هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ۲۱:۴۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دبیرکل اتاق ایران در نشست با رئیس گروه دوستی پارلمانی غنا و ایران به ظرفیت‌های همکاری موجود بین دو کشور اشاره کرد. به اعتقاد وی ایران و غنا می‌توانند در حوزه کشت فراسرزمینی، معدن، تولید صنایع غذایی، ساخت‌وساز و خدمات فنی مهندسی با یکدیگر همکاری کنند.


دبیرکل اتاق ایران در نشست با رئیس گروه دوستی پارلمانی غنا و ایران به ظرفیت‌های همکاری موجود بین دو کشور اشاره کرد. به اعتقاد وی ایران و غنا می‌توانند در حوزه کشت فراسرزمینی، معدن، تولید صنایع غذایی، ساخت‌وساز و خدمات فنی مهندسی با یکدیگر همکاری کنند.


رئیس گروه دوستی پارلمانی غنا و ایران با دبیرکل اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست زمینه‌های سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ایرانی در غنا مورد توجه و تأکید قرار گرفت. بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد مهم‌ترین مانعی که در برابر همکاری و مبادلات بین دو کشور وجود دارد به حوزه حمل‌ونقل مربوط می‌شود.

علیرضا اشرف، با اشاره به علاقه بخش خصوصی ایرانی برای کار و سرمایه‌گذاری در غنا، راه‌سازی و ساختمان‌سازی را از جمله زمینه‌های مساعد برای همکاری بین دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر خدمات فنی مهندسی، شرکت‌های ایرانی می‌توانند در ایجاد نیروگاه‌های حرارتی نیز فعالیت کنند.

وی همچنین از فراهم بودن زمینه تأسیس کارخانه‌های فرآوری و تولید مواد غذایی در غنا خبر داد و گفت: این کارخانه‌ها می‌توانند علاوه بر اشتغال‌زایی، محصولات خود را به دیگر کشورها نیز صادر کنند. البته در این رابطه موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف و بسترهای قانونی آن نیز مهیا شود.

به اعتقاد دبیرکل اتاق ایران اگر خطوط کشتیرانی منظم بین بنادر ایران و غنا شکل بگیرد بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات برطرف می‌شود و از طرفی جایگاه و موقعیت اقتصادی غنا در آفریقا تقویت خواهد شد.

عبدالعزیر مونیرو، رئیس گروه دوستی پارلمانی غنا و ایران ضمن استقبال از پیشنهادهایی که مطرح شده از علاقه دولت غنا برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران خبر داد و تأکید کرد: معدن، کشاورزی و انرژی، حوزه‌هایی هستند که ایران می‌تواند با تمرکز بر روی آنها سطح مناسبات دو کشور را افزایش دهد.

به اعتقاد مونیرو اقدامات خوبی توسط دولت غنا در حوزه معدن انجام شده که بخش خصوصی ایران می‌تواند با توجه به تجهیزات مدرنی که در اختیار دارد، روی معادن با مقیاس متوسط به ویژه معادن طلا، منگنز، آهن و غیره سرمایه‌گذاری کند.

وی از برخی تلاش‌های شرکت‌های معدنی این کشور برای فرآوری منگنز و صادرات آن به صورت فرآوری شده، سخن گفت و تأکید کرد: این کشور به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه معدن نیاز دارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی غنا و ایران از نیاز این کشور به حدود 2 میلیون واحد مسکونی خبر داد و آن را فرصتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران در غنا دانست. بر اساس اظهارات مونیرو تاکنون دو شرکت ایرانی در حوزه فراوری کاکائو در غنا اعلام آمادگی کردند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد دارند محصولات خود را به کشورهای غرب آسیا نیز صادر کنند. همچنین در بخش تراکتورسازی نیز قرار است یک شرکت ایرانی کارخانه مونتاژ تراکتور در این کشور دایر کند.

او در ادامه ضمن تشویق فعالان اقتصادی ایرانی برای حضور در غنا از مشوق‌های مالیاتی که دولت غنا برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است، سخن گفت.

در ادامه علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان که اتاق معین غنا نیز به شمار می‌آید گزارشی از فعالیت‌های خود در این کشور ارائه داد. این فعال اقتصادی از تأسیس مرکز تجاری که به همت این اتاق در غنا قرار است طی یک ماه آینده فعالیت خود را شروع کند، خبر داد.

زبردست با اشاره به سفر اخیر وزیر کشاورزی به غنا و برخی توافق‌هایی که در این سفر انجام شده است، تشریح کرد: طبق همین توافق‌ها زمینی به وسعت 50 هزار هکتار در اختیار ما قرار گرفت و تعدادی کشاورز از استان‌های مختلف این کشور در این زمین فعالیت خود را شروع کردند. از طرفی طی همین سفر کلنگ تأسیس کارخانه سیمان زده شد هرچند متأسفانه تا به امروز مجوزهایی که برای ادامه کار لازم بود، صادر نشده است.

وی برای ترتیب نیروی انسانی مجرب در این کشور اعلام آمادگی کرد و گفت: نیاز اولیه برای توسعه همکاری بین دو کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف است که در این زمینه نیز ایران آمادگی اعزام اساتید و برگزاری دوره‌های آموزشی لازم را دارد.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق همدان تا دو ماه آینده یک گروه از فعالان حوزه خدمات فنی مهندسی ایران نیز در این کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

زبردست از نیاز غنا به تأمین گاز LPG نیز سخن گفت و ادامه داد: بر اساس آنچه در سفر وزیر کشاورزی به این کشور مطرح شد، قرار است مخازن گاز توسط دولت غنا تهیه و تقویت شود و ایران روی تأمین و توزیع گاز سرمایه‌گذاری کند.

مرکز تجاری ایران در غنا، شهریورماه افتتاح می‌شود

مرکز تجاری ایران در غنا، شهریورماه افتتاح می‌شود

 

کد خبر 8721

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید