هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ۱۹:۱۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

عضویت ایران در پیمان اوراسیا، وجود پرواز مستقیم بین آلماتی و تهران، اشتراکات فرهنگی بین ایران و قزاقستان و علاقه‌مندی دولت‌های دو کشور به تقویت سطح روابط تجاری از جمله ظرفیت‌هایی بودند که در دیدار سفیر قزاقستان در تهران با رئیس اتاق ایران، به عنوان دلایل ضرورت گسترش سطح مناسبات اقتصادی دو کشور مطرح شد.


عضویت ایران در پیمان اوراسیا، وجود پرواز مستقیم بین آلماتی و تهران، اشتراکات فرهنگی بین ایران و قزاقستان و علاقه‌مندی دولت‌های دو کشور به تقویت سطح روابط تجاری از جمله ظرفیت‌هایی بودند که در دیدار سفیر قزاقستان در تهران با رئیس اتاق ایران، به عنوان دلایل ضرورت گسترش سطح مناسبات اقتصادی دو کشور مطرح شد.


سفیر جدید قزاقستان در تهران که حدود سه ماه از آغاز ماموریتش در ایران می‌گذرد طی دیدار با رئیس اتاق ایران به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد، اشاره کرد. هرچند در این نشست شناسایی موانع و دلایلی که از رشد این مناسبات جلوگیری می‌کند به عنوان اولین گام در بهبود سطح روابط اقتصادی، مطرح شد.

اسخت ارازبار، سفیر قزاقستان در تهران، در ابتدا از سفرهای متعدد خود به استان‌های ایران برای آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای کشور سخن گفت. بر اساس اظهارات وی دولت جدید این کشور، سیاست‌های اقتصادی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و به همه سفارتخانه‌های خود در دیگر کشورها مأموریت داده تا در راستای بهبود وضعیت تجارت خارجی قزاقستان، قدم بردارند. این کشور علاقه بسیاری به همکاری‌های اقتصادی با ایران دارد و در تلاش است تا راهکارهای تحقق این هدف مهم را پیدا کند.

سفیر قزاقستان در تهران همچنین از حضور چند شرکت بزرگ ایرانی در این کشور و سرمایه‌گذاری‌های گسترده توسط آنها در قزاقستان خبر داد و افزود: چندین شرکت قزاقستانی نیز در ایران سرمایه‌گذاری کرده و خوشبختانه همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، از جمله شرکتی در استان کردستان که در بخش معدن فعال است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قصد دارد در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری دیگری هم داشته باشد.

به باور وی آنچه در این شرایط اهمیت دارد این است که دو کشور با شناخت از یکدیگر بدانند از کجا شروع کرده و روی چه بخش‌های تمرکز بیشتری داشته باشند.

ارازبار در ادامه از دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست سران کشورهای ساحلی خزر و توافق برای استفاده دولت قزاقستان از ظرفیت‌های دو بندر امیرآباد در سواحل شمال و شهید رجائی در سواحل جنوبی ایران خبر داد و افزود: به تازگی از این دو بندر دیدار کردم و قرار شد زمین‌هایی را در اختیار ما قرار دهند و با سرمایه‌گذاری دولت قزاقستان، ترمینال‌هایی برای سهولت تجارت محصولات این کشور، راه‌اندازی کنیم. البته دولت ایران پیشنهاد داد در صورت علاقه‌مندی می‌توانیم از بندر چابهار نیز استفاده کنیم.

وی با تأکید بر روابط دوستانه طولانی‌مدت بین ایران و قزاقستان تصریح کرد: این دو کشور همواره روابط دوستانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند و حتی در دوران تحریم علیه ایران نیز این روابط به قوت خود باقی ماند، بنابراین هیچ‌گونه نگرانی برای تقویت مناسبات اقتصادی بین دو کشور وجود ندارد.

سفیر قزاقستان در تهران همچنین از راه‌اندازی پرواز مستقیم بین آلماتی و تهران سخن گفت و آن را نکته کلیدی برای گسترش سطح مناسبات بین دو کشور دانست.

ارازبار در نهایت از رئیس اتاق ایران درخواست کرد تا زمینه برگزاری همایشی را با حضور شرکت‌های علاقه‌مند به کار در قزاقستان و هیاتی از مسئولان و فعالان اقتصادی این کشور، فراهم کند.

ظرفیت‌های تجاری ایران و قزاقستان تنها به کشاورزی محدود نشود

غلامحسین شافعی در واکنش به این خواسته سفیر قزاقستان در تهران، گفت: اتاق ایران از برگزاری این همایش استقبال می‌کند چراکه بر این باور است برای گسترش سطح روابط تجاری بین دو کشور باید فعالان اقتصادی دو کشور از یکدیگر شناخت کامل داشته باشند و این شناخت از طریق همین همایش‌ها به دست می‌آید. از طرف دیگر باید هیات های تجاری بین دو کشور رفت‌وآمد کنند.

شافعی خاطرنشان کرد: در این همایش باید علاوه بر اشاره به مشکلات و آسیب‌شناسی، لازم است، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز تهیه و در اختیار دولت‌های دو طرف قرار دهیم.

وی در ادامه از ثبات سیاسی و اقتصادی حاکم بر این کشور سخن گفت و بر وضعیت مطلوب قزاقستان از نظر رشد اقتصادی تأکید کرد. رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین به اشتراکات فرهنگی بین ایران و قزاقستان اشاره و تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی زیادی با قزاقستان کار می‌کنند و حتی در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در واقع به دلیل روابط مستحکم سیاسی بین دو کشور، این سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفته است.

به باور شافعی قبل از هر اقدامی باید به این سئوال پاسخ داد که چرا علی‌رغم این میزان علاقه‌مندی برای همکاری بین دو کشور و از سویی اراده دو کشور برای تحقق این هدف مهم، همچنان نتوانسته‌ایم برای بهبود وضعیت روابط تجاری، قدمی برداریم؟

رئیس اتاق ایران در ادامه یادآور شد: توسعه و تقویت روابط اقتصادی عامل اصلی پایداری روابط سیاسی بین دو کشور است.

شافعی همچنین به لزوم انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و قزاقستان اشاره و تأکید کرد: اگر این قرارداد به امضا برسد به‌یک‌باره حجم روابط دو کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی بیشترین حجم تجارت بین دو کشور را مربوط به حوزه کشاورزی دانست و تأکید کرد: ایران و قزاقستان می‌توانند در بخش‌های متنوع زیادی با یکدیگر همکاری کرده و نباید سطح مناسبات خود را تنها به یک حوزه محدود کنند.


 

کد خبر 8380

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید