هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نشست بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری ایران و هندوستان با حضور سرکنسول ایران در حیدرآباد هند و فعالان اقتصادی بوشهر برگزار و راه‌های توسعه مبادلات دو کشور بررسی شد.


نشست بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری ایران و هندوستان با حضور سرکنسول ایران در حیدرآباد هند و فعالان اقتصادی بوشهر برگزار و راه‌های توسعه مبادلات دو کشور بررسی شد.


نشست بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری ایران و هندوستان با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند و فعالان اقتصادی در محل اتاق بوشهر برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: ایران و هند روابط تاریخی طولانی با یکدیگر دارند و اشتراکات فرهنگی و تمدنی بسیاری میان دو کشور در طول تاریخ وجود داشته است.

خورشید گزدرازی در نشست بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایران و هند افزود: روابط ایران و هند به‌طور صرف، سیاسی اقتصادی یا حتی تاریخی نیست بلکه ارتباط دو تمدن بزرگ است که تأثیر فراوانی بر یکدیگر گذاشته‌اند.

او با اشاره به تداوم روابط دو کشور ایران و هند اضافه کرد: باوجود فراز و نشیب‌ها، تاکنون رابطه خوبی فی‌مابین ایران و هند حاکم است و پیشرفت‌های اقتصادی عظیم کشور هندوستان در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی اطلاعات، صنایع فولادسازی، خودروسازی، داروسازی و کشاورزی در چند سال اخیر رشد اقتصادی هند را بر ۶.۸ دهم درصد در سال ۲۰۱۸ رساند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۲ به رشد اقتصادی هشت درصد در سال نیز دست پیدا کند.

گزدرازی افزود: کشور هند نیاز زیادی به محصولات معدنی از جمله پودر گچ، کربنات کلسیم، تولیدات دریایی و آبزیان دارد و در زمینه کودهای شیمیایی کشاورزی نیز این کشور به خاطر فعالیت‌های گسترده که در زمین‌های مستعد پهناور خود انجام می‌دهد از کشورهای پرمصرف است و بنابراین به تولیدات ایران در این زمینه نیازمند است.

او اضافه کرد: هند از بین مشتریان خرمای ایران بزرگ‌ترین خریدار است و به‌طور مستمر هرساله میزان قابل‌توجهی خرما از ایران به کشورش وارد می‌کند.

رئیس انجمن خرما استان بوشهر نیز در این نشست با اشاره به نقش خرما در بازار کشور هند یادآور شد: هند با واردات سالانه ۵۰۰ هزار تن خرما از بزرگ واردکنندگان این محصول در جهان است.

کاوسی افزود: هند از شهریور پارسال تا مرداد امسال حدود ۱۵۷ هزار تن خرما از ایران وارد کرده که تنها پنج هزار تن آن سهم استان بوشهر است.

او ادامه داد: با توجه به بالا بودن تعرفه صادرات این محصول به هند کاهش تعرفه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش حجم صادرات خرمای ایران به هند شود.

در پایان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند گفت: تحریم‌ها یک سری موانع را فراروی توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور ایجاد کرده که باید با همفکری زمینه حل آنها فراهم گردد.

محمد حق‌بین قمی افزود: هندی‌ها در هر کاری که ۱۵ درصد منافع آن، سهم کشورشان شود آماده همکاری هستند که باید با تدابیر لازم زمینه استفاده از ظرفیت‌های موجود فراهم شود.

وی عنوان کرد: هشت سال است که متوسط رشد اقتصادی هند ۸ درصد است ولی هنوز بر اساس شاخصه‌های رشد با توجه به فقر و عقب‌ماندگی جا برای رشد این شاخص وجود دارد.

حق‌بین قمی ادامه داد: حوزه حقوقی سرکنسولگری ایران در حیدرآباد هند ۶ ایالت آندرا پرادش، بودیشا، تلانگالا، کارناتاکا و کرالا است که جمعیت مجموع آنها حدود ۴۵۰ میلیون نفر است و این میزان جمعیت ظرفیت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری بین بوشهر و ایالت‌های جنوبی هند است.


 

کد خبر 8729

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید