هدر بالا
امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۵:۴۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در آئین اختتامیه فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزی که در اتاق مشهد برگزار شد، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از راه‌اندازی نخستین مدرسه کسب‌وکار در مشهد خبر داد و گفت: جوانان ایرانی محیط مساعد برای پیشرفت و بروز استعدادهایشان را ندارند؛ این مدرسه برای تحقق چنین هدفی در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.


در آئین اختتامیه فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزی که در اتاق مشهد برگزار شد، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از راه‌اندازی نخستین مدرسه کسب‌وکار در مشهد خبر داد و گفت: جوانان ایرانی محیط مساعد برای پیشرفت و بروز استعدادهایشان را ندارند؛ این مدرسه برای تحقق چنین هدفی در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.


آیین اختتامیه نخستین دوره فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزی مشهد با حضور رئیس اتاق ایران، برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد و 54 دانش‌آموز شرکت‌کننده در این طرح در محل اتاق مشهد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم خطاب به دانش‌آموزان گفت: نشستن در کنار جوانانی که همه امید ما هستند، ارزشمند است؛ آینده کشوری با این تاریخ، عظمت و قدمت که افتخار حوزه بشریت است را باید به دست شما بسپاریم اما افسوس که قدردانی و قدرشناسی و دستگیری از این جوانان در راه تعالی آن‌ها آن‌طور که باید، نیست و برای پُر کردن این خلأ به دنبال آغاز فصل جدیدی هستیم.

غلامحسین شافعی افزود: جوانان ایرانی محیط مساعد برای پیشرفت و بروز استعدادهایشان را ندارند، اگر این محیط را داشته باشند واقعاً کم‌نظیر و برخی از آن‌ها بی‌نظیرند؛ سؤال اینجاست که چگونه می‌توان این محیط را برای آن‌ها فراهم کرد؛ این موضوع به عهده خانواده، جامعه و مسئولان است.

او درباره نقش خانواده‌ها در زمینه‌سازی برای بروز و ظهور استعداد جوانان گفت: خانواده‌ها معمولاً در ایران جوانان را چندان باور ندارند و همه‌چیز را در این قالب می‌بینند که فرزندشان هنوز بچه است و متوجه نمی‌شود و باید مکرر برای او تعیین تکلیف کنند. این موضوع در دنیای امروز پاسخ نمی‌دهد؛ اما اوضاع عوض شده و باید نوجوانان و جوانان را باور کنیم و میدان مانور را برای آن‌ها فراهم نماییم.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به نقش جامعه و مسئولان در فراهم آوردن محیط مناسب برای جوانان پرداخت و اظهار کرد: جوان ایرانی اگر محیط مناسبی داشته باشد، سرعت حرکتش در مقایسه با دیگران بالاست و ما نتوانستیم این محیط را فراهم کنیم. سیاست‌ها و رویکردهای آموزشی و پرورشی ما به مشکلات عمده‌ای دچار است و امیدوارم روزی بر اساس اطلاعات و مسائل روز تغییر کند. در کشور ما خیلی وقت‌ها به دانش‌آموزان بر اساس نمره‌ای که در امتحان گرفته‌اند، جایزه می‌دهیم اما همان دانش‌آموزان در محیط کار آن‌قدر نسبت به علم بیگانه‌اند که نمی‌توانند وارد عمل شوند.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: مسیر حرکت ما در مسئله آموزش فقط محفوظات است؛ محفوظاتی که کُنه آن برای ما تشریح نمی‌شود و هیچ پیوندی بین علم و عمل برای جوانان توسط مدیران و مسئولان فراهم نشده است. علاوه بر آن در مسئله پرورش هم مشکلات زیادی داریم؛ همه‌کسانی که شاگردان خوبی در مدرسه بودند، لزوماً در زندگی‌شان موفق نیستند و مسئله انسان‌سازی در این راستا بسیار مؤثر است.

شافعی با بیان اینکه مرکز آموزش اتاق مشهد برای فراهم آوردن زمینه‌های بروز استعداد دانش‌آموزان اقداماتی را در دستور کار دارد، افزود: تصمیم داریم در این شهر مدرسه کسب‌وکار تأسیس کنیم؛ این مدرسه برگرفته از تجربیاتی است که در برخی کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد. این مدرسه میدانی واقعی برای توسعه استعدادها خواهد بود. چنین ساختاری می‌تواند نگاهی تخصصی به پرورش کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارها داشته باشد.

او تصریح کرد: با مطالعاتی که در مقطعی بر روی کارنامه مدیران موفق استان انجام شد، دریافتیم بیش از 90 درصد افراد موفق کسانی بوده‌اند که هیچ ارثی از پدرانشان به آن‌ها نرسیده بود و در خانواده‌ای با وضعیت مادی پایین زندگی کرده‌اند و تنها 10 درصد آن‌ها از نظر مالی در شرایط رفاه قرار داشتند. بنابراین باور کنیم که با دست‌خالی هم می‌توان به توفیقات بزرگی دست یافت. اینکه جوانان بعد از فارغ‌التحصیلی منتظرند دیگران برایشان شغلی پیدا کنند، خوب نیست. باید خودتان را باور داشته باشید.

رئیس اتاق ایران از راه‌اندازی مرکز نوآوری در خراسان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ما آماده کمک به ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه‌ای هستیم که جوانان توانسته‌اند آن‌ها را تا حدی پیش ببرند. بدین ترتیب طرح‌های نوآورانه قابل‌قبول چه در بخش صنعت، چه تجارت و چه کشاورزی تجاری‌سازی می‌شوند و حتی در این زمینه کمک مادی خواهیم داشت و به دنبال سرمایه‌گذار برای طرح‌ها خواهیم بود.

اولین مدرسه کسب‌وکار در مشهد راه‌اندازی می‌شود

 

کد خبر 8802

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید