هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۹:۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سفیر لهستان در تهران طی نشستی با فعالان اقتصادی ایران به تشریح ظرفیت‌ها و امکانات این کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران پرداخت. وی ضمن تأکید بر لزوم تدوین نقشه راه و برنامه‌ریزی دقیق برای احیای روابط بین دو کشور از اتاق‌های دو کشور خواست تا اطلاعات دقیق از اقتصاد خود را به فعالان اقتصادی ارائه دهند.


سفیر لهستان در تهران طی نشستی با فعالان اقتصادی ایران به تشریح ظرفیت‌ها و امکانات این کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران پرداخت. وی ضمن تأکید بر لزوم تدوین نقشه راه و برنامه‌ریزی دقیق برای احیای روابط بین دو کشور از اتاق‌های دو کشور خواست تا اطلاعات دقیق از اقتصاد خود را به فعالان اقتصادی ارائه دهند.


سفیر لهستان در تهران با حضور در اتاق ایران و دیدار با رئیس پارلمان بخش خصوصی در جمع فعالان اقتصادی ایرانی حضور پیدا کرد و علاوه بر تشریح ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری لهستان از تلاش سفارت این کشور در تهران برای رفع موانع ناشی از تحریم‌ها و توسعه روابط بین دو کشور سخن گفت.

در ابتدای این جلسه حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران نگاهی به روند کاهشی سطح روابط ایران و لهستان از آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران داشت و خواستار توقف آن شد. به باور او تشکیل کمیته مشترک ایران و لهستان در این مدت و برنامه‌ریزی برای اعزام هیات تجاری در هفته اول آذر به این کشور و حضور فعالان اقتصادی در این نشست همگی گواه بر علاقه ایران برای تداوم مناسبات تجاری با لهستان است.

او همچنین از بسته شدن دفتر سرمایه‌گذاری لهستان در تهران انتقاد کرد و خواستار فعالیت مجدد آن شد چراکه در طول فعالیت این دفتر اقدامات بسیار مؤثری در راستای تقویت روابط ایران و لهستان صورت گرفته بود.

نایب‌رئیس اتاق ایران، دارو و تجهیزات پزشکی، فعالیت‌های زیست‌محیطی، کشاورزی، قطعات خودرو، ساخت‌وساز، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری و فناوری ارتباطات و اطلاعات را زمینه‌های مناسبی برای همکاری مشترک ایران و لهستان برشمرد.

سلاح‌ورزی خواستار مساعدت بیشتر سفارت برای تسهیل صدور روادید برای تجار و فعالان اقتصادی ایرانی شد و ادامه داد: سفارت لهستان می‌تواند همکاری خوبی برای پیدا کردن راهکارهای مناسب در راستای تسویه حساب‌های مالی علی‌رغم وجود تحریم‌ها و توسعه مناسبات داشته باشد.

دسترسی به اطلاعات بازار برای احیای روابط اقتصادی نقش کلیدی دارد

ماچئی فالکوفسکی، سفیر لهستان در تهران با تأکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای توسعه روابط دو کشور، خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم دفتر توسعه سرمایه‌گذاری در تهران بسته نشده و همچنان فعال است.

وی ادامه داد: طی 5 ماهی که از آغاز مأموریتم در تهران می‌گذرد، مطالعات گسترده‌ای روی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران داشتم و از مؤسسات و شرکت‌های مختلفی بادید کرده و بازخوردهای امیدوارکننده‌ای دریافت کرده‌ام.

سفیر لهستان در تهران نظام اقتصادی حاکم بر لهستان را آزاد و باز توصیف کرد و افزود: این کشور خواستار فعالیت‌های اقتصادی باز در بین شرکای اقتصادی خود است و اعتقاد دارد برای شروعت هرگونه فعالیت اقتصادی باید در گام اول اطلاعات و آگاهی کافی از سیاست‌های اقتصادی بازار هدف به دست آورد و بر اساس آنها برنامه‌ریزی کرد.

فالکوفسکی تأکید کرد: در این بین نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور بسیار حساس و مهم است. این نهادها باید اطلاعات لازم را در اختیار سفارتخانه‌های خود در کشور هدف قرار دهند تا وقتی فعالان اقتصادی این اطلاعات را طلب می‌کنند، آن‌ها را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

او اقتصاد لهستان را بر پایه شرکت‌های کوچک و متوسط توصیف کرد و افزود: ساختار این واحدها، موقعیت آنها، توانمندی و نظام بانکی حاکم بر SMEها در کشور لهستان به گونه‌ای است که باید برای کار با آنها اطلاعات لازم را در اختیار طرف‌های تجاری قرار دهیم.

سفیر لهستان در تهران ادامه داد: برای برقراری ارتباط و هماهنگی بین آنها موانع زیادی وجود دارد که به دلیل تحریم‌ها تشدید شده‌اند. برای کاهش این موانع و از بردن ریسک‌ها احتمالی باید اطلاعات مشروح و کاملی در اختیار SMEها قرار داد.

وی در مورد طراحی نقشه راه موردنیاز گفت: برای موفقیت در این مسیر لازم است بینش درستی از وضعیت تقاضا در هر حوزه‌ای داشته باشیم با وجود برآورد منطقی از تقاضا می‌توان برای عرضه نیز تصمیم‌گیری کرد. این رویکرد باید در مورد هر بخشی که موردتوجه فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد، رعایت شود.

برنامه‌ریزی برای توسعه تجارت حلال بین ایران و لهستان

رحیم بنامولایی، رئیس کمیته مشترک ایران و لهستان نیز از برنامه‌ریزی برای توسعه تجارت حلال بین ایران و لهستان و صادرات تولید شده به سایر کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: مشارکت بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور برای انتقال دانش و به‌روزرسانی تجهیزات و تولید مشترک با برندهای لهستانی روش‌هایی است که بر اساس آن می‌توان روابط بین دو کشور را احیا کرد.

این فعال اقتصادی همچنین برقراری خط مستقیم بین تهران و ورشو را پیشنهاد داد و خواستار تقویت فعالیت‌های دفتر سرمایه‌گذاری لهستان در ایران شد. وی همچنین از برگزاری دومین نمایشگاه لهستان در ایران طی بهمن ماه سال جاری خبر داد.

در ادامه نشست پیش از طرح سئوالات و پیشنهادات فعالان اقتصادی، وابسته تجاری سفارت لهستان در تهران گزارشی از وضعیت اقتصادی این کشور ارائه داد.

پودلو، در این گزارش به روند صعودی رشد اقتصادی این کشور از 2008 تا 2017 اشاره کرد و وضعیت صادرات و تولیدات محصولات مختلفی چون لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات در همین بازه زمانی را مورد توجه قرار داد.


 

کد خبر 9051

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید