هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

فعالان بخش خصوصی در مراسمی به مناسبت پایان دوره ماموریت سفیر عمان در تهران، از تلاش‌های «سعود بن احمد خالد البروانی» در تقویت روابط میان دو کشور طی 6 سال گذشته تقدیر کردند.


فعالان بخش خصوصی در مراسمی به مناسبت پایان دوره ماموریت سفیر عمان در تهران، از تلاش‌های «سعود بن احمد خالد البروانی» در تقویت روابط میان دو کشور  طی 6 سال گذشته تقدیر کردند.


فعالان بخش خصوصی در مراسمی به مناسبت پایان دوره ماموریت سفیر عمان در تهران، از تلاش‌های «سعود بن احمد خالد البروانی» در تقویت روابط میان دو کشور  طی 6 سال گذشته تقدیر کردند.

در این مراسم که از سوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان برگزار شد، اعضای هیات رئیسه، دبیرکل، معاونان و روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، و همچنین سفرای قطر و فلسطین حضور داشتند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در این مراسم با اشاره به همزمانی آغاز فعالیت این اتاق مشترک و آغاز ماموریت البروانی در تهران گفت: در سال ۹۲ کل حجم مبادلات بین دو کشور ۲۲۱ میلیون دلار و صادرات ایران به عمان ۱۴۶ میلیون دلار بود. دو طرف علی‌رغم روابط سیاسی مطلوب، روابط اقتصادی چشمگیری نداشتند. 

محسن ضرابی ادامه داد: میزان اندک روابط اقتصادی میان ایران و عمان همواره مورد انتقاد مقام‌های ارشد دو کشور بود، چراکه زیرساخت های لازم برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور هم وجود نداشت. آن زمان دریافت روادید و ثبت شرکت بسیار دشوار و خط مستقیم هوایی و دریایی بین دو کشور وجود نداشت. اما در بهمن ماه سال ۹۲ با تأسیس اتاق مشترک ایران و عمان، موانع و مشکلات شناسایی و نقشه راه تسهیل روابط اقتصادی دو کشور ترسیم شد.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، اکنون حجم صادرات ایران به عمان به ۷۲۸ میلیون دلار و حجم روابط اقتصادی دو کشور به یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار رسیده است و این به معنای رشد 5.3 درصدی مبادلات تجاری دو کشور طی حدود 5 سال است.

 ضرابی تاکید کرد: در حال حاضر دریافت روادید در مبادی ورودی عمان و ثبت شرکت در سرزمین اصلی و مناطق آزاد عمان به سهولت انجام می‌شود و خط مستقیم هوایی و دریایی بین دو کشور برقرار است.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به همکاری صمیمانه و همراهی سفیر عمان با برنامه های اتاق مشترک گفت: این موفقیت ها بدون همکاری ایشان امکان پذیر نبود. علاوه بر این قطعاً نقش، عملکرد و تلاش های جناب آقای نوری شاهرودی سفیر ایران در عمان، و همچنین همکاری‌های خوب وزارت خارجه و وزارت صنعت در توسعه روابط دوجانبه موثر بوده است.

ضرابی گفت: به نمایندگی از بخش خصوصی ایران از دولتمردان کشور عمان و شخص سلطان قابوس که همواره تلاش کردند سطح روابط سیاسی و اقتصادی خود را از بدو انقلاب اسلامی تا به امروز در سطح عالی نگه دارند تشکر کنم. امیدوارم سفیر آینده عمان در تهران نیز مانند آقای البروانی پر کار و همراه با بخش خصوصی ایران باشند.

سفیر فلسطین در تهران نیز طی سخنانی در این مراسم، تلاش ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی با همسایگان را قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای منطقه، از جنله‌های مختلف به نفع این کشورها خواهد بود.

صلاح الزواوی تقدیر از سفیر عمان را تقدیر از دولتمردان این کشور دانست و گفت: طی 40 سال گذشته تاکنون شاهد برگزاری چنین مراسم تشکر و قدردانی از یک سفیر نبوده‌ام که این مراسم بیانگر تعامل خوب بین دولتمردان و بخش خصوصی دو کشور است و از این بابت از اتاق مشترک ایران و عمان تشکر می کنم.

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم با تشکر از اقدام اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در قدردانی از تلاش‌های البروانی گفت: ایشان با سفرهای متعددی که به استان ها و مناطق مختلف  کشور داشت از نزدیک با ظرفیت های کشور آشنا شد و توانست در راستای توسعه همکاری های مشترک بین دو کشور قدم های جدی بردارد. بدون شک سفارت خانه ها در برقراری روابط اقتصادی بین کشورها نقش به سزایی دارند.

سلاح ورزی اتاق مشترک ایران و عمان را جزو اتاق های مشترک موفق و فعال دانست و ابراز امیدواری کرد ظرفیت‌های فراهم شده باعث افزایش هر چه بیشتر حجم روابط تجاری دو کشور شود.

سعود بن احمد خالد البروانی نیز ضمن تقدیر از فعالان بخش خصوصی ایران برای برگزاری این مراسم گفت: تمام تلاش خود را در طی 6 سال کردم تا روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور در شرایط مناسب و در شان دو همسایه قدیمی برقرارشود. در سفر به استان های مختلف ایران، با فعالان اقتصادی هوشمندی مواجه شدم که می‌توانند در رونق روابط اقتصادی دو کشور موثر واقع شوند.

البروانی با اشاره به حذف روادید از سوی ایران برای اتباع عمانی تصریح کرد: دولت عمان نیز صدور روادید برای ایرانی‌ها را تسهیل کرده است و اکنون روند کار به سرعت انجام می‌شود.

 البروانی برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران در آذرماه را فرصتی مغتنم برای افزایش بیش از پیش روابط تجاری میان دو کشور دانست و از فعالان اقتصادی خواست این فرصت را مغتنم بشمارند.

سفیر عمان پایان ماموریت خود در ایران را پایان کار ندانست و گفت: درمسئولیت های بعد نیز در کنار فعالان اقتصادی و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان خواهم بود.

فعالان بخش خصوصی از خدمات 6 ساله سفیر عمان در تهران تقدیر کردند
فعالان بخش خصوصی از خدمات 6 ساله سفیر عمان در تهران تقدیر کردند

 

کد خبر 9130

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید