هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۵۷
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش اتاق ۲۴ به نقل از ایرنا، طی هفته های اخیر حوادثی برای کودکانی از جمله آتنا، بنیتا و یوسف پیش آمد که احساسات جامعه را به شدت ملتهب ساخت.
حبیب الله مسعودی فرید با اشاره به ۶ راهبرد پیشگیری از کودک آزاری، این راهبردها را شامل افزایش آگاهی کودکان و والدین، افزایش توجه حوزه های انتظامی و قضائی و شدت عمل در مقابله با موارد کودک آزاری، توجه بیشتر به مسائل سلامت روان، آموزش از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما، شناساندن نهادها و نظام های حمایتی مانند اورژانس اجتماعی بهزیستی ۱۲۳ و پلیس ۱۱۰ و سرعت بخشیدن به تصویب لایحه کودکان و نوجوانان در مجلس عنوان کرد. وی ادامه داد: نخستین اقدام برای پیشگیری از رخ دادن حوادث برای کودکان، افزایش آگاهی کودکان و والدین آنان است به آن معنا که کودکان را آموزش دهیم که چگونه از خودشان در مقابل غریبه ها و در مقابل افرادی که می خواهند از آنان، سوء استفاده کنند، مراقبت کنند؛ این آموزش ها باید با توجه به سن کودک طراحی شود.
وی با اشاره به شعر مولوی مبنی بر چون سر و کارت با کودک فتاد ، پس زبان کودکی باید گشاد، گفت: آموزش به کودکان در هر سطحی ، متفاوت است و بطورمثال کودک دبیرستانی شاید بیشتر بتواند در مقایسه با کودک هفت ساله از خودش مراقبت کند.

کودکان خود را در خیابان رها نکنید 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در مقوله آموزش کودکان ، نقش والدین بسیار مهم است بنابراین والدین باید آموزش ببینند و آگاه شوند که مراقب کودکان خود باشند؛ آنان باید بدانند چگونه باید رفتار کنند تا کودکان در معرض خطر قرار نگیرند بطورمثال کودکان در کوچه یا خیابان رها نشوند. مسعودی فرید گفت: والدین باید هنگامی که خرید می روند ، مراقب کودکان باشند. نباید طلا و اشیای قیمتی همراه کودکان باشد تا افراد دارای زمینه جرم، وسوسه شوند؛ این مساله از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی از بهزیستی و آموزش و پرورش به عنوان نهادهای مسئول در حوزه آموزش کودکان و والدین نام برد و اضافه کرد: همچنین صدا و سیما نیز می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد. وی تاکید کرد: صدا و سیما باید برنامه منسجمی برای این آموزش ها داشته باشد و نقش موثرتری در عرصه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با استفاده از کارشناسان خبره و متخصص و استفاده از انجمن های علمی انجام دهد. مسعودی فرید افزود: افزایش آگاهی کودکان و والدین می تواند به افزایش خودمراقبتی کمک کند. وی یادآور شد: مسئولیت پیشگیری از کودک آزاری فقط با بهزیستی نیست. بهزیستی کارهای زیادی در این زمینه انجام داده است که بطورمثال می توان به راه اندازی اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ اشاره کرد . این ایده خود بهزیستی بوده است و امسال علاوه بر ۱۹۷ مرکز اورژانس اجتماعی که تا پایان سال ۹۵ داشتیم، قرار است دست کم ۱۴۰ مرکز اورژانس اجتماعی دیگر در کشور راه اندازی کنیم. 
مسعودی فرید گفت: بسیاری از موارد کودک آزاری به رعایت اصول پیشگیری ، بازمی گردد و این موضوع را می توان با موضوع بیماری ها مقایسه کرد. وی این سئوال را مطرح کرد که آیا می توان با توسعه بیمارستان ها ، بیماری ها را کاهش داد یا اینکه باید به مردم آموزش دهیم که مراقب خودشان باشند و پیشگیری کنند؛ در مورد مساله کودک آزاری نیز این مساله، مصداق دارد و باید با اقدامات پیشگیرانه، جلوی آن را گرفت.

انتهای پیام

 

کد خبر 6311

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید