هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۱۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر گفت: ما بر آنیم تا با ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی و با تکیه‌ بر تاریخ و فرهنگ مشترک، مشارکت سازنده‌ای با همسایگان خود در حاشیه دریای خزر داشته باشیم.


غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر گفت: ما بر آنیم تا با ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی و با تکیه‌ بر تاریخ و فرهنگ مشترک، مشارکت سازنده‌ای با همسایگان خود در حاشیه دریای خزر داشته باشیم.


هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر (ICBC)، در روزهای 20 و 21 خردادماه سال جاری در مازندران برگزار می‌شود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در آغاز این اجلاس اظهار داشت: برگزاری این اجلاس فرصت‌ مغتنمی برای و تعامل همه‌جانبه کشورهای حاشیه دریای خزر درزمینه تجارت و همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌آورد.

متن کامل سخنرانی رئیس پارلمان بخش خصوصی در این اجلاس را در ادامه می‌خوانید:

حضار محترم

مفتخرم که در هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر در شهر سرسبز ساری حضورداشته و نکاتی را به سمع عزیزان برسانم.

روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ساحلی دریای خزر به مناسبت قرابت جغرافیایی و فرهنگی و شرایط کنونی سیاست بین‌المللی شاهد رشد چشمگیری بوده است و آنچه در این میان حائز اهمیت است تلاش مسئولین بلندپایه این کشورها جهت ترسیم پایه‌های مناسبات و توسعه زیرساخت‌های اساسی اقتصادی است. مبادلات تجاری بین این کشورها باعث افزایش بهره‌وری در تولیدشده و از طریق توسعه بخش‌های مزیت‌دار اقتصادی راه‌های دستیابی به رشد را مهیا می‌کند. به این منظور، در سال‌های اخیر تعاملات و ملاقات متقابل مقامات بلندپایه کشورهای این حوزه منجر به تبادل هیئت‌های مختلف در سطوح بالا در بخش‌های اقتصادی و تجاری شده که خود بیانگر دیدگاه مقامات عالی‌رتبه کشورها نسبت به اهمیت توسعه همگام و همه‌جانبه روابط ازجمله توسعه همکاری‌های تجاری است.

ما بر آنیم تا با ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی و با تکیه‌بر تاریخ و فرهنگ مشترک، مشارکت سازنده‌ای با همسایگان خود در حاشیه دریای خزر داشته باشیم. در این راستا، بخش خصوصی با تأکید بر توسعه اقتصادی و اجتماعی و مدیریت مؤثر و کارآمد منابع و با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی می‌کوشد تا نقش خود را در این حرکت روبه‌جلو ایفا ‌کند.

بهره‌برداری از دریای خزر و گسترش روابط تجاری کشورهای ساحلی آن، مستلزم همکاری همه‌جانبه این کشورها، داشتن زاویه دید گسترده و هدف انتفاع مشترک همه کشورهاست. لازم است با تعریف استراتژی‌های آینده‌نگرانه و برنامه‌ریزی صحیح این نعمت الهی را برای نسل‌های بعد حفظ کرده و زمینه را برای رفاه و توسعه در سواحل خزر به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و باشکوه‌ترین سواحل دنیا، با جاذبه‌ها و پتانسیل فراوان آماده‌سازیم.

برگزاری اجلاس حاضر فرصت‌ مغتنمی برای تعامل همه‌جانبه کشورهای حاشیه دریای خزر درزمینهٔ تجارت و همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌آورد. امیدواریم با بهره‌برداری هرچه‌تمام‌تر از فرصت پیش‌آمده بتوانیم با مدیریت و توسعه زیرساخت‌‌های لازم از قبیل شبکه حمل‌ونقل کشورهای ساحلی دریای خزر، تأمین امنیت حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل دریایی و دریانوردی، استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی، سازمان‌دهی خطوط کشتیرانی مسافری دریایی، بهره‌برداری و ساخت راه‌آهن، ترغیب سرمایه‌گذاری، تأسیس صندوق مشترک تأمین مالی پروژه‌های مشترک، حفاظت از محیط‌زیست و مبارزه با آلودگی محیط‌زیست در خزر، تعیین چهارچوبی قانونی برای فعالیت‌های ماهیگیری و حفاظت از آبزیان و ... فرصت‌ لازم جهت تبدیل این منطقه به یک بلوک اقتصادی قدرتمند را فراهم آوریم.

کشورهای ساحلی دریای خزر با دارا بودن مساحتی بالغ‌بر 22 میلیون کیلومترمربع، جمعیتی در حدود 256 میلیون نفر، حجم مبادلات تجاری 700 میلیارد دلاری، تولید ناخالص داخلی بالغ‌بر 4 تریلیون دلار و نرخ رشد اقتصادی متوسط 4.8 درصد از شرایط مناسبی برخوردارند.

ما بر این باوریم که در حال حاضر پتانسیل‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی زیادی در منطقه حاشیه دریای خزر وجود دارد که بالفعل شدن آن‌ها مستلزم ایجاد امکانات و تسهیلات جهت توسعه زیرساخت‌ها و انسجام در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، بانکی، سیاسی و سیاستی است و در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای گسترش مناسبات اعلام داشته است.

در شرایط حاضر و با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران عزم خود را بیش‌ازپیش برای پیشبرد منافع مشترک خود با کشورهای همسایه به‌خصوص کشورهای حوزه دریای خزر به کار بسته است. به این منظور اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر به‌عنوان پرچم‌دار این حرکت در بخش خصوصی، نقشی حیاتی در دستیابی به اهداف مشترک توسعه و رفاه جمعی دارند.

همکاری با ایران با توجه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده، ذخایر طبیعی و پتانسیل‌های متعدد اقتصادی، به‌عنوان سکویی برای دسترسی کشورها نه‌تنها به بازار داخل، بلکه بازار وسیع منطقه است. همکاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ساحلی دریای خزر درزمینهٔ ایجاد کریدور سبز گمرکی، ارائه تسهیلات صدور روادید تجاری، اکتشاف منابع آب‌های ژرف، مشارکت در طرح‌های عمرانی مانند ساخت پل، سد، تونل و بازسازی بزرگراه‌ها و جاده‌ها، کشت فرا سرزمینی، سوآپ گندم و گاز، صادرات محصولات کشاورزی، مواد غذایی و انواع کالاهای مصرفی با حمایت دولت ج.ا.ایران از اقدامات قابل‌تقدیر جهت تسهیل تجارت عاملین اقتصادی و بخش‌های خصوصی است.

امیدوارم با انجام تعاملات مشترک و همکاری‌های سازنده، بتوانیم شاهد گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی کشورهای این منطقه باشیم.

بخش خصوصی آماده مشارکت سازنده با همسایگان خود در حاشیه دریای خزر است

بخش خصوصی آماده مشارکت سازنده با همسایگان خود در حاشیه دریای خزر است

بخش خصوصی آماده مشارکت سازنده با همسایگان خود در حاشیه دریای خزر است

 

کد خبر 8366

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید