هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
جمعه, ۲۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۳۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به بندر بوشهری، در جلسه شورای گفت‌وگوی این استان حاضر شد و باید تأکید بر اینکه بوشهر باید در صادرات به کشور قطر، استان معین باشد، از پایی نبودن مبادلات با قطر در آستانه میزبانی جام جهانی در این کشور انتقاد کرد و پیشنهاد داد: اتاق بوشهر مسئولیت صادرات به قطر را بپذیرد و میز قطر نیز در این اتاق اداره شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به بندر بوشهری، در جلسه شورای گفت‌وگوی این استان حاضر شد و باید تأکید بر اینکه بوشهر باید در صادرات به کشور قطر، استان معین باشد، از پایی نبودن مبادلات با قطر در آستانه میزبانی جام جهانی در این کشور انتقاد کرد و پیشنهاد داد: اتاق بوشهر مسئولیت صادرات به قطر را بپذیرد و میز قطر نیز در این اتاق اداره شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استان بوشهر می‌تواند در حوزه صادرات به قطر، استان معین باشد؛ به‌گونه‌ای که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر مسئولیت صادرات به قطر را بپذیرد و میز قطر نیز در همین استان اداره شود.

رضا رحمانی در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر افزود: ما در صادرات از هر حرکتی به‌عنوان هماهنگ‌کننده حمایت می‌کنیم و در مورد استان بوشهر، با توجه به ظرفیت‌های بالایی که این استان دارد معتقدیم وضعیت استان می‌تواند از چیزی که هست بهتر باشد، اما باید از ظرفیت‌ها با تعامل و هماهنگی استفاده کرد.

او با انتقاد از پایین بودن حجم مبادلات ایران و قطر، اظهار کرد: میزان صادرات به قطر درشان وضعیت فعلی کشور و ظرفیت‌های موجود نیست و با توجه به در پیش بودن میزبانی قطر از جام ‌جهانی، باید برای استفاده اصولی‌تر از ظرفیت‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ترخیص کالاهای باقی‌مانده در گمرک نیز گفت: نباید مانعی برای ترخیص کالاهایی که طبق قانون وارد گمرک شده و بعداً به فراخور شرایط ممنوع شده ایجاد شود و در مورد خودروهای وارداتی موجود در گمرک هم در صورت ورود طبق قانون و طبق استانداردها و رعایت الزامات، همین رویه وجود دارد.

رحمانی در ادامه با بیان اینکه استان بوشهر را باید بدون لحاظ کردن عسلویه، جزو استان‌های محروم ازلحاظ صنعتی قرار داد، افزود: باوجوداین، منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر موقعیت بی‌نظیری دارد و باید برای استفاده از ظرفیت‌های آن برنامه‌ریزی شود.

رحمانی با اعلام اینکه در حوزه معادن و توسعه آنها به ایمیدرو مأموریت داده شده است، گفت: حوزه بوکسیت در استان بوشهر یک اولویت برای ما است که پروانه اکتشاف آن به نام ایمیدرو صادر شده است و با سرعت کار را دنبال خواهیم کرد و پایانه صادراتی مواد معدنی را نیز پیگیری خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه ظرفیت تولید آلومینیوم کشور دو برابر می‌شود؛ افزود: آلومینیوم به آلومینا نیاز دارد که بخش مهمی از آن از همین بوکسیت به وجود می‌آید که اهمیت این ماده را دوچندان می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد به ظرفیت خوبی از آلومینا در این استان دست یافتیم که روند توسعه را بیشتر خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر وجود ظرفیت‌های خوبی در صنایع دریایی، گفت: یکی از برنامه‌های ویژه ما طرح تحول صنایع دریایی است که در اولویت کاری ما قرار دارد و باید استان بوشهر از این ظرفیت استفاده کند.

رحمانی با بیان اینکه در صدرا کارهای خوبی شروع شده است، افزود: در بوشهر همه ظرفیت‌ها اعم از صنایع دریایی و تجارت و صنعت و معادن.. وجود دارد که باید فعال شود، ضمن اینکه در خصوص خرما نیز ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که امسال و سال آینده این ظرفیت‌ها تقویت می‌شود.

او خطاب به فعالان اقتصادی تأکید کرد: ممنوعیتی ازلحاظ صادرات نداریم؛ اما فعالان اقتصادی باید صادرات را روی مازاد محصولات صنعتی و کشاورزی انجام دهند نه کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم؛ تا هم ثبات بازار حفظ شود و هم ایجاد ارزش از محل صادرات ادامه داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مثلاً ظرفیت کاشی و سرامیک دو برابر مصرف است که می‌توانید روی آن کار کنید، و از فرصت نمایشگاه‌ها استفاده کنید و روی حمایت سازمان توسعه تجارت حساب کنید.


 

کد خبر 8960

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید