هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۸ ۱۷:۳۰
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اولین نشست کارگروه اقتصاد رسانه، کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران عنوان شد که باید اقتصاد رسانه سرمایه‌پذیر شود و وظیفه دولت آماده کردن بسترها برای این حوزه است. همچنین باید از فرصت حضور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای رفع برخی از موانع و مشکلات استفاده شود.


اولین نشست کارگروه اقتصاد رسانه، کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران عنوان شد که باید اقتصاد رسانه سرمایه‌پذیر شود و وظیفه دولت آماده کردن بسترها برای این حوزه است. همچنین باید از فرصت حضور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای رفع برخی از موانع و مشکلات استفاده شود.


اولین نشست کارگروه اقتصاد رسانه، کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با موضوع «رسانه و صنایع فرهنگی» برگزار شد.

این نشست که با حضور عبدالرضا نوروزی، رئیس کارگروه اقتصاد رسانه، اعضای تشکل‌های حوزه رسانه، برخی از فعالان حوزه تئاتر، سینما، تهیه‌کننده‌ها، روابط عمومی برخی از سازمان‌ها و رسانه‌ها، نماینده شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شد، درباره مشکلات اقتصاد هن موانع بانکی، قانون‌گذاری و نحوه ارائه مجوز‌ها صحبت شد. همچنین محمد ولی، دبیر میز صنایع خلاق و نوآورانه سازمان توسعه تجارت، سعید اسماعیل‌زاده، کارشناس اداره کل هنرهای تجسممی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن پوراسماعیلی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس از موانع دولتی-حمایت در حوزه اقتصاد رسانه گفتند.

در ابتدای این نشست که صبح امروز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، نوروزی رئیس کارگروه اقتصاد رسانه از جایگاه اتاق ایران به‌عنوان مادر تشکل‌های بخش خصوصی گفت: اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در عمل مشاوره سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه است با 18 کمیسیون تخصصی که به‌عنوان بازوی مشورتی اتاق ایران هستند.

او از اهمیت اقتصاد رسانه گفت و اقتصاد دیجیتال. به گفته نوروزی موتور محرک اقتصادی در دنیا دست فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی دنیا که آمریکا و چین است در حوزه فناوری اطلاعات رتبه بالایی دارند.

نوروزی ادامه داد: 10 سال قبل وقتی برای اولین بار در اتاق ایران از اقتصاد دیجیتال یا فناوری اطلاعات و فناوری صحبت می‌شد، بدنه سنتی و تجار که بسیار افراد ارزشمندی در حوزه اقتصاد ایران بوده و هستند اصلاً این حوزه را جدی نمی‌دانستند و خیلی به آن اهمیت نمی‌داند. اما با گذر زمان و با مشخص شدن گردش مالی شرکت‌هایی IT این افراد متوجه اهمیت این بخش از اقتصاد شدند.

او ادامه می‌دهد: امروز اتاق ایران و اتاق تهران در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان پیشتاز هستند؛ اتاق تهران از استارت‌آپ‌ها حرف می‌زند و کار می‌کند. اگرچه تحریم‌ها به این حوزه ضربه زده ولی همچنان ما در خیلی از حوزه‌های استارت‌آپی رتبه دوم و سوم را داریم. رشد صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران رشد سریعی داشته و توانسته با همه محدودیت‌ها عنوان خوبی را در دنیا کسب کند و خیلی از نگاه‌های سنتی به این حوزه تغییر کرده است.

نوروزی گفت: کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق ایران از مهم‌ترین کمیسیون‌های اتاق ایران است و در ذیل خود کمیته‌های مهمی را تعریف کرده و کمیته اقتصاد رسانه یکی از این دسته است.

او ادامه داد: این کمیته به حوزه اقتصاد رسانه، تئاتر، سینما، تجسمی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، پیشران‌های فناوری می‌پردازد و در این کمیسیون اولویت اصلی شناسایی فرصت‌ها، زمینه رشد و موانع و مشکلات حوزه رسانه است.

 او مهم‌ترین مشکل امروز حوزه رسانه را درزمینهٔ بانکداری دانسته و عنوان کرد که بانک‌ها رسانه، تئاتر، فیلم سینمایی و دیگر ابعاد این هنر را به‌عنوان کالای ملموس نمی‌دانند و برای همین از ارائه خدمات بانکی با تضمین غیرقابل ملموس خودداری می‌کنند.

به گفته نوروزی یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه رسانه مقررات و قوانین زائد و متنوع است. برای همین کمیته اقتصاد رسانه سعی می‌کند ذیل کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات این قوانین را احصا کند و بتواند درزمینهٔ پالایش این قوانین گام مثبتی بردارد.

بعد از پایان صحبت‌های نوروزی افراد حاضر در جلسه خود را معرفی کردند؛ از کار و فعالیت خود گفتند و از دغدغه‌های که دارند: دغدغه‌هایی درباره موانع و مشکلات بانکی، کارشکنی‌های نهادهای حاکمیتی در حوزه ارائه مجوزها، تعدد و تکرر قوانین و مقررات و مشکلات اقتصادی این حوزه.

در این نشست درباره تعریف هنر، مفهوم هنر، هنرهای دولتی و غیردولتی، هنر آوانگارد و آلترناتیو گفته شد و قرار شد در جلسه‌های بعدی این مباحث با تمرکز بیشتری ادامه داشته باشد.

همچنین در این نشست تأکید شد که مشکلات اصلی حوزه شناسایی شود و در جلسه‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به‌طور مستقیم به دولت بیان شود تا درنهایت این مشکلات برطرف شود.

سعید اسماعیل‌زاده، کارشناس اداره کل هنرهای تجسممی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مالیات هنرمندان گفت. به گفته اسماعیل‌زاده مدیران هنری به کالای هنری خود به شکلی توجه ندارد که این کالا ارزش‌افزوده دارد. هنوز این بستر فکری جا نیفتاده است. او به هنرهای تجسمی یا به تابلویی اشاره می‌کند که درنهایت ارزش آن 4 میلیارد تومان است ولی هنوز نظام بانکی این اثر را به‌عنوان ضمانت برای ارائه تسهیلات قبول نمی‌کند.

بعد از آن علیرضا حسینی نایب‌رئیس انجمن تهیه‌کنندگان درباره یکی از مشکلات حوزه رسانه گفت: ما با کارشناسان اقتصادی و بخش اقتصادی رسانه ارتباط مستقیمی نداریم و برای همین درنهایت تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار جایشان عوض می‌شود. ما باید با تیم اقتصادی خوبی کار کنیم.

بعد از آن نوروزی مهم‌ترین مشکلات حوزه اقتصادی را جزیره‌ای عمل کردن نهادها، تشکل‌ها و سازمان عنوان کرد. او گفت که اتاق ایران ذیل همین مفهوم از وزارت کشور و وزارت کار و امور اجتماعی خواسته تا تمام تشکل‌هایی که در حوزه اقتصادی کار می‌کنند در اتاق ایران متمرکز شوند.

بعد از آن محمد ولی، دبیر میز صنایع خلاق و نوآورانه سازمان توسعه تجارت از تبدیل‌شدن هنر به صنعت هنری گفت: هنر بخشی از صنعت است و دنیا هم امروز به هنر به‌عنوان صنعت هنری که باید درآمدزایی کند نگاه می‌کند. هنر بدون درآمد می‌میرد.

او ادامه داد: دولت‌ها اگرچه به دلیل نیاز خود از هنر حمایت می‌کنند ولی هنر هم به درآمد و پول نیاز دارد تا سرپا بماند. هنر و اقتصاد به هم‌آمیخته شده‌اند و بقای آن‌ها به هم گره‌خورده است.

 بعد از آن حسن پوراسماعیلی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس از نحوه قانون‌گذاری و پالایش قوانین گفت. باید برای حوزه صناعی فکر تسهیلگری شود و این وظیفه دولت و همه ارکان حاکمیتی است.

بعد از آن پیروز ارجمند به گردش مالی صنایع فکری اشاره کرد: صنعت تبلیغات در اروپا 90 میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد؛ صنعت تبلیغات بریتانیا 36 میلیارد پوند درآمد دارد و صنایع خلاق در اندونزی یک‌هفتم گردش مالی این کشور را در اختیار دارد. او به سهم ایران از اقتصاد رسانه اشاره‌کرده و آن را ناچیز دانست.

به گفته ارجمند اصلاح قوانین و تدوین مقررات مناسب حلقه مفقوده اقتصاد و رسانه است که بخش خصوصی را با موانع و مشکلات جدی مواجه کرده است. باید اقتصاد رسانه سرمایه‌پذیر شود و وظیفه دولت آماده کردن بسترها برای این حوزه است.

او به اهمیت جلسات شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی اشاره کرد که در آن می‌توان مستقیم مشکلات را با حاکمیت در میان گذارد و از خیلی از مشکلات در این حوزه کاست.


 

کد خبر 9315

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید