هدر بالا
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در نشست اندیشکده انرژی اتاق کرمان با اشاره به سهم انرژی در تولید ناخالص داخلی و تفاوت فاحش میان نرخ فروش انرژی و ارزش واقعی آن، بر ضرورت دغدغه سازی در این حوزه برای ترویج مصرف بهینه تأکید شد.


در نشست اندیشکده انرژی اتاق کرمان با اشاره به سهم انرژی در تولید ناخالص داخلی و تفاوت فاحش میان نرخ فروش انرژی و ارزش واقعی آن، بر ضرورت دغدغه سازی در این حوزه برای ترویج مصرف بهینه تأکید شد.


رئیس اتاق کرمان گفت: اندیشکده انرژی اتاق کرمان می‌تواند مانند اندیشکده تدبیر آب ایران که در اتاق کرمان تشکیل و در سطح ملی فعال شد، در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار و به‌عنوان یک مرجع قابل‌اعتماد باشد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست اندیشکده انرژی اتاق کرمان افزود: انرژی و سهم آن در اقتصاد استان و زندگی مردم بسیار اهمیت دارد و با توجه به سهم انرژی در تولید ناخالص داخلی و به‌عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی استان، باید به آن توجه جدی داشت.

او ادامه داد: اتاق کرمان به‌عنوان مشاور سه قوه قصد دارد در اندیشکده انرژی با تجمیع سه رکن دولت، بخش خصوصی و دانشگاه موضوعات مهمی مانند افزایش بهره‌وری، توسعه بازار، مصرف بهینه و... را بررسی و با استفاده از دانش، تجربه و تخصص جمعی از فعالان این حوزه در استان، اندیشه‌ای را تولید و فعالیت کاملی را انجام دهد.

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه اتلاف منابع در استان بسیار است، گفت: ارزش حامل‌های انرژی مصرفی با ارزش فروش آن‌ها بسیار تفاوت دارد که باید بتوان در اندیشکده انرژی از روش‌های ذخیره انرژی و استفاده از پتانسیل‌های استان تدابیری اتخاذ شود.

طبیب زاده افزود: باید بررسی شود که چگونه با حفظ سیاست‌های کلی کشور و بدون وارد شدن تنش به زندگی مردم، در حوزه مصرف بهینه و استفاده صحیح از آن اقدام کرد که در این رابطه از مجموعه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط نیز دعوت به همکاری می‌کنیم.

در ادامه این نشست دبیر اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: برای موفق شدن در اندیشکده انرژی باید وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را مشخص و سپس مسیری را برای رسیدن به هدف از ابتدا تا انتها تعریف کرد.

سیداحمد علوی افزود: معمولاً ناآگاهی بین دو وضعیت موجود و مطلوب و همچنین وجود نداشتن نسخه‌ای شفاف و روشن برای ورود به این‌گونه فعالیت‌ها، سردرگمی‌هایی را ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه فعالیت اندیشکده‌ها باید تولید بسته‌ها و محتواهای سیاستی باشد، تصریح کرد: در اندیشکده تدبیر آب ایران، سه کارگروه سیاست پژوهی، ظرفیت‌سازی و ارتباطات تشکیل شده و هر سه کارگروه، هدف تغییر در وضعیت موجود را دنبال می‌کنند.

علوی خاطرنشان کرد: اقتصاد استان کرمان می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بخش انرژی به‌طور معجزه‌آسایی تغییر کند.

او با اشاره به اینکه ما با کمبود دانش، داده و خرد روبرو هستیم، افزود: اگر داده‌ها صحیح و قابل دفاع تهیه شود همه در برابر تغییر تسلیم خواهند شد و اکنون اندیشکده آب به‌عنوان مرجع مطمئنی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو و اتاق ایران است.

در ادامه این نشست عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه باهنر کرمان گفت: باید بخش خصوصی، دولت و دانشگاه را در حوزه انرژی دغدغه‌مند کرد که دغدغه سازی باید یکی از فعالیت‌های مهم اندیشکده انرژی مورد توجه قرار گیرد.

سید عبدالمجید جلائی، افزود: مطالعات انجام شده را باید یکجا و از موازی کاری جلوگیری کرد و شناخت از وضعیت موجود انرژی استان باید در اولویت فعالیت‌ها و دغدغه‌ها قرار گیرد.

او اظهار کرد: همچنین فرهنگ‌سازی در حوزه انرژی در بین مسئولان و مردم باید با جدیت انجام شود زیرا این مسئله از هزینه‌های جدی اقتصادی و اجتماعی جلوگیری می‌کند.

گفتنی است در این نشست جمعی از اساتید دانشگاه، فعالان بخش خصوصی و دولتی در حوزه انرژی به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود برای فعالیت هر چه‌بهتر اندیشکده انرژی پرداختند.


 

کد خبر 9847

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید