هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۴۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رئیس اتاق شیراز در دیدار با مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان فارس، با اشاره به اینکه غفلت از مهارت‌آموزی و ترویج مدرک‌گرایی به مشکلات بازار کار کشور دامن زده است، بر لزوم استفاده واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها از فرصت ایجاد شده در تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مبنی بر بخشودگی مالیاتی آموزش مهارت‌های حرفه‌ای واحدهای تولیدی تأکید کرد.


رئیس اتاق شیراز در دیدار با مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان فارس، با اشاره به اینکه غفلت از مهارت‌آموزی و ترویج مدرک‌گرایی به مشکلات بازار کار کشور دامن زده است، بر لزوم استفاده واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها از فرصت ایجاد شده در تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مبنی بر بخشودگی مالیاتی آموزش مهارت‌های حرفه‌ای واحدهای تولیدی تأکید کرد.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی، گفت: به‌واسطه غفلت از حفظشان مشاغل و رواج تولید مدرک و مدرک‌گرایی، در شرایط فعلی با انبوهی از نیروی کار دارای مدرک بدون مهارت مواجه هستیم که حاضر به اشتغال در برخی رشته‌ها و کارها نیستند.

جمال رازقی در دیدار با مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان فارس افزود: متأسفانه رویکرد سیستم آموزشی در کشور تولید مدرک تخصصی بوده و این نگاه که کار باید متناسب و یا بالاتر از مدرک تحصیلی فرد باشد، موجب شده در برخی از رشته‌ها و ظرفیت‌های شغلی با کمبود نیروی کار مواجه باشیم.

رازقی با اشاره به وضعیت کسب‌وکار کشور در مقایسه با جهان اظهار کرد: مدرک‌گرایی وضعیت بدی را برای اقتصاد و اشتغال کشور رقم زده ازاین‌رو برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور و رفع معضل بیکاری باید فرهنگ پشت‌میزنشینی به فرهنگ مهارت‌آموزی تغییر پیدا کند.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: در برخی از مواقع نیز شاهد پایین آمدنشان برخی از مشاغل هستیم درحالی‌که مهارت‌آموزی نیاز اشتغال کشور است و می‌تواند تعالی و رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را به دنبال داشته باشد.

رازقی با بیان اینکه اتاق شیراز می‌تواند در چند بخش تعامل و همکاری خوبی با سازمان فنی و حرفه‌ای استان داشته باشد، گفت: این اتاق آمادگی دارد تا نیازهای مهارتی مشاغل استان را از طریق نیازسنجی مشترک با سازمان فنی و حرفه‌ای استخراج کند تا این سازمان زمینه لازم برای آموزش‌های تخصصی را فراهم آورد.

به عقیده او، سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمانی قوی و دارای بنیه علمی است که باید برای رفع مشکلات بازار کار کشور بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

رئیس اتاق شیراز، همچنین با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی به بخش صنعت و واحدهای تولیدی درباره استفاده از ظرفیت تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: این ماده‌قانونی ظرفیت خوب و گام مؤثری برای توسعه و ارتقای مباحث آموزشی و مهارتی در واحدهای تولیدی و صنعتی است.

توسعه مهارت‌آموزی در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای

حشمت کوشکی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس نیز در این دیدار گفت: هم‌اکنون 50 مرکز دولتی و 700 مرکز آزاد تحت مجموعه فنی و حرفه‌ای استان فارس فعال است و آموزش‌های آن علاوه بر این مراکز، در دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، کارخانه‌ها، صنوف و عشایر نیز ارائه می‌شود.

کوشکی با بیان اینکه امسال توسعه نهضت مهارت‌آموزی در دستور کار ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای در کشور قرار گرفته است ادامه داد: مهارت‌آموزی یکی از کاربردترین آموزش‌ها در بخش صنعت و تولید است زیرا ارتباط مستقیمی با کیفیت کالا و رونق تولید دارد و تلاش ما نیز بر ارائه خدمات آموزش موردنیاز و با کیفیت به بخش صنعت و تولید استان است؛ اما متأسفانه صنعتگران ما از خدمات ما از جمله مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار و فرصت قانونی تبصره 2 ماده 38 قانون اطلاعات کافی ندارند.

او افزود: تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مبنی بر بخشودگی مالیاتی آموزش مهارت‌های حرفه‌ای واحدهای تولیدی، ظرفیت خوبی برای استفاده بخش صنعت استان است که کمتر موردتوجه قرار گرفته است که امیدواریم بخش صنعت و واحدهای تولیدی استان بیش از گذشته نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس تصریح کرد: به‌منظور بهره‌مندی بیشتر بخش صنعت و تولید کشور، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و اتاق ایران تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌اند که پیرو آن سازمان فنی و حرفه‌ای در استان فارس نیز آماده همکاری همه‌جانبه با اتاق شیراز است.

به گفته کوشکی، 75 درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، عملی و متناسب با استانداردهای بین‌المللی است.


 

کد خبر 8262

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید