هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
دوشنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد. مقوله اشتغال یکی از مسائل مورد بررسی در این نشست بود که بر لزوم توجه به آن تأکید شد. به عقیده رئیس اتاق شهرکرد، باید ابهامات دستورالعمل یارانه دستمزد و کارآموزی برطرف شود و با اطلاع‌رسانی دقیق در مورد این طرح‌ها، زمینه مساعد برای اشتغال جوانان فراهم آید.


جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد. مقوله اشتغال یکی از مسائل مورد بررسی در این نشست بود که بر لزوم توجه به آن تأکید شد. به عقیده رئیس اتاق شهرکرد، باید ابهامات دستورالعمل یارانه دستمزد و کارآموزی برطرف شود و با اطلاع‌رسانی دقیق در مورد این طرح‌ها، زمینه مساعد برای اشتغال جوانان فراهم آید.


پنجاه و سومین نشست و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری با حضور معاونت اقتصادی استانداری، رئیس اتاق شهرکرد، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد در این نشست به بررسی مسائل مربوط به اقتصاد کشور و استان پرداخت و گفت: جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت فرصتی را برای حل مشکلات بخش خصوصی فراهم می‌کند و موضوعاتی که بر اساس اولویت در این جلسات مطرح می‌شود، ماحصل جلسات کارشناسی اتاق شهرکرد است.

آیت اله احمدی با اشاره به وضعیت نامطلوب دفع اصولی پسماند در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پسماند و نحوه مدیریت آن، موضوع پسماند در این جلسه هم مطرح شد.

او با بیان اینکه مدیریت پسماند یک موضوع بسیار مهم است، تأکید کرد: سرمایه‌گذار می‌تواند با جمع‌آوری پسماند روستاها و صنعت در این حوزه درآمدزایی کند، بنابراین باید شرایط حضور سرمایه‌گذار به نحوی فراهم شود که توجیه اقتصادی داشته باشد.

احمدی در ادامه با بیان اینکه طرح یارانه دستمزد، یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است، گفت: با توجه به اینکه جامعه هدف در طرح یارانه دستمزد گروهی از جوانان هستند که فرصت مناسب برای اشتغال به کار آنها فراهم نشده است، لذا اطلاع‌رسانی مناسبی در این راستا باید انجام پذیرد.

او همچنین در خصوص تبیین و تشریح دستورالعمل یارانه دستمزد و نیز دستورالعمل کارآموزی که بعضاً ابهاماتی در آنها وجود دارد از سوی دستگاه متولی و سایر دستگاه‌های مرتبط تأکید کرد.

رئیس اتاق شهرکرد با بیان اینکه بخش خصوصی مکمل بخش دولتی و تعاون است، گفت: در تأمین سرمایه انسانی قدری دارای ضعف هستیم و سیستم دانشگاهی در مهارت‌آموزی و آموزش تخصص‌های عملی و کاربردی دارای خلأ است که با اجرای این‌گونه طرح‌ها می‌توان خلأ موجود رفع و تکمیل شود و نیروی جذب شده در کارگاه‌ها می‌تواند مهارت لازم را بیاموزد.

احمدی افزود: اشتغال در سراسر کشور به‌صورت یکنواخت ایجاد نمی‌شود و برخی استان‌ها نظیر چهارمحال و بختیاری از نرخ بالای بیکاری برخوردار هستند. به همین دلیل طرح یارانه دستمزد طرح جدید و مناسب دولت برای مهار نرخ بیکاری بیشتر استان‌ها است.

او تصریح کرد: اجرای طرح‌های اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، اشتغال حمایتی و طرح کارورزی از دیگر برنامه‌های اجرایی در کشور برای مهار بیکاری است که با نظارت دقیق، ایجاد هماهنگی بین بخشی و پیشبرد مطلوب این برنامه‌ها می‌توان تا حد زیادی به کاهش نرخ بیکاری در کشور امیدوار بود.

در ادامه جلسه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری در بحث مدیریت پسماند در استان، گفت: تاکنون برای دفن بهداشتی زباله نتوانسته‌ایم تصمیم اجرایی بگیریم و بسیاری از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها زباله‌ها را به‌صورت بهداشتی دفن نمی‌کنند، همچنین در بحث جمع‌آوری و دفن زباله در مکان‌های گردشگری با مشکل مواجه هستیم.

نصیری افزود: مذاکراتی با یک شرکت انجام شده و پس از ارزیابی محیط‌زیستی، تائید سازمان محیط‌زیست و اخذ مجوزهای لازم این شرکت خود را در اسرع وقت در منطقه سفیددشت شروع خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در ادامه جلسه با اشاره به دستورالعمل یارانه دستمزد و رونمایی آن در جلسه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: طرح یارانه دستمزد امسال در 8 استان چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود.

او با بیان این‌که طرح یارانه دستمزد برای ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌های پر بیکار در دستور کار قرار گرفته است، گفت: این طرح یکی از طرح‌های دولت در راستای سیاست‌های رونق بازار کار است که مقرر شده در استان‌هایی که نرخ بیکاری زیاد است، اجرا شود.

نصیری افزود: وزارت کار ضمن این‌که برای افزایش اشتغال پذیری و کاهش هزینه اشتغال، به بنگاه‌هایی که اشتغال موجود را حفظ کرده و از ریزش نیروی کار خودداری کرده‌اند، کمک می‌کند؛ از سویی نیز برای احیای اشتغال و فعالیت تمام‌عیار بنگاه‌ها اقدامات لازم را باید انجام دهد.

او تصریح کرد: متأسفانه آیین‌نامه طرح کارورزی و همچنین آیین‌نامه جدید یارانه دستمزد به‌خوبی اطلاع‌رسانی نشده‌اند و امید است که سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح‌های مذکور را به‌خوبی به شرکت‌ها و کارگاه‌ها اطلاع‌رسانی کند و حتی با فرستادن نماینده بتواند جزئیات طرح‌ها را به‌خوبی به شرکت‌ها تبیین کند.

در ادامه کاظمی، نماینده محترم مردم شهرستان‌های فارسان، کیار، کوهرنگ و اردل در مجلس گفت: هر ابهام و مشکل اجرایی در زمینه طرح یارانه دستمزد را می‌توانیم در کمیسیون‌های مختلف مجلس مطرح و مورد بررسی قرار دهیم.

کاظمی افزود: متأسفانه طرح کارورزی در سال قبل به‌صورت عملی اجرا نشده است و امید می‌رود طرح جدید یارانه دستمزد به‌صورت عملی و کامل در استان اجرا شود.


 

کد خبر 8853

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید