هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگویب استان پیشنهاد داد برای حفظ صادرات به عراق در ایام نزدیک به اربعین، کارگروه راه‌اندازی بازارچه‌های جدید چیلات و چنگوله این استان با کشور عراق ایجاد شود.


شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگویب استان پیشنهاد داد برای حفظ صادرات به عراق در ایام نزدیک به اربعین، کارگروه راه‌اندازی بازارچه‌های جدید چیلات و چنگوله این استان با کشور عراق ایجاد شود.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: برای حفظ صادرات به عراق در ایام نزدیک به مراسم اربعین، باید کارگروه راه‌اندازی بازارچه‌های جدید چیلات و چنگوله این استان با کشور عراق ایجاد شود.

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: با توجه به پیگیری‌های مقامات ارشد استان برای تسریع در راه‌اندازی بازارچه‌های چنگوله و چیلات ضرورت دارد که کارگروهی برای راه‌اندازی این دو بازارچه در استان تشکیل شود تا در نشست‌های تخصصی با طرف عراقی پیگیر ایجاد این بازارچه‌ها قبل از اربعین باشد.

او ادامه داد: بخش خصوصی استان ایلام تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که قبل از اربعین بتوان از این بازارچه‌ها کالاهای موردنیاز طرف عراقی را به بازار کشور همسایه صادر شود.

رئیس اتاق ایلام گفت: در جریان برگزاری آیین‌های ویژه اربعین بیش از یک ماه مرز تعطیل می‌شود که باید با ایجاد بازارچه‌های جدید به‌عنوان بازارچه پشتیبان مرز مهران از تعطیلی صادرات کالا جلوگیری کنیم.

فروتن همچنین به سفر هیات اقتصادی و تجاری کشور عراق در هفته گذشته به استان ایلام اشاره کرد و گفت: این هیات 9 نفره جلسات و نشست‌های مطلوبی با اعضای اتاق بازرگانی و تجار و بازرگانان، مدیران دستگاه‌های اجرایی حوزه اقتصاد و همچنین بازدید از شهرک‌های صنعتی، بیمارستان کوثر، بازدید از ظرفیت‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین پارک علم و فناوری داشتند.

او اظهار کرد: نتیجه این نشست‌ها منجر به تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه بین اتاق ایلام با اتاق‌های بازرگانی بابل، دیوانیه و دیالی عراق شد.

رئیس اتاق ایلام گفت: مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه شامل تلاش طرفین برای افزایش، تقویت و توسعه تجارت و مراودات اقتصادی و صدور خدمات فنی مهندسی با یکدیگر و همچنین تشویق، حمایت و تسهیل اعزام هیات‌های تجاری و صادرات و واردات و بازدید بازرگانان دو طرف به‌صورت گروهی و فردی است.

فروتن افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه طرفین باید برای برگزاری یا مشارکت در نمایشگاه‌های استانی و تخصصی در ایران و عراق به‌منظور بهبود و گسترش همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر همکاری لازم داشته باشند.

او به موضوع بعدی جلسه مبنی بر تعیین کمیته بررسی و اجرای دستورالعمل چگونگی به‌کارگیری مشاوران مستقر در مرکز کسب‌وکار در روند توسعه صنعتی جهت رونق تولید اشاره کرد و گفت: این مراکز با هدف ارائه خدمات مطلوب به واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی در زمینه کسب‌وکار، توسعه اشتغال، بازسازی و تأمین سرمایه در گردش و عارضه‌یابی و بهره‌وری ایجاد می‌شوند.

رئیس اتاق ایلام افزود: با توجه به فعالیت این مرکز در ایلام پیشنهاد می‌شود که برای بهره‌وری مناسب در حوزه تولید، فرایند استفاده از ظرفیت حداکثری این مرکز در استان ایلام نیز بررسی شود.

استاندار ایلام نیز در این نشست بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های مرزی کشورمان با عراق تأکید کرد و گفت: ایجاد کارگروهی برای پیگیری ایجاد بازارچه‌های جدید چیلات و چنگوله با طرف عراقی ضروری است و باید در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

قاسم سلیمانی دشتکی گفت: کارگروه باید کارهای لازم را برای پیگیری ایجاد بازارچه‌های جدید چیلات و چنگوله از طریق همتایان خود با عراق دنبال کنند تا به هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: در نشست اخیر هیات دولت کشورمان بازارچه و گذر مرزی چیلات به تصویب رسیده و خوشبختانه کلیه امکانات زیرساختی در این منطقه فراهم است که باید تلاش شود که طرف عراقی نیز پای‌کار بیاید.

سلیمانی دشتکی تأکید کرد: ضرورت دارد که با همکاری مسئولان استانی عراق هر چه زودتر کارهای لازم به‌منظور ازسرگیری صادرات در بازارچه چنگوله و چیلات عملیاتی شود تا در زمان برگزاری آیین‌های ویژه محرم، صادرات کالا به کشور همسایه تعطیل نشود.

او افزود: قرار است استاندار واسط در آینده نزدیک به استان ایلام سفر داشته باشد که موضوع فعالیت بازارچه‌های جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

استاندار ایلام همچنین خواستار استفاده از توان مشاوران قانونی و دارای مجوز در اجرای طرح‌ها شد و گفت: سازوکارهای قانونی برای فعالیت مرکز مشاوره صنعتی باید مشخص شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: مرکز کسب‌وکار فعال در شهرک صنعتی استان باید در کمیته کارشناسی روند فعالیت شرکت‌ها و سازوکارهای قانونی آنها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

یاراله نصیری بیان کرد: شرکت‌های مشاوره علاوه بر کسب اخذ مجوز باید در راستای استفاده از فناوری‌ها نوین کار و استفاده حداکثری از بهره‌وری را بر عهده گیرند.

او خواستار کمیته‌ای برای بررسی فعالیت مشاوران فضای کسب‌وکار در شهرک‌ها شد.

قدرت فیض الهی افزود: این کمیته می‌تواند سازوکارهای لازم و نحوه فعالیت مشاوران را منطبق با قوانین و دستورالعمل‌ها بررسی و نتیجه را برای نتیجه نهایی به ستاد اقتصاد مقاومتی اعلام کند.

در این نشست مصوب شد که کمیته‌ای متشکل از معاونان عمرانی و اقتصادی استاندار به همراه رئیس اتاق ایلام برای ایجاد بازارچه‌های جدید چیلات و چنگوله از طریق همتایان خود در عراق قبل از اربعین تشکیل و جلسات مختلفی در مرز برای تحقق این مهم داشته باشند.

همچنین مصوب شد که کتاب ظرفیت‌های اقتصادی استان ایلام که به زبان فارسی تهیه شده به زبان عربی نیز ترجمه و با همکاری استانداری، اتاق بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، سازمان صمت و شهرک‌های صنعتی تدوین و چاپ شود.

ایجاد کمیته‌ای متشکل از معاون اقتصادی استاندار و نمایندگان اتاق بازرگانی، سازمان صمت، امور اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای بررسی وضعیت استفاده از توان مشاوران صنعتی تشکیل و تعیین وظایف مرکز کسب‌وکار نیز از دیگر مصوبات این نشست بود.


 

کد خبر 8708

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید