هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
پنج شنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۰۶
زمان مطالعه: 7 دقیقه

یک وکیل پایه یک دادگستری،موارد مهمی را که در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مغفول مانده، تشریح کرد .

لیلا حقیقت خواه در گفت و گو با خبرنگار پانا، ضمن تشریح نقاط ضعف لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نسبت به بی توجهی ۸ ساله به بررسی این لایحه انتقاد کرد و گفت: یکی از مواردی که در لایحه مذکور وجود دارد این است که اگر کودکی اعلام جرم کند ،مداخله ها انجام می شود. ولی این بحث مطرح است که حرف های کودک اعتبارد دارد یا خیر. 

چالش صحت حرف های کودک در مورد کودک آزاری 

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته از جمله فرانسه و امریکا به کودکان اهمیت می دهند به طوری که کودک می تواند در هر سنی با خط ۹۱۱ تماس بگیرد و اعلام جرم کند. در این کشورها به موضوع کودکان سریعا رسیدگی می شود اما در ایران در ابتدا باید صحت ادعای کودک بررسی شود و اگر موضوع را فوری ببینند و لازم بدانند به آن ورود می کنند در واقع حرف کودک خیلی سندیت ندارد. البته منکر این نیستم که برخی از کودکان ممکن است شیطنت کنند اما معتقدم کودکی که روال طبیعی زندگی اش را طی کند هرگز بی دلیل نمی گوید که مورد آزار قرار گرفته است لذا باید به حرف کودکان اهمیت داد.

راه اندازی شعب ویژه رسیدگی به کودک آزاری 

وی خاطرنشان کرد: قرار بود در لایحه حمایت از کودکان، محکمه هایی را برای رسیدگی به جرایم علیه کودکان قرار دهند که البته این موضوع در دادگاه های خانواده و کیفری انجام می شود و موضوع اطفال مانع از رسیدگی به سایر پرونده ها نیست. من فکر می کنم اگر شعب خاصی برای جرایم مرتبط با کودکان باشد و قضات دانش رسیدگی به پرونده های ویژه کودکان را داشته باشند موثر خواهد بود .

حقیقت خواه در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است که موضوعات مربوط به جرایم اطفال در دادگاه های خاص اطفال رسیدگی شود و قاضی مختص این موضوع باشد چرا که هر چه دادگاه تخصصی تر باشد به طور معمول نتیجه بهتر خواهد بود.

دیه و حبس صدمات روحی کودک آزار دیده را برطرف نمی کند

وی افزود: همچنین در مفاد ۱۰، ۱۱ و ۱۲ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نسبت به موضوع آزار جنسی و عمل منافی عفت اشاره شده که درباره صدمات جسمی و روانی کودک است. در این مواد نسبت به اخذ دیه و حبس اشاره شده اما آن صدمه ای که به ویژه درباره جرایم جنسی علیه کودک وجود دارد با اخذ دیه یا حبس جبران نمی شود.

این وکیل دادگستری در ادامه با بیان اینکه فلسفه تعیین مجازات برای تنبیه مجرم و جبران کردن صدمات وارد شده است، گفت: پولی که بابت دیه داده می شود، نمی تواند تمام هزینه ها را پوشش دهد. از طرفی جسمی که صدمه دیده به مرور زمان بهبود می یابد اما صدمه روحی که کودک خورده قابل جبران نیست. گاهی مدت ها طول می کشد که یک تیم مددکار بر روی کودک کار می کنند اما کودک قربانی، مثل قبل نمی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این کودکی که آزار دیده، می تواند در آینده آزارگر باشد بنابراین صرف اینکه فقط دیه اخذ شده و حبس تعیین شود کافی نیست. البته اثبات کردن جرایم جنسی بسیار دشوار است و وقتی این موضوع در دادگاه مطرح می شود صفر و صد است و اثبات کردن آن بسیار کار دشواری است.

قانون در مورد تعدد کودک آزاری مجرمان مجازات مشخصی تعیین نکرد

حقیقت خواه همچنین در مورد نادیده گرفتن موضوع تعداد جرم علیه کودکان توسط مجرمان بیان کرد: در مورد تکرار جرم علیه کودکان توسط مجرمانی که بیش از یک بار اقدام به کودک آزاری کرده اند قانون موردی را مطرح نکرده است. در واقع مشخص نیست از این افراد آزارگر که بیمار تلقی می شوند، چه حمایتی می شود. علاوه بر این حمایت از کودکان نیز مشخص نیست چون هر صدمه ای که به کودکان وارد می شود بر روی آن ها تاثیر گذار است و می بینیم افرادی که جرمشان ثابت شده در گذشته قربانی خشونت شده اند.

عدم تعریف مشخص از کودکان ولگرد، زباله گرد، متکدی و کار 

این وکیل دادگستری در ادامه با انتقاد از عدم تعریف مشخص از کودکان ولگرد، زباله گرد، متکدی و کار در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بیان کرد: مطلبی که در لایحه مذکور مشاهده نکردم، مشخص نبودن تعریف کامل و خاصی درباره کودکان ولگرد و متکدی و کار است. چه حمایتی از این کودکان می شود. چه ارگانی به طور مشخص متولی آن هاست. مگر لایحه درباره حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیست چرا هیچ صحبتی از آن ها نشده است.

قانون سازوکاری  برای مظنونان به کودک آزاری ندارد 

حقیقت خواه تصریح کرد:همچنین در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ساز و کاری برای متهمان کودک آزار که جرمشان ثابت نمی شود، دیده نشده است. در کشور امریکا اگر فردی متهم به آزار طفلی شود، او همیشه جزو مجرمان بالقوه جرایم جنسی است و نام او در داده های پلیس وجود دارد اما ساز و کاری برای این موضوع در لایحه دیده نشده است.

سهم سازمان‌های مردم نهاد در لایحه دیده نشد

وی همچنین از نادیده گرفتن سهم سازمان های مردم نهاد در لایحه حمایت از کودکان انتقاد کرد و گفت: در ماده ۲۶ لایحه حمایت از کودکان به طور غیرمستقیم از" ان جی اوها" نام برده شده و به طور خاص از سازمان های مردم نهاد و نقش آن ها در لایحه نامی برده نشده است.

اطلاع ندادن کودک آزاری جرم است 

این عضو کانون وکلای ایران یادآور شد: همچنین در ماده ۶ قانون حمایت از کودکان مصوب سال ۸۱ عنوان شده هر فردی به نوعی از کودک آزاری مطلع شود موظف است به نهادهای مربوطه گزارش دهد و اگر اطلاع ندهد، جرم انگاری می شود. به طور مثال چنانچه در بیمارستانی، پرستاری آثار ضرب و جرح را بر روی بدن کودک مشاهده کند موظف است آن را به کلانتری اطلاع دهد و اگر اطلاع ندهد مجازات کیفری دارد.

 کودک آزار در صورت کسب رضایت شاکی مجازات نمی شود!

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در ماده ۲۷ اگر متهم، موفق شود رضایت شاکی را کسب کند مجازات نمی شود که نسبت به این مساله معترض هستیم. به هر علتی فردی از کودک سوء استفاده می کند و با قول و قراری که با سرپرست بچه دارد از آن ها رضایت می گیرد که به این موضوع اعتراض داریم. چرا این موضوع را جرم عمومی اعلام کردیم و قابل گذشت است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: ماده ۳۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به حمایت از کودکان قربانی و معرفی خانواده های آزاردیده به نهادهای حمایتی اشاره دارد که عمدتا این افراد بی بضاعت هستند. حمایت از این کودکان به ویژه در بخش درمانی ضرورت دارد به ویژه درمان روانی آن ها باید رایگان شود. در حال حاضر اگر کودکی به بیمارستان دولتی منتقل شود از او پول می خواهند. این سوال مطرح می شود که چه کسی باید از این کودکان حمایت کند؟

ازدواج کودک با اجازه یا بی اجازه پدر باید جرم انگاری شود

حقیقت خواه همچنین درباره نادیده گرفتن مساله ازدواج کودکان در لایحه مذکور نیز گفت: ازدواج کودکان با اجازه پدر مجاز است. اما ازدواج کودکی که هنوز از لحاظ جسمی کامل نشده و نه مهارت های زندگی را کسب کرده است جای بحث دارد به ویژه اینکه کودک زیر ۱۳ سال باشد. چه کسی این مجوز را به پدر می دهد. این موارد را حتی در تهران هم شاهد هستیم. به نظر من از این پدران باید سلب صلاحیت کرد و ازدواج کودک با اجازه یا بی اجازه پدر باید جرم انگاری شود.

وی تصریح کرد: در همه دنیا رسوم بدی وجود داشته که ممکن است برای آن مقطع زمانی خوب بوده اما جوابگوی دنیای امروز نیست.

 

کد خبر 7008

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید