هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
  2. اخبار
یکشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۰۶
زمان مطالعه: 2 دقیقه

وضعیت صادرات به عراق هر روز وخیم‌تر می‌شود/ نمی‌توانیم با ترک‌ها رقابت کنیم
 

به گزارش اتاق ۲۴ موسوی گفت: امروز فعال کردن دیپلماسی اقتصادی برای کشور یک ضرورت است. 

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت بازار عراق گفت: متاسفانه هر روز وضعیت صادرات ما به این کشور وخیم‌تر می شود و امروز به جایی رسیدیم که دیگر عراق به ما احتیاج ندارد بلکه این ما هستیم که به آنها احتیاج داریم.

سید مصطفی موسوی ادامه داد: ما باید دیپلماسی اقتصادی خود را فعال کنیم به طور مثال اردن از زمان صدام تعرفه ترجیحی صفر با عراق داشته است اما امروز که روابط سیاسی ما با عراق بیش از اردن است اما هنوز در صادرات مشکل داریم. به طور مثال الان تعرفه سیمان ایران 50 درصد تعیین شده است در صورتی که تعرفه سیمان عربستان 15 درصد است البته بخشی از بالا بودن این تعرفه به سبب رقابت منفی شرکت های سیمانی ما بوده است.

وی ادامه داد: بازار عراق یک بازار بسیار پیچیده است. عراقی جزو کشورهایی است که فساد اداری در آن بیداد می‌کند به طوری که امروز در آن کشور مافیای تعرفه و ترخیص کاری در مرز ایران وجود دارد. همین باند در عرض 6 ماه به راحتی تعرفه کالایی را 100 درصد زیاد می کند.

وی  در مورد رقابت شرکت های ایران با عراقی گفت: شرایط ما برای رقابت اصلا مساعد نیست. برای تاسیس یک شرکت در عراق باید 15 هزار دلار هزینه شود.  از طرفی دولت ترکیه اعلام کرده که به هر بازرگان ترک که در عراق شرکت تاسیس کند 22 هزار دلار یارانه می دهد. با این شرایط نمی توانیم با ترکها رقابت کنیم.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر قانون در عراق هنوز به صورت ریش سفیدی و عشایری اجرا می‌شود. یعنی این که اگر اینجا کسی نتوانست پول خود را از طرف عراقی بگیرد نباید امیدی به سیستم قضائی این کشور داشته باشد و باید از هفت خان رستم عبور کند.

 در پایان تصریح کرد: امروز فعال کردن دیپلماسی اقتصادی برای کشور یک ضرورت است.

 

کد خبر 6820

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید