هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۳۰
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست فعالان اقتصادی کرمانشاه با هیات تجاری اتاق بازرگانی بابل عراق، گفت: برای حفظ حجم فعلی تجارت با عراق و افزایش آن، چند استراتژی در پیش گرفته شده است ضمن اینکه با توافق دولت‌های ایران و عراق، در سه نقطه از مرزهای مشترک دو کشور مراکز تجاری ایجاد می‌شود.


کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست فعالان اقتصادی کرمانشاه با هیات تجاری اتاق بازرگانی بابل عراق، گفت: برای حفظ حجم فعلی تجارت با عراق و افزایش آن، چند استراتژی در پیش گرفته شده است ضمن اینکه با توافق دولت‌های ایران و عراق، در سه نقطه از مرزهای مشترک دو کشور مراکز تجاری ایجاد می‌شود.


عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به حجم ۹ میلیارد دلاری صادرات ایران به عراق در سال گذشته، گفت: رقم تجارت ایران و عراق در یک سال اخیر جهش قابل‌توجهی داشته و کرمانشاه نیز با رقم حدود سه میلیارد دلار صادرات به عراق سهم بسزایی از این مبادلات تجاری را به خود اختصاص داده است.

کیوان کاشفی در نشست فعالان اقتصادی کرمانشاه با هیات تجاری اتاق بازرگانی بابل عراق، ضمن تأکید بر لزوم حفظ این میزان صادرات به عراق و افزایش آن افزود: برای تحقق این هدف چند استراتژی مهم در پیش گرفته‌ایم که اولین و مهم‌ترین آن، صادرات مواد اولیه به عراق است ضمن اینکه برنامه داریم سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عراق را نیز افزایش دهیم.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: برنامه دیگر استفاده از مرزهای مشترک عراق است زیرا ایران از بین تمام کشورهای همسایه بیشترین مرز را با عراق دارد و ما نیز باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم.

 او با بیان اینکه اخیراً دو دولت ایران و عراق به توافق رسیدند که مراکز تجاری را در سه نقطه از مرزهای مشترک دو کشور ایجاد کند، یادآور شد: مقرر شد یک نقطه از این مراکز در مرزهای استان کرمانشاه باشد.

 عضو هیات رئیسه اتاق ایران از برنامه‌ریزی برای واردات از کشور عراق به ایران هم خبر داد و گفت: به دلیل صادراتی که به کشور عراق داریم هم ارز کافی در این کشور داریم و هم شرکت‌های فعال زیادی در عراق داریم که می‌توانند به افزایش واردات از این کشور کمک کنند.

 کاشفی بر لزوم افزایش ترانزیت بین دو کشور هم تأکید کرد و با بیان اینکه ایران و عراق ظرفیت قابل‌توجهی در ترانزیت منطقه دارند، گفت: امکان افزایش ترانزیت بین دو کشور تا پنج برابر میزان فعلی وجود دارد.

او با بیان اینکه باید از ظرفیت گردشگری، به‌ویژه توریسم درمانی و زیارتی نیز بین دو کشور استفاده کنیم، اظهار کرد: به دلیل علایق مشترک بین مردم ایران و عراق باید به بعد توریست برای افزایش تعاملات بین دو کشور بیشتر توجه کنیم.

 به عقیده کاشفی، امروز مبادلات توریست بین دو کشور ایران و عراق بسیار بیشتر شده و توافقات بین سران دو کشور برای در نظر گرفتن تسهیلات روادید بین دو کشور به این موضوع کمک کرده است.

 او ابراز امیدواری کرد به‌زودی به دلیل درهم‌تنیدگی که بین مردم دو کشور وجود دارد شاهد از بین رفتن ویزا برای تردد بین ایران و عراق باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه از ایران و عراق به‌عنوان دو کشور بزرگ و ثروتمند منطقه یاد کرد و ادامه داد: ما با دقت تحولات اقتصادی و سیاسی عراق را پیگیری می‌کنیم و اکنون که ثبات و آرامش در این کشور فراهم شده است باید به دنبال افزایش تعاملات بین دو کشور باشیم.

 او خاطرنشان کرد: مردم دو کشور نیز می‌توانند از مزیت‌های این تعاملات بیشتر استفاده کنند و این عزم بین مسئولین دو کشور نیز وجود دارد که شرایط را برای تعاملات بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر فراهم کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق نیز به نمایندگی از فعالان اقتصادی این استان در ادامه این نشست برای کمک به تأمین کالاهای وارداتی موردنیاز ایران اعلام آمادگی کرد و با اشاره به مراودات تجاری که بین ایران و عراق وجود دارد، گفت: سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار کالا از ایران به عراق صادر شده که ۹ میلیارد دلار آن کالاهای مصرفی و مابقی شامل نفت، گاز و ... بوده است.

صادق هاشم فاضل ادامه داد: این میزان صادرات می‌تواند تا سطح ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

او با اشاره به برنامه‌هایی که برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و عراق وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به عراق توافقاتی بین سران دو کشور صورت گرفت که یکی از موارد آن ایجاد سه منطقه آزاد در نوار مرزی ایران و عراق است.

 هاشم فاضل ادامه داد: ما به‌عنوان بخش خصوصی به دولت عراق فشار وارد می‌کنیم که این توافقات بین دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود و ویژگی‌ها، موقعیت دقیق و مساحت این مناطق هرچه سریع‌تر مشخص شود.

 رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک را کمک به صادرات مجدد به جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: ما این آمادگی را داریم در شرایطی که ایران برای واردات برخی کالاها محدودیت دارد را به عراق وارد کرده و بدون سود به ایران صادرات مجدد کنیم.

 او تأکید کرد: البته در این زمینه محدودیت‌های قانونی داریم اما به دنبال رفع این محدودیت‌ها هستیم.

 به گفته هاشم فاضل، برقراری صادرات مجدد به جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند به فعال شدن واردات کالا به عراق کمک کند و هم کمکی به جمهوری اسلامی ایران در این شرایط باشد.

او همچنین بر لزوم سرمایه‌های گذاری‌های مشترک بین ایران و عراق تأکید کرد و افزود: درخواست ما این است که خطوط تولید و مونتاژ کالاها توسط تجار ایرانی در عراق راه‌اندازی شود و یا خط تولید کارخانه‌هایی که در زمینه تولید کالا برای صادرات به عراق فعالیت دارند به داخل عراق جابه‌جا شود.

رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق با اشاره به مزیت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور دارد، یادآور شد: این امر کمک می‌کند هم تولید ملی در عراق افزایش یابد هم نیروهای کار دو کشور مشغول به کار شوند و هم تجار ایرانی با هزینه کمتری دسترسی به بازار عراق داشته باشند.

 به گفته او وقتی‌که کالاهای ایرانی در عراق تولید شود هم از هزینه‌های گمرکی معاف خواهد شد، هم هزینه‌های حمل‌ونقل بسیار کاهش می‌یابد و به‌علاوه این کالاها بدون واسطه در بازار عراق عرضه خواهد شد.

هاشم فاضل از مشوق‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در عراق در نظر گرفته شده نیز یاد کرد که شامل معافیت‌های مالیاتی، تضمین خروج سرمایه اولیه و ... است.

او با بیان اینکه کرمانشاه و بابل می‌توانند باوجود مزیت‌هایی که دارند همکاری‌های خود را گسترش دهند، گفت: کرمانشاه توانمندی‌های زیادی دارد که در بازدیدهای اخیری که از واحدهای تولیدی استان داشتیم بیش‌ازپیش به این مزیت‌ها پی بردیم.


 

کد خبر 8732

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید