هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رئیس اتاق اهواز در شورای گفت‌وگوی خوزستان با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت وزارت خارجه برای رفع موانع صادرات به عراق یکی از مهم‌ترین مصوبات شورای گفت‌وگو بوده، تأکید کرد: فقط برخی هماهنگی‌ها در سطح ملی می‌تواند به حل‌وفصل عمده مشکلات صادرکنندگان به عراق کمک کند.


رئیس اتاق اهواز در شورای گفت‌وگوی خوزستان با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت وزارت خارجه برای رفع موانع صادرات به عراق یکی از مهم‌ترین مصوبات شورای گفت‌وگو بوده، تأکید کرد: فقط برخی هماهنگی‌ها در سطح ملی می‌تواند به حل‌وفصل عمده مشکلات صادرکنندگان به عراق کمک کند.


رئیس اتاق اهواز استفاده از ظرفیت وزارت خارجه برای رفع مانع‌تراشی‌های طرف عراقی در صادرات کالاهای تولیدی را یکی از مهم‌ترین مصوبات شورای گفت‌وگو عنوان کرد و گفت: با توجه به وسعت مرزهای مشترک ایران با عراق، موانع موجود صادراتی تأسف‌آور است و فقط برخی هماهنگی‌ها در سطح ملی می‌تواند به حل‌وفصل عمده مشکلات صادرکنندگان کمک کند.

شهلا عموری در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان بر لزوم برگزاری منظم کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان تأکید کرد و ادامه داد: درحالی‌که بر اساس دستورالعمل‌ها و با توجه به شرایط اقتصادی کشور این کارگروه باید به‌صورت ماهانه برگزار شود اما از ابتدای سال تاکنون فقط 2 جلسه در این رابطه برگزار شده است.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان افزود: چنانچه بخش دولتی نمی‌تواند از عهده مسئولیت دبیرخانه و تشکیل منظم و مداوم این‌گونه نشست‌های سرنوشت‌ساز بر بیاید، بخش خصوصی آمادگی دارد تا در این رابطه وارد عمل شود.

عموری همچنین به گزارش عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش دبیرخانه این ستاد 49 درصد از مصوبات در راستای پیگیری مطالبات بخش خصوصی محقق شده است.

رئیس اتاق اهواز یادآور شد: با توجه به گزارش اجرای این مصوبات نیاز است تا ابزار روشن و مشخصی در زمینه سنجش تحقق آنها تعیین شود.

او همچنین بر ضرورت آمادگی هرچه بیشتر استان برای حضور در فعالیت‌های تجاری با اتحادیه اوراسیا تأکید کرد و گفت: با توجه به آغاز فرآیندهای آماده‌سازی زیرساخت‌های مرز هوایی شهرستان دزفول می‌توان از این ظرفیت برای شناسایی بازارهای صادراتی پایدارتر استفاده کرد.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان جمعیت هدف این اتحادیه را 183 میلیون نفر عنوان کرد و گفت: از سال 2015 تا 2018 صادرات به کشورهای عضو آن حدود 36 درصد افزایش یافته است.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ایران قرار است به عضویت این اتحادیه درآید قطعاً ظرفیت بسیار با ارزشی برای انجام فعالیت‌های تجاری را برای فعالان اقتصادی استان رقم خواهد زد.

عموری از استان خوزستان به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور نام برد و گفت: در صورت تحقق صفر شدن تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی، در آینده شاهد استقبال هرچه بیشتر تولیدکنندگان و تجار در این زمینه خواهیم بود.

وزارت امور خارجه در رفع موانع صادرات به عراق همکاری کند

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز با اشاره به چالش‌های موجود در روند صادرات کالاهای تولیدی به کشور عراق، گفت: برای رفع موانع به وجود آمده در این زمینه نیاز به ورود و اقدام وزارت امور خارجه داریم.

امید حاجتی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: باوجود فعالیت مرزهای مشترک خوزستان با کشور عراق انتظار می‌رود که سهم استان در صادرات افزایش بیشتری پیدا کند.

او با اشاره به اینکه باوجود هم‌جواری بخش عظیمی این مرزها با استان خوزستان، شاهد چالش‌هایی هستیم که منجر به بی‌انگیزگی تجار می‌شود، گفت: رفع قسمت مهمی از این مشکلات نیاز به هماهنگی‌های لازم در سطح ملی دارد و بر همین اساس باید وزارت خارجه در جریان مطالبات و خواسته‌های فعالان اقتصادی استان قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان گفت: تسهیل در رفع این موانع می‌تواند در افزایش سهم صادرات استان بیش‌ازپیش تأثیرگذار باشد.

شناسایی بازارهای جدید برای تولیدات خوزستان

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان شناسایی بازارهای جدید برای صادرات کالاهای تولیدی استان را ضروری خواند و بر اعزام هیات‌های بلندپایه تجاری به کشورهایی که ظرفیت لازم برای واردات کالاهای خوزستان را دارند تأکید کرد.

حاجتی ادامه داد: از طریق این هیات‌ها نیازسنجی‌های لازم در راستای میزان و نوع محصولات صادراتی را باید روشن و شفاف کرد.

او با اشاره به صدور مجوز مرز هوایی دزفول برای صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک گفت: فعالیت این مرز هوایی طی سه ماه آینده آغاز می‌شود و به همین منظور باید زیرساخت‌های لازم در این رابطه با حساسیت و دقت ویژه‌ای دنبال شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان گفت: یکی از ویژگی‌هایی که باید در صادرات کالاها به کشورهای عضو این اتحادیه موردتوجه قرار بگیرد، کنار گذاشتن مزیت در تولید است، ما باید بر ویژگی مزیت در فروش محصولات تأکید کنیم.

حاجتی در زمینه ویژگی‌های کالاهای صادراتی به روسیه و دیگر اعضای اتحادیه اوراسیا، بیان داشت: صادرات محصولات ارگانیک از اهمیت بسیار زیادی برای این کشورها برخوردار است که در این رابطه شهرک‌های کشاورزی موجود در استان خوزستان می‌تواند به این نیاز پاسخ مناسبی بدهد.


 

کد خبر 8947

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید