هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
  2. اتاق ایران
شنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۶:۱۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه

محمدمهدی کاشف، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، از صدور 41 هزار و 925 گواهی مبدأ به ارزش 7 میلیارد و 178 میلیون و 121 هزار و 706 دلار از سوی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور طی 6 ماه نخست سال 1396 خبر داد.


محمدمهدی کاشف، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، از صدور 41 هزار و 925 گواهی مبدأ به ارزش 7 میلیارد و 178 میلیون و 121 هزار و 706 دلار از سوی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور طی 6 ماه نخست سال 1396 خبر داد.


در 6 ماه نخست سال جاری تعداد 41 هزار و 925 گواهی مبدأ به ارزش دلاری 7 میلیارد و 178 میلیون و 121 هزار و 706 دلار از سوی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، صادر شده است.

محمدمهدی کاشف، مدیر واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، ضمن اعلام این خبر گفت: امارت متحده عربی، ترکیه، آذربایجان، روسیه،‌ قطر، هند، چین، عراق، ترکمنستان و عمان، 10 کشور اولی هستند که مقصد صادراتی فعالان بخش خصوصی ایران بوده‌اند.

کاشف در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: اتاق‌های تهران، رشت،‌ بندرعباس، تبریز، مشهد، بوشهر، آبادان، ارومیه،‌ اردبیل،‌ اصفهان و شیراز به ترتیب بیشترین میزان گواهی مبدأ صادر شده در 6 ماه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس اظهارات کاشف، بیشترین کالای صادر شده از کشور نیز در این مدت، متعلق به دسته کالاهای حیوانات زنده، محصولات حیوانی،‌ صنایع شیمیایی،‌ مواد غذایی، محصولات معدنی، پلاستیک-لاستیک،‌ سنگ-شیشه و محصولات نباتی است.

گواهی مبداء، سندی بین‌المللی

کاشف در تشریح فعالیت‌های مربوط به سامانه یکپارچه گواهی مبدأ اتاق ایران گفت: با توجه به اینکه صدور گواهی مبدأ از وظایف قانونی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است، نیاز به یکپارچگی و هوشمندسازی آن قبل از سال 90 احساس شد و مدیریت فاوا اتاق ایران در راستای مدیریت یکپارچه و قابل‌اطمینان امور گواهی مبدأ، تسهیل و روان‌سازی فعالیت‌های مربوطه و پس از انجام یکسری امور مطالعاتی و با توجه به استانداردها و تعاریف ICC این سامانه طراحی و در سال 91 راه‌اندازی شد.

کاشف گفت: این سامانه یکی از پروژه‌های موفق ملی در حوزه تجارت و بازرگانی است که با هدف ساماندهی به فرایندهای گواهی مبدأ، ایجاد شفافیت، سهولت در امور مربوط به بازرگانی، کاهش زمان معطلی، حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی از طریق ارائه خدمات الکترونیکی و آنلاین ایجاد شده است.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با تاکید بر این نکته که در حال حاضر تنها مرجع تأیید اعتبار گواهی مبدأهای صادر شده در ایران،‌ سامانه مذکور است اضافه کرد: باید توجه داشت که گواهی مبدأ،‌ سندی بین‌المللی است که توسط اتاق بازرگانی بین‌الملل تدوین و ارائه شده و بر کشور محل تولید یا ساخت کالا دلالت می‌کند. بر این اساس، مرجع قانونی که در هر کشور اختیار صدور این سند را دارد،‌ به صراحت اختصاص ماهیت کالای موضوع گواهی مبدأ به کشور خاص را تصدیق می‌کند. این سند، تأییدکننده مشخصات کالای مندرج در گواهی مبدأ برای خریدار و نیز شرط برخورداری از تعرفه‌های ترجیحی است و در عمل اعتبار اقلام صادر شده توسط کشورها در تجارت بین‌المللی را به صورت رسمی به تصویر می‌کشد.

مدیر واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران خاطرنشان کرد: این سامانه در حال حاضر به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و گمرکات اجرایی کشور متصل بوده و اطلاعات اولیه و تشکیل‌دهنده فرم‌های گواهی مبدأ را به صورت برخط از مراجع اصلی آن دریافت و ثبت می‌کند.


 

کد خبر 7635

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید