هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
پنج شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۶:۰۰
زمان مطالعه: 2 دقیقه

نشست کمیته تخصصی تسهیل تجارت اتاق بازرگانی و صنعت اکو صبح امروز در پاکستان برگزار و برنامه‌های پیش روی اعضای اکو تشریح شد.


نشست کمیته تخصصی تسهیل تجارت  اتاق بازرگانی و صنعت اکو صبح امروز در پاکستان برگزار و برنامه‌های پیش روی اعضای اکو تشریح شد.


نشست کمیته تخصصی تسهیل تجارت  اتاق بازرگانی و صنعت اکو در محل اتاق بازرگانی پاکستان در کراچی  با شرکت هیأت‌های کشورهای ایران،  پاکستان، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان وآذربایجان برگزار شد . در این جلسه که هیأتی از اتاق ایران نیز حضور داشت ضمن تایید دستور کار ریاست جلسه از پاکستان، گزارشی از فعالیت این کمیته طی دوره شش ماهه گذشته ارائه و در ادامه سایر هیات های خارجی از جمله ایران نیز گزارش فعالیتهای خود را به نشست ارائه کردند.

نماینده اتاق ایران در این نشست با برشمردن اهمیت اجرایی شدن موافقتنامه های امضا شده از جمله موافقتنامه تجاری اکو ( اکوتا) ،موافقتنامه تسهیل صدور روادید و برچسب ویزای اکو همچنین استفاده از ظرفیت‌های بانک توسعه و تجارت اکو در زمینه گشایش اعتبارات اسنادی با توجه به سطح پایین تجارت درون منطقه ای به نسبت کل تجارت خارجی کشورهای عضو که کمتر از ۷ درصد است، خواستار انعقاد موافقتنامه های تجارت ترجیحی فی‌مابین کشورهای عضو اکو شد.

نماینده اتاق ایران در ادامه به اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از ۵۰۰ قلم کالای صادراتی ایران به کشورهای عضو این منطقه از جمله روسیه، قزاقستان، بلاروس ،ارمنستان و قرقیزستان اشاره و خواستار اقدام مشابه در اکو شد.

در ادامه نماینده ترکمنستان گزارشی در خصوص برگزاری مجمع تجاری خزر که آگوست ۲۰۱۹ در شهر آوازه این کشور برگزار شد و همچنین نمایشگاه  و مجمع تجاری اکو که با هماهنگی اتاق اکو و دولت این کشور  مقرر شده است  در آینده  برگزار شود به نشست ارائه کرد.

نماینده ایران همچنین درخواست کردکه مجمع تجاری اکو با موافقت کشورهای عضو و با درنظر گرفتن نیازهای این کشورها  با تمرکز بر برخی کالاها و رشته های تخصصی تولیدی برگزار شود . همچنین نماینده ایران پیشنهاد کرد همکاری‌های کشورهای عضو اکو در زمینه های انرژی های تجدیدپذیر توسعه یابد.

ضرروت توسعه همکاری‌های کشورهای عضو اکو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

ضرروت توسعه همکاری‌های کشورهای عضو اکو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

 

کد خبر 9063

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید