: اما اردیبهشت ماه نیز به دلیل ناهماهنگی ها و نوساناتی که در سایر بازارهای همگن مانند بازار طلا، ارز و سایر بازارهای اقتصادی کشور وجود داشت، وضعیت بازار مسکن تغییر پیدا نکرد و قیمت های حقیقی و واقعی که باید قاعدتا تا 15 اردیبهشت ماه اعلام می شد، اعلام نشد.

تعیین نرخ های خارج از عرف از سوی برخی مالکان و موجران

وی با بیان اینکه برخی مالکان و موجران ما قیمت های غیر منطقی و خارج از عرف و با رشد غیر متعارف را اعلام کرده اند، گفت: ضمن اینکه در بازار کشش خرید وجود دارد قدرت خرید مردم نیز در آن حد نیست.

در بازار کشش خرید وجود نداشته و قدرت خرید مردم نیز در آن حد نیست

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، با تاکید بر اینکه با توجه به رشد بی سابقه نرخ مسکن در ماه های گذشته ظرفیت افزایش دوباره نرخ ها در بازار مسکن وجود ندارد، افزود: این رشدی که مجددا در 10 اردیبهشت ماه در بازار مسکن ایجاد شده یک رشد نامتعارف است و بازار مسکن پذیرای این رشد نامتعارف نیست به دلیل اینکه ظرفیت افزایش پس از مدت کوتاه را ندارد.

عقبایی با بیان اینکه پیش بینی  می شود،  روند معاملات مسکن در خرداد ماه که مقارن با ماه مبارک رمضان است افتی را از نظر قیمت تجربه کند، گفت: به طور حتم بازار مسکن بعد از ماه مبارک ثابت شده و به شرایط عادی خود بر می گردد.

به طور حتم بازار مسکن بعد از ماه مبارک ثابت شده و به شرایط عادی خود بر می گردد.

وی با تاکید بر بازگشت نرخ مسکن به قیمت های قبل، افزود: افزایش نرخ مسکن که بعد از سال نو رخ داده به همان قیمت هایی قبل از عید بر خواهد گشت.

عقبایی با بیان اینکه در 6 ماه اول سال 97 مجموع تا پایان شهریورماه رشد قیمت مسکن در حوزه خرید و فروش بیش از نرخ تورم نخواهد بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت افزایش قیمت بیش از تورم در بازار مسکن در حوزه خرید و فروش وجود نخواهد داشت و قدرت خرید هم وجود ندارد مردم دغدغه گرانی مسکن را نداشته باشند./

 

کد خبر 7789

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید