هدر بالا
امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۴۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به وعده معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر این دستور که اگر مباحث اقتصادی، پیوست نظر اتاق بازرگانی را نداشته باشد در دولت مطرح نشود، گفت: نماینده بخش خصوصی در محافل تصمیم‌گیری و ساختارهای سیاست‌گذاری باید از سوی اتاق بازرگانی تعیین شود.


غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به وعده معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر این دستور که اگر مباحث اقتصادی، پیوست نظر اتاق بازرگانی را نداشته باشد در دولت مطرح نشود، گفت: نماینده بخش خصوصی در محافل تصمیم‌گیری و ساختارهای سیاست‌گذاری باید از سوی اتاق بازرگانی تعیین شود.


رئیس اتاق ایران بر لزوم تعیین نماینده بخش خصوصی در محافل و شوراهای دولتی و ساختارهای سیاست‌گذاری، از سوی اتاق بازرگانی تأکید کرد.

غلامحسین شافعی در دومین نشست کمیسیون تجارت اتاق مشهد که با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت و هیات همراه وی برگزار شد، به جلسه اخیر با معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت در اتاق ایران اشاره کرد و گفت: اسحاق جهانگیری در آن جلسه اعلام کرد که دستور خواهد داد تا ازاین‌پس هر بحثی که با محوریت مسائل اقتصادی باشد، چنانچه پیوست اخذ نظر اتاق بازرگانی را نداشته باشد، در دولت مطرح نشود.

او با اظهار امیدواری نسبت به اینکه وعده این مقام مسئول محقق شود، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در همان جلسه قول مساعدی برای اجرای این دستور داد و ما هم از جهانگیری خواستیم تا نمایندگان بخش خصوصی در مجامع و شوراها توسط اتاق تعیین شوند.

شافعی با تأکید بر اینکه نباید مرجع دیگری، بنا به سلیقه خود نماینده بخش خصوصی را برای حضور در ساختارهای تصمیم‌ساز تعیین کند، گفت: برای این منظور اتاق باید به‌طور مکتوب نماینده خود را در محافل و مجامع مشخص نماید تا نظرات این بخش به‌خوبی منعکس شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری از سخنان خود نقبی به ضیافت افطاری رئیس‌جمهور در ماه رمضان امسال زد و با یادآوری درخواست صریح فعالان اقتصادی برای اجرای کامل قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، تصریح کرد: مطلع شدیم که رئیس‌جمهور در این زمینه اقدامی انجام داده و قصد دارد در معاونت اقتصادی خود، ساختاری را با محوریت بهبود محیط کسب‌وکار ایجاد کند و در حتی این زمینه با ما تماسی انجام شد و اعلام کردند که اتاق می‌تواند گزینه موردنظر خود را برای تصدی پست مذکور معرفی کند.

به عقیده شافعی، این اقدام، امیدی را برای انتقال صدای بخش خصوصی به ساختارهای تصمیم‌ساز کشور، ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق ایرآن‌همچنین سفر رئیس سازمان توسعه تجارت و هیات همراه وی به دوغارون را بسیار مهم و فرصتی مغتنم برای اتاق عنوان کرد و گفت: یک گام مهم دولت و بخش خصوصی باید اولویت‌دهی به امر توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه باشد.

شافعی با بیان اینکه این مهم در حال حاضر در دستور کار دولت قرار گرفته است، افزود: باید بپذیریم که در شرایط فعلی یکی از راه‌های تنفس اقتصادی ما، تأکید و توجه ظرفیت‌های تعامل تجاری با همسایگان است، به‌ویژه اگر به تجارت پایاپای و مطلوبی با این کشورها برسیم، می‌تواند اثرگذاری زیادی را ایجاد کند. حدود یک ماه پیش نیز رئیس مجلس دراین‌ارتباط مأموریتی به اتاق بازرگانی واگذار کرد و به همین منظور هفته پیش به مسکو سفر کردم و مذاکرات خوبی در آن سفر انجام گرفت.

او بر لزوم تجهیز اتاق‌های مشترک برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه تأکید و اظهار کرد: تشکل‌های مرتبط باید از وضعیت کنونی بهره بگیرند تا در اجرای سیاست‌ها پیشرو باشند. امید داریم که اتاق‌های مشترک و تشکل‌ها دراین‌ارتباط برنامه‌ای به اتاق بازرگانی و دولت ارائه دهند و امکانات و حمایت‌های موردنظر برای خراسان و اتاق‌های مشترک مستقر در این استان را جذب نمایند و در این موقعیت کاری شایسته را به سرانجام مطلوبی برسانند.


 

کد خبر 8712

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید