هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ۱۶:۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است: بعد از افزایش قیمت بنزین، بالا رفتن قیمت برخی کالاها و خدمات اجتناب‌ناپذیر است و اینکه بخواهیم جلوی هرگونه افزایش قیمت را بگیریم، منطقی نیست.


کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است: بعد از افزایش قیمت بنزین، بالا رفتن قیمت برخی کالاها و خدمات اجتناب‌ناپذیر است و اینکه بخواهیم جلوی هرگونه افزایش قیمت را بگیریم، منطقی نیست.


عضو هیات رئیسه اتاق ایران، با اشاره به اصلاح قیمت بنزین، گفت: افزایش قیمت بنزین اجتناب‌ناپذیر بود و واقعاً با این قیمت و اختلاف حدود شش برابری که با برخی کشورهای همسایه داشتیم، ادامه مسیر ممکن نبود.

کیوان کاشفی اظهار کرد: روند قبلی قیمت بنزین هم سرمایه‌های ملی را هدر می‌داد و هم کشور را دچار زیان می‌کرد و به‌هرحال باید اصلاحی در قیمت بنزین صورت می‌گرفت.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه بنزین نسبت به سایر حامل‌های انرژی مانند گازوئیل که مستقیم به حوزه حمل‌ونقل مرتبط است تأثیر کمتری در افزایش قیمت کالاها دارد، یادآور شد: بااین‌وجود افزایش قیمت بنزین هم تأثیرات خود را در بازار خواهد داشت.

کاشفی عنوان کرد: آنچه تجربه سال‌های قبل و همچنین تجربه دیگر کشورها در اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نشان می‌دهد این است که تأثیر گرانی بنزین در بازار دو نوع خواهد بود، یک نوع تأثیر ناشی از مسائل روانی و نوع دیگر تأثیر واقعی است که بر برخی کالاها و خدمات خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه اکنون این دو تأثیر تا حدودی با هم خلط شده است، افزود: باید این دو بخش را از هم جدا کنیم و تأثیر هر بخش به‌صورت مجزا مشخص شود.

به گفته کاشفی، با افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت در برخی کالاها و خدمات اجتناب‌ناپذیر است و طبیعتاً ناوگان حمل‌ونقلی که تا دو هفته قبل قیمت دیگری داشت، اکنون نمی‌تواند با افزایش سه برابری قیمت بنزین خدمات خود را با قیمت قبل ارائه دهد.

رئیس اتاق کرمانشاه یادآور شد: در این بخش لازم است با انجمن‌ها و تشکل‌هایی که وجود دارد نشست‌هایی به‌منظور تعیین قیمت منطقی بر اساس کار کارشناسی و آنالیز دقیق، برگزار شود.

او با بیان اینکه در بخش‌هایی که واقعاً متأثر از گرانی بنزین است باید اجازه افزایش قیمت داده شود، تأکید کرد: البته این افزایش باید به میزان منطقی و متناسب با افزایش قیمت بنزین باشد و نظارت‌هایی نیز در کنار آن اعمال شود.

کاشفی معتقد است، در بخش افزایش قیمت‌های ناشی از جو روانی، باید نظارت‌ها تشدید و جلوی تخلفات گرفته شود.

او با بیان اینکه تفکیک این دو حوزه کار دشواری نیست و می‌توان از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌هایی که داریم استفاده کرد، افزود: می‌توان در مدت ۱۰ تا ۱۵ روز توافقات را برای افزایش واقع‌بینانه قیمت برخی کالاها و خدمات صورت داد.

رئیس اتاق کرمانشاه جلوگیری مطلق از افزایش قیمت برای همه کالاها و خدمات به یک شکل را کار منطقی ندانست و عنوان کرد: البته به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت‌ها و تکان‌های قیمتی عجیب‌وغریبی داشته باشیم.

او با بیان اینکه خود بازار مکانیسم خودتنظیمی دارد و با افزایش شدید قیمت‌ها شاهد کاهش تقاضا خواهیم بود، گفت: از همین رو امکان جهش‌های شدید قیمتی کم است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه در جریان افزایش قیمت بنزین آن چیزی که بیشتر از گرانی بنزین مردم را اذیت کرد بلاتکلیفی و پالس‌های متعدد و متناقضی بود که از سوی مسئولین ارسال می‌شد، افزود: در شرایطی که برخی مسئولین اعلام می‌کردند هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت، اما آنچه در عمل در بازار می‌بینیم سیر صعودی قیمت‌ها است.

او معتقد است، باید به شیوه واقع‌بینانه درباره بخش‌هایی که نیاز است افزایش قیمت داشته باشند، با مردم صحبت کنیم و حتماً جامعه نیز خواهد پذیرفت.

به گفته کاشفی در موضوع اصلاح قیمت بنزین آنچه زمینه نارضایتی مردم را هم فراهم کرد این بود که از قبل با مردم درباره افزایش قیمت بنزین صحبت نشد.


 

کد خبر 9128

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید