هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ ۲۰:۳۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

همکاری بین اتاق‌های بازرگانی ایران و بلغارستان، ارائه تسهیلات ویژه به شرکت‌های حمل‌ونقلی بلغارستان برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و صوفیه از جمله موضوعات مورد تاکید در همایش معرفی فرصت‌های تجارت با بلغارستان در اتاق ایران بود.


همکاری بین اتاق‌های بازرگانی ایران و بلغارستان، ارائه تسهیلات ویژه به شرکت‌های حمل‌ونقلی بلغارستان برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و صوفیه از جمله موضوعات مورد تاکید در همایش معرفی فرصت‌های تجارت با بلغارستان در اتاق ایران بود.


همایش معرفی فرصت‌های تجارت با بلغارستان به همت کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان و با حضور نایب‌رئیس اتاق ایران، سفیر ایران در صوفیه و سرپرست سفارت بلغارستان در تهران برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به روابط دوستانه و طولانی مدت دو کشور، بر لزوم استفاده از تهاتر و تعریف سازوکارهای جدید برای گسترش سطح مناسبات بین دو کشور تأکید شد.

سعید هادئی، رئیس کمیته بازرگانی ایران و بلغارستان هدف از برگزاری این نشست را آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به بازار بلغارستان برای سرمایه‌گذاری و تجارت با این کشور عنوان کرد.

در ادامه حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران به فعالیت‌های سفارت ایران در صوفیه اشاره و تأکید کرد: سفارت همواره همکاری‌های نزدیکی با اتاق ایران داشته و فعالان اقتصادی توانسته‌اند از خدمات سفارت ایران در این کشور بهره‌مند شوند.

وی همچنین به برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در سطح وزیر و فعالیت امیدوارکننده کمیته فعالیت‌های اقتصادی آن اشاره و تصریح کرد: همواره نوع روابط حاکم بین ایران و بلغارستان از سطح خوبی برخوردار بوده تا آنجا که بین استان‌های دو کشور نیز همکاری‌های اقتصادی شکل گرفته و رو به گسترش است.

نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه از امضای چندین سند همکاری بین دو کشور در مراسم اختتامیه کمیسیون مشترک اشاره و تصریح کرد: یکی از بهترین اسنادی که در این مراسم به امضا رسید، همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور است که به طور جدی، اجرایی شدن آن را دنبال می‌کنیم.

به اعتقاد او ایران و بلغارستان با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر باشند. هرچند همچنان نقل و انتقالات مالی، نبود بانک اطلاعاتی به‌روز از نیازهای تجاری یکدیگر و مسائل گمرکی، سه چالش جدی در روابط بین دو کشور به شمار می‌آیند.

تلاش برای راه‌اندازی خط مستقیم هوایی بین تهران و صوفیه

محمدجواد رسولی، سفیر ایران در صوفیه به اشتراکات بین دو ملت ایران و بلغارستان اشاره و ضمن تأکید بر علاقه دو کشور برای تقویت سطح روابط تجاری و اقتصادی از مناسبات دوستانه و مداوم این کشور با ایران سخن گفت.

رسولی گفت: بر اساس آمار رسمی موجود، حجم مبادلات بین دو کشور را در حدود 100 میلیون دلار اعلام کرد که  روند کاهشی داشته است. البته این آمار دقیق نیست چراکه بخش زیادی از محصولات ایران با برند سایر کشورها از جمله ترکیه وارد بلغارستان می‌شوند که باید مانع تداوم این روند شد.

سفیر ایران در صوفیه از تلاش‌های سفارت برای حذف این کشورهای واسط در تجارت بین ایران و بلغارستان خبر داد و گفت: تمام ظرفیت سفارت را با محور اقتصاد دنبال می‌کنیم. در همین راستا کمیته‌ای را تشکیل دادیم و در حال شناسایی ظرفیت‌های متنوع برای گسترش سطح روابط بین ایران و بلغارستان هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از زمان خروج آمریکا از برجام، تنها کشوری که نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران را در سطح وزیر برگزار کرد، بلغارستان بود. در این نشست توافق‌های خوبی هم صورت گرفت. از جمله برگزاری نشست مراجع هوانوردی در اوایل مهرماه برای پیگیری 9 سند همکاری که در این اجلاس امضا رسید. یکی از مهم‌ترین سندهای همکاری، برقراری خط مستقیم هوایی بین تهران و صوفیه است.

رسولی یکی دیگر از دستاوردهای مهم را در نظر گرفتن تسهیلات برای سیستم حمل‌ونقل بلغارستان عنوان کرد و افزود: از گذشته ترکیه امتیازهای ویژه‌ای از نظام حمل‌ونقل ایران گرفته بود که می‌توان ادعا کرد آن را در انحصار خود قرار داده بود. حال قرار شده این امتیازها را برای شرکت‌های بلغاری نیز در نظر بگیریم. این اقدام می‌تواند گشایشی در فعالیت‌های تجاری بین دو کشور باشد.

سفیر ایران در صوفیه خاطرنشان کرد: فعالان حوزه کشاورزی در ایران می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بلغارستان داشته باشند چراکه این کشور از نظر منابع آبی ظرفیت‌های قابل توجهی در اختیار دارد. از سوی کالاهای ایرانی اگر تأییدیه استاندار بلغارستان را دریافت کنند می‌توانند در کل بازار اروپا توزیع شوند.

او تهاتر را به عنوان یکی از راهکارهای همکاری بین دو کشور معرفی کرد و افزود: مبادلات مالی ایران در کشورهای اروپایی با محدودیت‌های خاصی روبه‌رو است اما در بلغارستان این محدودیت‌ها کمتر است. به‌تازگی سازوکاری برای تهاتر در این منطقه طراحی کرده‌ایم که علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

تأکید بر استفاده از کریدور دریای خزر– دریای سیاه برای تقویت روابط تجاری

رادوسلاو گرگوف، سرپرست سفارت بلغارستان در تهران از تلاش‌های این سفارت برای تداوم روابط صمیمانه بین دو کشور سخن گفت و از این ارتباط دیرینه به عنوان موتور اصلی روابط بین دریای سیاه و دریای خزر یاد کرد.

او هدف اصلی را در پیدا کردن راهی برای استفاده بهتر از امکانات و تحقق تجارت با سرعت بیشتر و هزینه کمتر خلاصه کرد.

به باور سرپرست سفارت بلغارستان در تهران باید مسیر ایران- آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه و بلغارستان را برای رسیدن به بازار اروپا و مسیر بازگشت آن برای رسیدن به بازار چین و خاور دور را زنده کرد.

گرگوف اظهار امیدواری کرد تا پایان سال مذاکرات دو کشور در قالب کمیسیون مشترک به نتایج خوبی برسد و سازوکار همه‌جانبه‌ای برای گسترش روابط به دست آید.

امتیازهای حمل‌ونقلی ایران برای بلغارستان، زمینه‌ساز توسعه تجارت دوجانبه

امتیازهای حمل‌ونقلی ایران برای بلغارستان، زمینه‌ساز توسعه تجارت دوجانبه

امتیازهای حمل‌ونقلی ایران برای بلغارستان، زمینه‌ساز توسعه تجارت دوجانبه

 


 

کد خبر 8736

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید